Warianty tytułu
Воспитание мира в контексте истории обучения в начальной школе .
Education for Peace in the Context of Teaching the Subject History in pPrimary School
Języki publikacji
Abstrakty
Reforma systemu edukacji w Polsce wprowadzona w 1999 r. wyraźnie zmieniła status historii jako przedmiotu nauczania, przypisując mu drugorzędną rolę w kształceniu młodzieży9. Powszechnie wiadomo, że historia ma walory dydaktyczne, których żadna dziedzina wiedzy nie jest w stanie zastąpić, a mimo to drastycznie ograniczono jej treści w nowych planach kształcenia ogólnego. Ostatecznie o edukacji historycznej polskiej młodzieży zadecydowała podstawa programowa dla szkół podstawowych i gimnazjów, która została wprowadzona w 2009 r.10 Zgodnie z założeniami reformy historia w szkole podstawowej przestała być odrębnym przedmiotem nauczania, lecz razem z wiedzą o społeczeństwie zaczęła stanowić jeden przedmiot, noszący nazwę historia i społeczeństwo. W praktyce oznaczało to, że historia jako przedmiot nauczania straciła nie tylko swoją dotychczasową rangę, ale także autonomię. Analiza wybranych treści spowodowała, że w ostatnich latach nauka historii tylko w niewielkim stopniu przypominała historię właściwą, a absolwent tej szkoły podstawowej miał mgliste wyobrażenie zarówno o dziejach ludzkości, jak i własnego narodu. Podstawa programowa, która w związku z reformą edukacji i przywróceniem 8-klasowej szkoły podstawowej została wprowadzona do szkół we wrześniu 2017 r., opiera się na chronologii wydarzeń, dlatego daje duże szanse na właściwy kurs historii.(fragment tekstu)
History as a subject of education has long been considered one of the most important elements in the process of upbringing for peace. The reform of education and the related new core curriculum of the subject caused that in the primary school starting from the fi fth grade students will learn about past events in chronological order. Such a system is conducive to the perception of cause-and-effect relationships and a better understanding of the links between the past and events occurring in the modern world. History provides many examples regarding the issue of peace, which is why it is one of the elements that are important in the process of education for peace.(original abstract)
Twórcy
autor
- adiunkt na Wydziale Historycznym Akademii Humanistycznej, im. A. Gieysztora w Pułtusku
Bibliografia
- Przemówienie Willy'ego Brandta wygłoszone w Oslo z okazji otrzymania pokojowej Nagrody Nobla w 1971 r.
- Leek J., Pomiędzy porozumieniem a zrozumieniem. Wyzwania edukacji na rzecz pokoju, "Studia Dydaktyczne" 2014, nr 26,
- Wojnar I., Kształtowanie kultury pokoju - zobowiązaniem edukacyjnym na XXI wiek, w: Etos edukacji w XXI wieku: zbiór studiów, red. I. Wojnar, Warszawa 2000, s. 15.
- Wojnar I., O właściwy kierunek reformy szkolnej edukacji historycznej, "Edukacja Humanistyczna" 1999, nr 2/3, .
- Konopka H., Edukacja historyczna w polskich szkołach powszechnych 1918-1939, Białystok 1987, .
- Maternicki J., Polska edukacja historyczna u progu XXI wieku. Problemy i kontrowersje, "Wiadomości Historyczne" 2001, nr 1,
- Cudak H., Wychowanie dla pokoju ważnym zadaniem współczesnej szkoły, "Kultura - Przemiany - Edukacja" 2016, t. IV,
- Maternicki J., Marginalizacja historii. Uwagi krytyczne o Ministerialnej "Podstawie programowej kształcenia ogólnego..., "Wiadomości Historyczne" 1999, nr 4,
- Podstawa programowa przedmiotu historia - II i III etap edukacyjny z 2009 roku.
- Mazur-Rafał M., Szarota M., Edukacja na rzecz praw człowieka. Zarys metodologiczny, w: Milczarski M., Mazur-Rafa M.ł, M. Szarota, M. Lipka, K. Czajka, Historia a prawa człowieka. Podręcznik, Warszawa 2013,
- Lasocik Z., Edukacja w zakresie praw człowieka, w: Prawa i wolności człowieka, red. Rzepliński A., Warszawa 1993, s. 126-127.
- Heater D., Human Rights Education In Schools: Concepts, Attitudes and Skills Council of Europe, Strasbourg 1984, s. 6.
- Milewska M., Prawa człowieka w nauczaniu historii, w: Uniwersalne standardy ochrony praw człowieka a funkcjonowanie systemów politycznych w dobie wyzwań globalnych, red. J. Jaskiernia, K. Spryszak, t. I, Toruń 2016,
- Gawlik S, Potrzeba wychowania dla pokoju jako moralny nakaz współczesnej sytuacji i (dla) współczesnego człowieka, "Prace Naukowe. Pedagogika" 2003, nr 12,
- Wesołowska E.A., Wychowanie dla pokoju w pracy szkoły, Warszawa 1989,
- Cudak H., Edukacja dla pokoju w szkolnym systemie dydaktyczno-wychowawczym, w: Budowa zaufania międzynarodowego celem edukacji globalnej. O pokojowy start ludzkości w XXI wieku, red. Łomny Z., Opole 1995,
- Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990,
- Suchodolski B., Przygotowanie do życia w pokoju, "Biuletyn PTP" 1985, nr 3-4,
- Wesołowska E.A., Współczesna pedagogika pokoju, w: Pokój - dialog - edukacja, materiały z sympozjum naukowego w Płocku, red. I. Mroczkowski, E.A. Wesołowska, Płock 2003,
- Wesołowska E.A., Wychowanie patriotyczne w szkole, Warszawa 1988,
- Klimek K., Pedagogika pokoju, edukacja obywatelska i wychowanie patriotyczne w ujęciu profesor Eugenii Anny Wesołowskiej, "Edukacja Dorosłych" 2016, nr 1,
- Wesołowska E.A., Wychowanie dla pokoju a praktyka pedagogiczna, "Rocznik Andragogiczny" 1999, s. 42.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171632190