Warianty tytułu
Beliefs of School and University Youth about Functioning of People with Disabilities
Języki publikacji
Abstrakty
Celem prezentowanego artykułu jest diagnoza przekonań młodzieży szkolnej i akademickiej na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Dążono także do rozpoznania różnic w tym zakresie między młodzieżą szkolną i akademicką. W badaniu wzięło udział łącznie 1084 ankietowanych. Zastosowano celowo-losowy dobór osób z następujących województw: opolskiego, śląskiego, podlaskiego, dolnośląskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, mazowieckiego, małopolskiego, podkarpackiego. Na podstawie przeprowadzonych analiz można stwierdzić, że badani wykazali trudność w jednoznacznym określeniu swoich przekonań. Respondenci posiadali opinię w kwestii konieczności pokonywania barier i trudności przez osoby niepełnosprawne oraz w aspekcie tolerancji wobec osób niepełnosprawnych i ich akceptacji w środowisku lokalnym. Ponadto istnieją różnice w tym zakresie pomiędzy młodzież szkolną a akademicką. (abstrakt oryginalny)
The aim of the organization, beliefs, convictions, school organization, youth about the person who is inactive in the context of the organization. Efforts were also made to capture the currency in the assessment of problems between school and university youth. A total of 1084 respondents took part in the points. A deliberate and random selection of people from the following Swedish regions was used: Opole, Silesia, Podlasie, Dolnośląskie, Lublin, Świętokrzyskie, Mazowieckie, Małopolskie, Podkarpackie. On the basis of the analysis, it can be done that there is something to do, there is no transition to tolerance, acceptance and resourcefulness towards people. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Bibliografia
- 1. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M., 1997. Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
- 2. Bakalarczyk, R., 2020. Wielowymiarowe ubóstwo osób z niepełnosprawnościami i ich bliskich. Warszawa: WRZOS.
- 3. Bazaniak, J., 2009. Inność obiektem tolerancji. Kształtowanie postaw tolerancyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w ich środowisku edukacyjnym. Poznańskie Studia Teologiczne, t. 23, s. 323-357.
- 4. Bernes, C., Mecer, G., 2008. Niepełnosprawność. Warszawa: Wyd. Sic!
- 5. Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, 2020. Raport BAEL GUS.
- 6. Byra, S., Boczkowska, M., Duda, M., 2016. Współczesne konteksty znaczeniowe terminu "niepełnosprawność" - implikacje Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Człowiek-niepełnosprawność-społeczeństwo, nr 4(34), s. 15-31.
- 7. Chodkowska, M., Kazanowski, Z., 2007. Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej. Lublin: UMCS.
- 8. Florek-Łuszczki, M., Lachowski, S., 2013. Działania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, t. 19, nr 4, s. 480-484.
- 9. Gąciarz, B., 2014a. W kierunku nowego modelu polityki społecznej. W: B. Gąciarz i S. Rudnicki, red. Polscy (Nie)pełnosprawni: od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wyd. AGH, s. 377-391.
- 10. Gąciarz, B., 2014b. Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji. Studia Socjologiczne, nr 2(213), s. 15-42.
- 11. Gąciarz, B., Rudnicki, S., Żuchowska-Skiba, D., 2015. Niepełnosprawność a instytucje: w kierunku inteligentnej polityki społecznej. Kraków: Wyd. AGH, s. 7-14.
- 12. Giełda, M., Raszewska-Skałecka, R., red. 2015. Prawno-administracyjne aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce. Wrocław: E-Wydawnictwo. Pracownicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
- 13. Hammersley, M., Atkinson, P., 2000. Metody badań terenowych, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
- 14. Kanar, M., 2021. Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością ruchową oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ogrody Nauk i Sztuk, nr 2021, s.127-138.
- 15. Kazanowski, Z., Żyta, A., 2020. Akceptacja osób z niepełnosprawnością a doświadczenia integracyjne w szkole. Forum Pedagogiczne, nr 10 (2), s. 121-133.
- 16. Lister, R., 2007. Bieda. Warszawa: Wyd. Sic!
- 17. Marody, M., 1976. Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami. Warszawa: PWN.
- 18. Mrugalska, K., 2002. Realizacja praw człowieka jako warunek wyrównania szans osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce. W: Prawa osób niepełnosprawnych - teoria, praktyka, niezbędne działania. Warszawa: Biuro RPO.
- 19. Narodowy Spis Powszechny, 2011. Warszawa: GUS.
- 20. Nowak, K., 2015. Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych ruchowo. Annales, vol. XXVIII, 1, s. 67-81.
- 21. Okoń, W., 1982. Podstawy wykształcenia ogólnego, Warszawa: Nasza Księgarnia.
- 22. Ostrowska A., 1994. Niepełnosprawni w społeczeństwie. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.
- 23. Osik-Chudowolska, D., 2010. Ustosunkowanie uczniów gimnazjum do niepełnosprawnych kolegów - w poszukiwaniu konsekwencji stereotypowego myślenia. W: M. Chodkowska, S. Byra, Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, M. Parchomiuk, B. 24.
- 24. Szabała, Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją. Lublin: Wyd. UMCS.
- 25. Ostrowska, A., 2015. Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
- 26. Piątek, K., 2015. Szanse i zagrożenia w funkcjonowaniu kobiet z niepełnosprawnością. Studium socjologiczne. W: B. Gąciarz, S. Rudnicki, D. Żuchowska-Skiba, Polscy (nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami. Kraków: Wyd. AGH.
- 27. Pilch, T., 1998. Tolerancja - wartość społeczna i cnota indywidualna. W: J. Kłoczkowski, S. Łukasiewicz, red. Tożsamość, odmienność, tolerancja a kultura pokoju. Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wschodniej.
- 28. Podgórska-Jachnik, D., 2014. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: CRZL.
- 29. Smuk, M., 2018. Przekonania hamulcem innowacyjnego myślenia. Neofilolog, nr 50 (1), s. 29-43.
- 30. Struck-Peregończyk, M., 2013. Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu - zarys zjawiska. Komunikacja Społeczna, nr 4(8), s. 22-31.
- 31. Szarfenberg, R., 2020. Poverty watch 2020. Monitoring ubóstwa finansowego i polityki społecznej przeciw ubóstwu w Polsce w 2019 i pierwszej połowie 2020 r. Warszawa: WRZOS.
- 32. Szewczuk, W., red. 1979. Słownik psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
- 33. Wojnarska, A., Zubrzycka, R., 2016. Poczucie osamotnienia osób niepełnosprawnych intelektualnie. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 24, s. 183-199.
- 34. Wolińska, J., 2015. Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności - perspektywa aktora i obserwatora. Annales, sectio J, vol. XXVIII, 1, s. 45-66.
- 35. Wyczesany, J., 2009. Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych - analiza porównawcza. W: Z. Gajdzica, red. Problem edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 11: Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej. Kraków: Impuls.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171632202