PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr specjalny (wrzesień-październik) t. 2 Perspektywy rozwoju marketingu : klient, konsumpcja, handel | 258--267
Tytuł artykułu

Jakość produktu spożywczego wśród kryteriów wyboru stosowanych przez współczesnego konsumenta

Autorzy
Warianty tytułu
Quality of Food Product Among Selection Criteria Used By the Modern Consumer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeprowadzone badania własne dowiodły, iż jakość jest wieloaspektowym kryterium wyboru żywności. Na pojęcie jakości składało się z konsumenckiego punktu widzenia wiele jej aspektów, których ważność była zróżnicowana. Jakość, jako syntetyczne kryterium wyboru produktów spożywczych była bardzo ważna (trzecie miejsce po smaku i wyglądzie; średnia ocena 4,64). W produktach mleczarskich wskazywano głównie na aspekt terminu przydatności do spożycia jako gwarancję wysokiej jakości produktu, wskazując równocześnie na ważność smaku. (abstrakt oryginalny)
EN
My own research proved that quality is a complex factor in consumer's choice. From the consumer's point of view, the term 'quality' comprises of lot of different and differently valued aspects. Quality, as a synthetic factor in consumer's choice of groceries, was very important (third place after taste and appearance; the average grade 4.64). As for dairy products, the 'best before' date was indicated as the guarantee of high quality, as well as taste. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Aaron J.I., Mela D.J., Evans R.E., The influences of attitudes, beliefs and label information on perceptions of reduced-fat spread, "Appetite" 1994, No. 22.
  • Babicz-Zielińska E., Jakość żywności w ocenie konsumenckiej, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2006.
  • Balderjahn I., Personality variables and environmental attitudes aspredictors of ecologically responsible consumption patterns, "Journal of Business Research" 1988, No. 17.
  • Baryłko-Pikielna N., Zarys analizy sensorycznej żywności, WNT Warszawa 1975.
  • Fishbein M., Ajzen I., Belief attitude, intention and behaviour, Reading. MA, Addison-Wesley 1975.
  • Grunert K.G., Brunso K., Brendahl L., Food-related lifestyle in France and Germany, (in:) Balderjahn I., Mennicken C, Vernette E., New developments and approaches in consumer behaviour research, Schaffer-Poeschel/Macmillan, Stuttgart 1998.
  • Grunert K.G., Bech-Larsen T., Brendahl L., Three issues in consumer ąuality perception and acceptance of dairy products, "International Dairy Journal" 2000, No. 10.
  • Grunert K.G., Food ąuality: A means-endperspective, "Food Quality and Preference" 1995, No. 6.
  • Grunert K., G. What's in a steak? A cross-cultural study on the quality perception of beef "Food Quality and Preference" 1997, No. 8.
  • Grunert S.C., Juhl H.J., Values, environmental attitudes, and buying organie foods, "Journal of Economic" 1995, No. 16.
  • Gutkowska K., Ozimek 1., Czynniki ekonomiczne warunkujące sposób żywienia populacji, (w:) Gawęcki, Roszkowski (red.), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa 2009.
  • Gutman J., A means-end chain model based on consumer categorization processes, "Journal of Marketing" 1982, No. 46(2).
  • Jeznach M., Jeznach J., Pierzgalski E., Wpływ technologii nawadniania nawożenia na jakość sałaty, "Żywność, Technologia, Jakość" 1996, nr 1(6).
  • Jeznach M., Jeznach J., Pierzgalski E., The influence of fertigation technology on quality of lettuce. Materials of the I National Congress: Food, Nutńtion and Health, National Food and Nutrition Institute, Warsaw 1998.
  • Jeznach M., Jakość jako kryterium wyborów konsumenckich na rynku żywności, (w:) Pilarski S. (red.), Decyzje konsumentów i ich determinanty, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu, Olsztyn 2003a.
  • Jeznach M., Postrzeganie jakości warzyw przez konsumentów, (w:) Adamowicz M. (red.), Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego, SGGW, Warszawa 2003b.
  • Jeznach M., Jabłońska M., Zachowania nabywcze konsumentów na rynku lokalnych produktów mleczarskich, "Roczniki Naukowe SERiA" 2004, Tom VI, zeszyt 2.
  • Jeznach M., Bezpieczeństwo jako kryterium wyboru żywności na przykładzie sałaty, "Żywienie Człowieka i Metabolizm" 2004a, rok XXXI, suplement 2, cz. I.
  • Jeznach M., Świadomość bezpieczeństwa spożywanej żywności ze szczególnym uwzględnieniem warzyw, "Żywienie Człowieka i Metabolizm" 2004b, rok XXXI, suplement 2, cz. I.
  • Jeznach M., Oczekiwania konsumentów związane z jakością żywności, (w:) Doroszewicz S., Zwierzchowska A., Jakość w dokonaniach współczesnej ekonomii i techniki, SGH, Warszawa 2005a.
  • M. Jeznach, Jakość determinantą wyborów konsumenckich na rynku żywności, (w:) Makarski S. (red.), Rynkowe mechanizmy kształtowania jakości, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005b.
  • Jeznach M., Ocena zmian na rynku produktów mleczarskich w opinii konsumentów, "Roczniki Naukowe SERiA" 2005c, tom VII, zeszyt 3.
  • Jeznach M., Dąbrowska M., Zachowania nabywcze konsumentów na rynku lokalnych produktów mleczarskich, (w:) Adamowicz M. (red.), Efektywność zarządzania marketingowego, SGGW, Warszawa 2005.
  • Jeznach M., Uwarunkowania ekonomiczno-organizacyjne jakości i bezpieczeństwa żywności, SGGW, Warszawa 2008a.
  • Kusińska A., Typy konsumentów miejskich a ich zachowania na rynku artykułów żywnościowych, "Handel Wewnętrzny" 1999, nr 3.
  • Lappalainen R., Kearney J., Gibney M., A pan EU survey of consumer attitudes to food, nutrition and health: an overview, "Food Quality and Preference" 1998, No. 9.
  • Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F., Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menadżerskie, WN-T, Warszawa 2005.
  • Nelson P.A., Information and consumer behaviour, "Journal of Political Economy" 1970, No. 78.
  • Nelson P., Advertising as Information, "Journal of Political Economy" 1974, No. 82.
  • Ness M.R., Ness M., Brennan M., Oughton E., Ritson C, Ruto E., Modelling consumer behaviour in-tentions towards food with implications for marketing ąuality low-input and organie food, "Food Quality and Preference" 2010, No. 21.
  • Olson J.C., Jacoby J., Cue utilization in the ąuality perception process, (in:) Venkatesan M., Proceedings, Third Annual Conference of the Association for Consumer Research, Chicago 1972.
  • Peter J.P., Olson J.C., Grunert K.G., Consumer behaviour and marketing stategy-European edition, McGraw-Hill, Madenhead 1999.
  • Plener R, Pelchat M.L., Neophobia in humans and the special status of food of animal origin, "Appetite" 1991, No. 16.
  • Rathspruch M, Traegel T., Ausgewdhlte Ergebnisse vom Kaufverhalten bei Nahrungsmitteln in Maclemburg, Vorpomern in der Phase des Uberganges zur Marketwirtschaft, Hiltrup, Munster 1992.
  • Roberts J.A., Bacon D.R., Exploring the subtle relationships between ewironmental concern and ecologically conscious consumer behaviour, "Journal of Business Research" 1997, No. 40.
  • Schifferstein H. N. J., Oude Ophunis P. A.M., Health-related determinants of organic food consumption in the Netherlands, "Food Quality and Preference" 1998, No. 9.
  • Schwepker Jr C.H., Cornwell T.B., An examination of ecologically concerned consumers and their intention to purchase ecologically packed products, "Journal of Public Policy and Marketing" 1991, No. 10.
  • R. Solheim, Lewless H.T., Consumer purchase probability affected by attitude towards low-fat foods, liking, private body consciousness and Information on fat and price, "Food Quality and Preference" 1996, No. 7.
  • Steenkamp J.-B. E. M., Conceptual model of the ąuality perception process, "Journal of Businness Research" 1990, No. 21.
  • Stafleu A., de Graaf C, van Staveren W. A., Attitudes towards high-fatfoods and their low-fat alternatives: reliability and relationship with fat intake, "Appetite" 1994, No. 22.
  • Szwacka-Salmonowicz J., Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce, SGGW, Warszawa 2003.
  • Tepper B.J., Choi Y-S, Nayga R.M., Understanding food choice in adult men: influence of nutrition knowledge, food beliefs and dietary restraint, "Food Quality and Preference" 1997, No. 8.
  • Zalewski R.I., Zarządzanie jakością w produkcji żywności, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2002.
  • Zalewski R.I., Metrologia techniczna konfrontacja czy współpraca z metrologią konsumencką?, "Problemy Jakości" 1998, nr 2.
  • Zegan M., Jeznach M., Zachowania nabywcze konsumentów na rynku żywności funkcjonalnej, (w:) Pilarski S. (red.), Decyzje konsumentów i ich determinanty, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu, Olsztyn 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171633862

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.