PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 2 (65) | 114--126
Tytuł artykułu

Deontological Aspects of Sustainable Consumption

Warianty tytułu
Deontologiczne aspekty zrównoważonej konsumpcji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The authors aimed to define the role of deontology in the implementation of sustainable development (SD) and show how consumers guided by the ethics of duty can become the initiator of common changes for SD. The article was prepared on the basis of qualitative research, and emphasizes that the concept of SD is strongly axiologically conditioned, and deontology plays a unique implementation role. The internalization of SD moral values is the key condition for the realization of sustainability both at macroeconomic and microeconomic level, i.e. enterprise management and consumer decisions. The authors indicate that in the market economy, in the era of globalization, the initiators of universal and evolutionary changes for SD may be consumers guided by the ethics of duty and supporting the sustainable consumerism movement. The article describes the main activities of the sustainable consumerism movement and the barriers slowing down its development.(original abstract)
Celem artykułu jest określenie roli deontologii w realizacji zrównoważonego rozwoju (ZR) oraz pokazanie, w jaki sposób konsumenci kierujący się etyką obowiązku mogą stać się inicjatorem powszechnych zmian na rzecz ZR. Artykuł został opracowany na podstawie badań jakościowych. Podkreślono w nim, że koncepcja ZR jest silnie uwarunkowana aksjologicznie, a szczególną rolę implementacyjną odgrywa deontologia. Internalizacja wartości moralnych ZR jest kluczowym warunkiem realizacji ZR na poziomie zarówno makroekonomicznym, jak i mikroekonomicznym, czyli zarządzania przedsiębiorstwem i decyzji konsumenckich. Autorzy artykułu wskazują, że w gospodarce rynkowej, w dobie globalizacji, inicjatorami powszechnych i ewolucyjnych zmian na rzecz ZR mogą stać się konsumenci, kierujący się etyką obowiązku i wspierający ruch zrównoważonego konsumeryzmu. W artykule scharakteryzowano główne działania ruchu zrównoważonego konsumeryzmu oraz bariery spowalniające rozwój tego ruchu.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
114--126
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wroclaw University of Economics and Business
  • Wroclaw University of Economics and Business
Bibliografia
  • Adams, M., & Raisborough, J. (2010). Making a difference: Ethical consumption and the everyday. The British Journal of Sociology, 61(2), 256-274.
  • Borys, T. (2020). Współczesna aksjologia ekonomii. In B. Poskrobko (Ed.), Warsztat naukowy ekonomisty (pp. 73-129). Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.
  • Bylok, F. (2014). Nowa moralność konsumentów we współczesnym świecie. Acta Universitatis Lodziensis - Folia Socjologica, 48, 101-116.
  • Cotte, J., & Trudel, R. (2009). Socially conscious consumerism. A Systematic review of the body of knowledge. Retrieved May 8, 2020 from https://static1.squarespace.com/static/5d5156083138fd000193c11a/t/5d67de22f2d5b0 001ee026b/1567088165654/NBS_Consumerism_SR_Researcher.pdf
  • Dean, R. (2006). The value of humanity in Kant's moral theory. Oxford: Clarendon Press.
  • Dedeoglu, A. O., & Kazancoglu, I. (2012). Consumer guilt: A model of its antecedents and consequences. Ege Academic Review, 12(1), 9-22.
  • Ecosystems and Human Well-Being - Synthesis. A Report of the Ecosystem Assessment. (2005). Washington, DC: Island Press.
  • Filek, J. (Ed.). (2004). Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Państwowej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Gillroy, J. M. (1998). Kantian ethics and environmental policy argument: Autonomy, ecosystem, integrity, and our duties to nature. Ethics and Environment, 3(2), 131-155.
  • Hart, H. L. A. (1955). Are there any natural rights. Philosophical Review, 64, 175-191.
  • Jastrzębska-Smolaga, H. (2000). W kierunku trwałej konsumpcji. Warszawa: PWN.
  • Kant, I. (1997). Groundwork of the metaphysics of morals. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kiełczewski, D. (2007). Struktura pojęcia konsumpcji zrównoważonej. Ekonomia i Środowisko, 32(2), 36-50.
  • Kiełczewski, D. (2008). Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Kiełczewski, D. (2009). Ruch slow a proekologiczne style życia. Ekonomia i Środowisko, 2(36), 8-19.
  • Kiełczewski, D. (2015). Wpływ ekologizacji konsumpcji na zmiany w zarządzaniu organizacjami. Handel Wewnętrzny, 6(359), 55-63.
  • Klosko, G. (1994). Political obligation and the natural duties of justice. Philosophy and Public Affairs, 23(3), 251-270.
  • Kluckhon, C. (1962). Values and value-orientation in the theory of action. An exploration in definition and classification. In T. Parsons & E. A. Shols (Eds.), Toward a general theory of action (pp. 388-433). New York: Harper.
  • Kryk, B. (2011). Konsumpcja zrównoważona a proekologiczne style życia. Studia i Materiały, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą, (51), 206-218.
  • Lewicka-Strzałecka, A. (2003). Konsumeryzm kontra konsumeryzm. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, (6), 132-138.
  • Matviychuk, A. (2014). Ecological deontology in the context of solving the task of ecologization of modern man's thinking. Problems of Sustainable Development, 9(1), 151-156.
  • McNaughton, D., & Rawling, P. (2007). Deontology. In: D. Copp (Ed.), The Oxford handbook of ethical theory (pp. 436-437). Oxford: Oxford University Press.
  • Meadows, D. H., Meadows, D. L., Randers, J., & Behrens III, W. (1972). The limits to growth. The report for the club of Rome on the predicament of mankind. New York: Universe Books.
  • Miao, L. (2011). Guilty pleasure or pleasurable guilt? Affective experience of impulse buying in hedonic driven consumption. Journal of Hospitality and Tourism Research, 35(1), 79-101.
  • Mulia, P., Kumar Behura, A., & Kar, S. (2016). Categorical imperative in defence of strong sustainability. Problems of Sustainable Development, 11(2), 29-36.
  • Our Common Future. Report of the World Commission on Environment and Development. (1987). Norway/Oslo: The United Nations General Assembly.
  • Papuziński, A. (2020). Ethics of sustainable development from the view of A. Badiou's critique of contemporary ethics. Problemy Ekorozwoju - Problems of Sustainable Development, 15(1), 47-52.
  • Pieńkowski, D., Murawska, A., & Zaremba-Warnke, S. (2018). Zrównoważona konsumpcja: wyzwania dla społeczeństwa w dobie globalizacji. Warszawa: Texter.
  • Przewodnik dla liderów Ekozespołu (1996).Warszawa: GAP Polska.
  • Rawls, J. (2005). A theory of justice. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  • Rockstrom, J., Steffen, W., Noone, K., Persson, A., Chapin S. F., Lambin, E., ... Foley, J. (2009). Planetary boundaries: Exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Sociology, 14(2), 472-475.
  • Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Rogers, E. M. (1983). Diffusion of innovations. New York: The Free Press.
  • Scanlon, T. M. (1998). What we owe to each other. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  • Tyburski, W. (2005). O niektórych aksjologicznych przesłankach zrównoważonego rozwoju. In: A. Pawłowski, Filozoficzne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju (vol. 26, pp. 47-48). Lublin: Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN.
  • Vermeir, I., & Verbeke, V. (2006). Sustainable food consumption: Exploring the consumer "attitude - behavioral intention" gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, (19), 169-194.
  • Watts, D. J., & Dodds, P. S. (2007). Influentials, networks, and public opinion formation. Journal of Consumer Research, 34, 441-458.
  • Zaremba-Warnke, S. (2012). Konsumeryzm a procesy integracji i dezintegracji. Ekonomia i Prawo, 8(1), 73-87.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171632742

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.