PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 3 | 143--157
Tytuł artykułu

Istota i rola zarządzania jakością w naukach o zarządzaniu

Autorzy
Warianty tytułu
The Essence and Role of Quality Management in the Management Sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie jakości nie jest łatwe do zdefiniowania, różni się w zależności od kontekstu, jego znaczenie zmienia się też z upływem czasu. Od początkowego skupiania się na właściwościach produktu, termin ten ewaluował stopniowo do szerszej kategorii, w której oprócz produktu ważne są też procesy wiążące się z jego powstaniem, i to nie wyłącznie procesy produkcyjne, ale też na przykład warunki pracy czy relacje organizacji z otoczeniem. Aktualnie zarządzanie jakością znajduje się w centrum uwagi zarówno naukowców, jak i praktyków. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jaką rolę w naukach o zarządzaniu pełni zarządzanie jakością oraz na czym polega jego istota. Zastosowaną metodą badawczą jest narracyjny przegląd literatury przedmiotu. Zidentyfikowane zostały główne zasady współczesnych systemów zarządzania jakością oraz znaczenie koncepcji Total Quality Management (TQM) w naukach o zarządzaniu i praktyce biznesowej. W szczególności zwrócono uwagę na wpływ implementacji TQM na poprawę wyników oraz wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. Wskazane zostały również proponowane kierunki przyszłych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
The concept of quality is not easy to define, it varies according to context, and its meaning changes over time. From the initial focus on the properties of the product, this term has gradually evolved into a broader category, in which, apart from the product, the processes related to its creation are also important, not only production processes, but also, for example, working conditions or relations between the organization and the environment. Currently, quality management is at the center of attention of both scientists and practitioners. The aim of the article is to answer the question what is the role of quality management in management science and what is its essence. The narrative literature review was conducted. The main principles of modern quality management systems and the importance of the Total Quality Management (TQM) concept in management science and business practice have been identified. In particular, attention was paid to the impact of the TQM implementation on the increase of companies' performance and competitiveness. The proposed directions of future research were also indicated. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
143--157
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Abbas J., Impact of total quality management on corporate sustainability through the mediating effect of knowledge management, "Journal of Cleaner Production" 2020, nr 244.
  • Abu-Rumman A., Alali A., The Role of Total Quality Management in the face of Challenges: A study in Lafarge, "Academy of Strategic Management Journal" 2019, nr 18(1).
  • Al-Damen R.A., The impact of Total Quality Management on organizational performance. Case of Jordan Oil Petroleum Company, "International Journal of Business and Social Science" 2017, nr 8(1).
  • Alghamdi F., Total Quality Management and Organizational Performance: A Possible Role of Organizational Culture, "International Journal of Business Administration" 2018, nr 9(4).
  • Antonaras A., Memtsa C., Iacovidou M., The Challenge of Measuring the Cost of Quality, Conference: 4th Annual Quality Congress Middle EastAt, Dubai 2010, DOI: 10.13140/2.1.1513.5525.
  • Augustyn S., Podstawy zarządzania jakością (teoria i praktyka), Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa 2012.
  • Best M., Neuhauser D., Walter A. Shewhart, 1924, and the Hawthorne factory, "Quality and Safety in Health Care" 2006, nr 15(2).
  • Bielawa A., Postrzeganie i rozumienie jakości - przegląd definicji jakości, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania" 2011, nr 21.
  • Bosiakowski Z., Kostrzewa A., Jakość produkcji jako problem ekonomiczny, "Ekonomista" 1969, nr 3.
  • Chełstowska Z., Filozofia jakości wg Platona i W.E. Deminga w trosce o jakość pracy szkoły, "Meritum" 2006, nr 2(2).
  • Cholewicka-Goździk K., Istota zarządzania jakością, "MBA" 2008, nr 2, http://31.186.81.235:8080/api/files/view/1294.pdf [dostęp: 2.12.2020].
  • Deming cycle (PDCA), [w:] P.M. Swamidass (red.), Encyclopedia of Production and Manufacturing Management, Springer, Boston, MA 2000, https://doi.org/10.1007/1-4020-0612-8_229 [dostęp: 2.01.2021].
  • De Wit B., Meyer R., Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez analizowanie paradoksów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Fatimah F., Solikin S., The Effects of Total Quality Management Implementation on Employees' Performance: The Case of PT Pertamina Refinery Unit III Plaju, Palembang-Indonesia, "Business Management and Strategy" 2016, nr 7(1).
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Gupta M.C., Campbell V.S., Cost of quality, "Production and Inventory Management Journal" 1995, nr 36(3).
  • Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Honarpour A., Jusoh A., Md Nor K., Total quality management, knowledge management, and innovation: an empirical study in R&D units, "Total Quality Management & Business Excellence" 2017, nr 29(7-8).
  • Horbaczewski D., Filozoficzne źródła współczesnego pojmowania jakości, "Problemy Jakości" 2006, nr 10.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Jabeen S., Ganie S.A., Total Quality Management in Academic Perspective: An Overview, "Library Philosophy and Practice" 2019, https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontentcgi?article=609&context= libphilprac [dostęp: 2.01.2021].
  • Joiner T.A., Total quality management and performance, "International Journal of Quality & Reliability Management" 2007, nr 24(6).
  • Juran J.M., Quality Control Handbook, McGraw-Hill, Nowy Jork 1974.
  • Lisiecka K., Czyż-Gwiazda E., Zarządzanie jakością działań w organizacji. Modele i metody doskonalenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2014.
  • Lynch R., Strategic Management, Pearson, Harlow 2015.
  • Maslow A.H., A Theory of Human Motivation, "Psychological Review" 1943, nr 50(4).
  • Oyrzanowski B., Ekonomiczne problemy jakości, "Ekonomista" 1969, nr 2.
  • Roszak M.T., Zarządzanie jakością w praktyce inżynierskiej, "Open Access Library" 2014, nr 1(31), http://www.openaccesslibrary.com /vol31/1.pdf [dostęp: 28.12.2020].
  • Schiffauerova A., Thomson V., Managing cost of quality: insight into industry practice, "The TQM Magazine" 2006, nr 18(5).
  • Slack N., The Manufacturing Advantage, Oxfordshire, Management Books 2000 Ltd., Oxford 1995.
  • Tkaczyk S., Kowalska-Napora E., Strategia zarządzania jakością, Difin, Warszawa 2012.
  • Yang C.C., The Evolution of Quality Concepts and the Related Quality Management, [w:] L. Kounis (red.), Quality Control and Assurance - An Ancient Greek Term Re-Mastered, IntechOpen 2017, https://cdn.intechopen.com/pdfs/53946.pdf [dostęp: 1.01.2021].
  • Zairi M., Beyond TQM implementation: the new paradigm of TQM sustainability, "Total Quality Management & Business Excellence" 2002, nr 13(8).
  • Zymonik Z., Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171632948

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.