PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | nr 2 (29) | 37--51
Tytuł artykułu

Dobry start szkolny dziecka podstawą świadomego udziału w realizacji praw człowieka

Warianty tytułu
A Good Child's School Start as the Basis for Conscious Participation in the Implementation of human rights
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Prawa człowieka - to powszechne prawa moralne o charakterze podstawowym, przynależne każdej jednostce. Edukacja zawierająca elementy praw człowieka, działań antydyskryminacyjnych czy wzmacniających poczucie tożsamości europejskiej z pewnością przyczyni się do kształtowania europejskiego wymiaru obywatelstwa, poszanowania godności innych osób i grup oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego opartego na zasadach równości, tolerancji i przeciwdziałania różnym formom przemocy. Współczesna pedagogika powinna być przeniknięta humanitaryzmem, tolerancją oraz duchem miłości, w której najważniejsze miejsce zajmuje dziecko, a proces kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym powinien być poszukiwaniem ładu umysłu i serca, jako drogi do wartości nad wartościami. Przekazywanie bowiem dzieciom wiedzy o ich prawach i uczenie korzystania z nich daje szanse na wykształcenie w przyszłości postaw zaangażowania społecznego, potrzeby partycypacji w życiu społeczności lokalnej i podejmowania działań na jej rzecz. Implementacja edukacji o prawach dziecka to także kształtowanie wśród najmłodszych właściwego systemu wartości, a także umiejętności krytycznego myślenia. Społeczeństwo charakteryzujące się takimi przymiotami jest w stanie podejmować świadome wybory, które w perspektywie długofalowej będą służyły wszystkim obywatelom. (abstrakt oryginalny)
EN
Human rights mean universal moral law of a basic nature that belongs to every individual in their contacts with the state. Education containing elements of human rights, anti - discrimination measures or strengthening the sense of European identity will certainly contribute to shaping the European dimension of citizenship, to respect for the dignity of other people and groups, and build a civil society based on the principles of equality, tolerance and counteracting various forms of violence. Contemporary pedagogy should be permeated with humanitarianism, tolerance and the spirit of love, in which the child occupies the most important place and the process of educating preschool and early school age children should be the serach for order of mind and heart as a path to values over values. Providing children with knowledge about their rights and learing how to use them gives the children a chance to develop in the future attitudes of social commitment, the need to participate in the life of the local community and take actions for it. The implementation of education about children's rights also means shaping the right system of values and critical thinking among the youngest.A society characterized by such attributes is able to make conscious decisions that will serve all citizens in the long term. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
37--51
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Bibliografia
  • Adamek I.(1997), Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Arends R.I. (2004), Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP.
  • Dembo M. (2000), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa, WSiP.
  • Gruszczyk-Kolczyńska E. (2009), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna - Nowe podstawy programowe, Warszawa, Wydawnictwo Edukacja Polska.
  • Hołówka J.( 2001), Etyka w działaniu, Warszawa, Wyd. Prószyński i Spółka.
  • Jaeger W. (1992), Paideia, tłum. M. Plezia, Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX.
  • Kasprzyk L., Węgrzycki A.(1983), Wprowadzenie do filozofii, Warszawa, PWN.
  • Klim-Klimaszewska A.(2011), Pedagogika przedszkolna, Warszawa, Instytut Wydawniczy Erica.
  • Kwiatowska M. (2010), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa, WSiP.
  • Kwiatowska M.(1985), Pedagogika przedszkolna jako wiedza o kierowaniu rozwojem dzieci w instytucjach przedszkolnych, w: "Podstawy pedagogiki przedszkolnej", Warszawa, WSiP.
  • Łopatka, A. (2000), Dziecko. Jego prawa człowieka, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Prawnicze "Iuris".
  • Nowak M. (2011), Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę w: "Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej", Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Osiatyński W. (2011), Prawa człowieka i ich granice, Kraków, SIW "Znak".
  • Ricken F. (2003), Etyka ogólna. Kęty, Wydawnictwo Antyk.
  • Singer P.(2003), Etyka praktyczna, Warszawa, Wyd. Książka i Wiedza.
  • Tillman D., Wychowanie w duchu wartości. Poszerzanie świata, Warszawa, WSiP.
  • Walczyna J. (2010), Kształtowanie postaw społeczno-moralnych dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa, WSiP.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631976

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.