PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 1 (65) | 144--156
Tytuł artykułu

Droga wodna Dolna Wisła jako czynnik wzmacniający potencjał transportowy na zapleczu portu morskiego w Gdańsku

Warianty tytułu
The Waterway of the Lower Vistula as a Factor that Strengthens the Transport Potential on the Port of Gdańsk Hinterland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sprawność transportu na zapleczu jest ważnym czynnikiem determinującym pozycję konkurencyjną portu morskiego. W artykule postawiono hipotezę badawczą: poziom wyposażenia w infrastrukturę transportu regionu bezpośrednio powiązanego z portem morskim w Gdańsku jest wyraźnie słabszy niż w innych regionach w Polsce. Jako cele artykułu przyjęto wskazanie miejsca województw bezpośrednio powiązanych z portem morskim w Gdańsku w rankingu województw pod względem ich wyposażenia w infrastrukturę transportową oraz przedstawienie koncepcji zagospodarowania drogi wodnej Dolnej Wisły. W badaniach wykorzystano metodę wielowymiarowej analizy porównawczej oraz metodę desk research. Wyniki analiz wskazują na obawy, że transport na zapleczu będzie ograniczał możliwości rozwoju portu.(abstrakt oryginalny)
EN
The efficiency of transport in the port hinterland is an important factor determining the competitive position of a seaport. The paper's research hypothesis is: the level of equipment in the transport infrastructure of the region directly connected to the seaport in Gdańsk is significantly weaker than in other regions in Poland. The objectives of the paper are: to indicate the position of the voivodeships directly related to the seaport of Gdańsk in the ranking of voivodships in terms of their transport infrastructure, and to present the concept of the development of the Lower Vistula waterway. The research used the method of multivariate comparative analysis and the desk research method. Research shows that there are concerns that hinterland transport will limit the port's development potential.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
144--156
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • CCNR. (2017). Annual report inland navigation in Europe, market observation. Strasbourg. Pobrano 3 listopada 2020 z https://www.ccr-zkr.org/files/documents/om/om17_II_en.pdf
  • CCNR. (2020). Annual report inland navigation in Europe, market observation. Strasbourg. Pobrano 3 listopada 2020 z https://www.ccnr.eu/files/documents/om/om20_II_en.pdf
  • Dmitruk, J. i Gawinecki, J. (2017). Metody wielowymiarowej analizy porównawczej - budowa i zastosowanie. Biuletyn WAT, LXVI (4).
  • Dąbrowski, J. (2010) Koncepcja pomiaru konkurencyjności portów morskich. Współczesna Gospodarka, 1(1), 57-67. Pobrano 30 października 2020 z http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-d3eba10c-e874-491f-b3f2-83d1855918ad
  • Domańska, A. (2006). Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dolecki, L. (2016). W portach Szczecin i Świnoujście wzrost przeładunków oraz duży udział kolei. Rynek Infrastruktury. Pobrano 3 listopada 2020 z https://www.rynekinfrastruktury.pl/mobile/w-portach-szczecin-i-swinoujscie-wzrost-przeladunkow-oraz-duzy-udzial-kolei-54672.html
  • ECE. (2010). Hinterland connections of seaports. New York, Geneva. Pobrano 30 października 2020 z https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2010/itc/ECE-TRANS-210.pdf
  • European Commission. (2019). The European Green Deal, Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 11.12.2019, com/2019/640 final. Pobrano 12 listopada 2020 z https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1576150542719&uri=COM%3A2019%3A640%3AFIN
  • Klimek, H. (2010). Funkcjonowanie rynku usług portowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • GDDKiA. (2015). Generalny Pomiar Ruchu w roku 2015. Pobrano 11 maja 2020 z https://www.gddkia.gov.pl/pl/2551/GPR-2015
  • GDDKiA. 2020. Raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2019 roku. Warszawa. Pobrano 10 listopada z https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/r/ra-porty_18751/2019/Raport%20stan%20na%20koniec%202019_korekta.pdf
  • Główny Urząd Statystyczny [GUS]. (2020a). Bank Danych Lokalnych. Pobrano 20 października 2020 z https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start
  • Główny Urząd Statystyczny [GUS]. (2020b). Żegluga śródlądowa w Polsce w latach 2018 i 2019. Pobrano z https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/zegluga-srodladowa-w-polsce-w-latach-2018-2019,2,5.html
  • Koźlak, A. (2012). Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Majewski, J. (2013). Perspektywy rozwoju transportu intermodalnego. Urząd Transportu Kolejowego. Pobrano 3 listopada 2020 z https://docplayer.pl/7593709-Urzad-transportu-kolejowego-perspektywy-rozwoju-transportu-intermodalnego.html
  • Nermend, K. (2017). Metody analizy wielokryterialnej i wielowymiarowej we wspomaganiu decyzji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Panek, T. i Zwierzchowski, J. (2013). Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Teoria i zastosowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Rolbiecki, R. (2019). Aktualne znaczenie transportowe drogi wodnej Dolnej Wisły. Rocznik Elbląski, XXIX.
  • Rada Ministrów. (2019). Uchwała nr 105 z dnia 24 września 2019 r. w sprawie przyjęcia "Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku" (MP z 2019 r. poz. 1054). Pobrano 3 listopada 2020 z http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20190001054
  • Strzała, K. i Przechlewski, T. (2000). Ekonometria inaczej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Szymkiewicz, R. (2018). Dolna Wisła - rzeka niewykorzystanych możliwości. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
  • TomTom International BV. (2019). TomTom traffic index. The world, according to traffic. Pobrano 3 listopada 2020 z https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/
  • UTK. (2020). Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2019 r. Warszawa. Pobrano 28 grudnia 2020 z https://www.utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/sprawozdania/16190,Sprawozdanie-z-funkcjonowania-rynku-transportu-kolejowego-w-2019-r.html
  • WEF. (2020). Global Future Council on Infrastructure Six Qualities of Sustainable Infrastructure. Cologny/Geneva. Pobrano 5 października 2020 z http://www3.weforum.org/docs/WEF_GFC_6_Sustainble_Infrastructure_2020.pdf
  • Wojewódzka-Król, K. (2015). Uwarunkowania rozwoju przewozów intermodalnych w żegludze śródlądowej. Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, Ekonomika Transportu i Logistyka, (55).
  • ZMPG. (2018). Materiały wewnętrzne Zarządu Portu Morskiego w Gdańsku.
  • ZMPG. (2019). Strategia portu - Gdańsk 2030. Pobrano 10 listopada 2020 z https://www.portgdansk.pl/investments/strategy/strategia-2030.pdf
  • ZMPG SA. (2020a). Facts & figures. Pobrano 10 października 2020 z https://www.portgdansk.pl/o-porcie/facts-and-figures dostęp
  • ZMPG SA. (2020b). Studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171633076

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.