PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr specjalny (wrzesień-październik) t. 2 Perspektywy rozwoju marketingu : klient, konsumpcja, handel | 378--386
Tytuł artykułu

Standaryzacja vs. adaptacja formatu sklepu w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw handlu detalicznego

Warianty tytułu
Store Format Standardisation versus Adaptation in Retailers' Internationalisation Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest opis strategii transferu formatu sklepu realizowanych podczas internacjonalizacji działalności przedsiębiorstwa handlu detalicznego. Wychodząc z założenia, że format sklepu stanowi zagregowany i zestandaryzowany desygnat produktu przedsiębiorstwa handlowego, trzeba uznać, że sformułowanie cech produktu (czyli formatu) na nowym rynku stanowi jedną z kluczowych decyzji w zakresie umiędzynarodowienia. Dwie skrajne opcje strategiczne stanowią: kopiowanie formatu (czyli przenoszenie formatu na nowy rynek bez modyfikacji) oraz dostosowywanie formatu punktu sprzedaży do warunków lokalnych. Z badań wynika, że w zakresie handlu artykułami FMCG dominuje opcja modyfikacji formatu (w zróżnicowanym zakresie), natomiast kopiowanie formatów możliwe jest głównie w zakresie artykułów mody. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is to define strategies of the store format transfer used by retailers in the internationalisation process. Assuming that the store format describes the product of a retailer, store characteristics are of fundamental importance in retailer's internationalisation. There are two main options: to copy the format (without any modification) or to adapt it to the local conditions. The store formats are usually copied by fashion retailers, while FMCG retailers more often modify their formats and adapt them to the local requirements. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Alexander N., Doherty A.M., International Retailing, Oxford University Press, New York 2009.
  • Borusiak B., Pomiar poziomu internacjonalizacji przedsiębiorstw handlu detalicznego, (w:) M. Sławińska (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Źródła i przejawy innowacyjności, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2011.
  • Borusiak B., Wybory strategiczne przedsiębiorstw handlu detalicznego, (w:) E. Urbanowska-Sojkin (red.), Wybory strategiczne w teorii i praktyce, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2010.
  • Borusiak B., Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2008.
  • Burt S., Davies K., McAuley A., Sparks L., Retail Internationalisation: From Formats to Implants, "European Management Journal" 2005, Vol. 23, No. 2.
  • Cunningham W.H., Moore R.M., Cunningham I. C. M., Urban Markets in Industrializing Countries: The Sao Paulo Experience, "Journal of Marketing", 1974, Vol. 38.
  • Domański T., Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001.
  • Fic D., Wenzel K., Handel detaliczny a rozwój miasta i regionu, Wydawnictwo ORGANON, Zielona Góra 2000.
  • Goldman A., The transfer of retail formats into developing economies: The example of China, "Journal of Retailing" 2001, Vol. 77, Issue 2.
  • Goldman A., Transfer of a Retailing Technology into the Less Developed Countries: The Supermarket Case, "Journal of Retailing" 1981, Vol. 57, Issue 2.
  • Kacker M., International Flow of Retailing Know-How: Bridging the Technology Gap in Distribu-tion, "Journal of Retailing" 1988, Vol. 64, No. 1.
  • Lo T. W., Oliver H., Li Y., International Transfer of Service Technology: An Exploratory Study of the Case of Supermarkets in China, "Management International Review" 1986, Vol. 26, Issue 2.
  • Wood Z., Tesco backs Fresk&Easy by opening a dozen New stores in Kalifornia, "The Guardian" 3.03.2011, http://www.guardian.co.uk
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171634002

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.