Warianty tytułu
Logistics Infrastructure as a Factor of a Future Spatial Order of the Village Area in Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie wzrostu roli infrastruktury logistycznej i technicznej w kształtowaniu się przyszłego ładu przestrzennego w Polsce. Stan infrastruktury, zarówno technicznej, jak i logistycznej w 2008 roku nie sygnalizują zachodzących zmian po wejściu Polski do Unii Europejskiej, ani w układzie regionalnym, ani w układzie miasto-wieś. Prowadzona od początku lat 90 polityka transportowa UE ma coraz większy wpływ na zmiany tej infrastruktury w układzie ponadregionalnym. regionalnym i lokalnym. Jest to skutek nakładów na zmiany infrastruktury logistycznej w perspektywach: 2004-2006 oraz 2007-2013. Przyjęcie wizji Polski 2030, jako policentrycznej metropolii sieciowej, składającej się z obszarów metropolitalnych o różnej sile oddziaływania i rozbudowy ich otoczenia, powoduje konieczność realizacji strategii polaryzacyjno-dyfuzyjnej. Strategia ta zakłada wspieranie ośrodków rozwoju regionalnego (zasada efektywności), a następnie inicjowanie procesów dyfuzji w słabiej rozwinięte obszary wiejskie (zasada równości), co w głównej mierze będzie zależało od przyszłego stanu infrastruktury logistycznej i stanowić będzie warunek zbudowania Europejskiej Przestrzeni Gospodarczej. (abstrakt oryginalny)
The main goal of the paper is to present the growing influence logistic and technical infrastructure on the future spatial development in Poland The level of technical and logistical infrastructure in 2008 not signalized their important changes not in space, not in rural-urban relations after connection Poland to European Union. Transportation policy created by EU from the beginning of 90 had more big influence on the development of infrastructure on the intra and interregional level as well on the local level. That is a result of the investment into the infrastructure in the perspective 2004-2006 and 2007-2013.The program Poland 2030 create policentrial metropolitian network between centra of regional activities and their rural areas, which would have different influence on polarization- diffusion strategy. This strategy will has a great impact, first on the regional level of input (on the base of the principle of efficiency),and then initiates processes of diffusion in very rural areas (on the base of the principle of egality). As a result of this strategy will be created European Economic Space. (original abstract)
Twórcy
autor
- Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
Bibliografia
- [1] Bański J., Czapiewski K.,: Obszary o znaczącym endogenicznym potencjale rozwojowym, w: Analiza zróżnicowania i perspektyw rozwoju obszarów wiejskich w Polsce do 2015 rok., Red. J. Bański, Studia Obszarów Wiejskich, Warszawa 2009, t.16. s. 55-78.
- [2] Bański J.,: Strefa podmiejska-już nie miasto, jeszcze nie wieś w: Gospodarka przestrzenna w strefie kontinuum miejsko-wiejskim w Polsce. Red. A. Jezierska-Thole, L. Kozłowski. Wydawnictwo Naukowe U.K.M. Toruń. 2008, s. 29-43.
- [3] Bański J., Red.: Wizja polskiej wsi i scenariusze rozwoju. W: Perspektywy rozwoju wiejskich. Studia Obszarów Wiejskich, t. 6, Warszawa 2006, s. 125-129.
- [4] Ciesielski M., Szudrowicz A., Ekonomika transportu Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
- [5] Elektroniczna gospodarka w Polsce. Raport 2008, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2009.
- [6] Falkowski J., Brodowski P.: Ocena kontinuum miejsko - wiejskiego obszarów metropolitalnych Polski metodą potencjału społeczno-gospodarczego, w: Red. W. Gierańczyk, M. Kluby, Problemy i metody oceny kontinuum miejsko-wiejskiego w Polsce. Studia Obszarów Wiejskich, t.13, Warszawa 2008, s. 11-35.
- [7] Fereniec J. Red., Stan rozmieszczenia infrastruktury ekonomicznej na obszarach wiejskich Polski, IRWiR, PAN, Warszawa 1996.
- [8] Gołembska E., Kompedium wiedzy o logistyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
- [9] T. G. Grosse, Ł. Hardt: Sektorowa czy zintegrowana. Czyli o optymalnej strategii rozwoju polskiej wsi, "Pro Oeconomia" Fundacja Ewaluacji i Badań Ekonomicznych, Warszawa 2010.
- [10] Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Rydzykowski W., Polityka transportowa. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, wyd. 3,Gdańsk 2003.
- [11] Heiling G., Alternatives for European Rural Areas, Red. J. Bański, J. Owsiński, IERiGŻ, IGiPZ, t. 1, 2003
- [12] Kołodziejczyk D., Kierunki pozarolniczej działalności na obszarach wiejskich. W: Red. J. Bański. Polska przestrzeń wiejska, procesy i perspektywy. Studia Obszarów Wiejskich, tom 6, IGiPZ PAN, ITG, 2004.
- [13] Komornicki T., Śleszyński P.: Typologia obszarów wiejskich pod względem powiązań funkcjonalnych i relacji miasto-wieś. W: Analiza zróżnicowania i perspektyw rozwoju obszarów wiejskich w Polsce do 2015 roku. Red. J. Bański. Studia Obszarów Wiejskich, t. 16. Warszawa 2009, s. 9-37.
- [14] Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030,projekt z 25.01.2011 - 09.03.2011. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2011.
- [15] Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, miasta, obszary wiejskie, Ministerstwo Roz woju Regionalnego, Warszawa 2010.
- [16] Maik W.: Kontinuum wiejsko-miejskie jako układ dynamiczny i rezultat zmian osadniczych i społecznych. W: Red. Jezierska - Thole A., Kozłowski. Wydawnictwo Naukowe U.M.K., Toruń 2008, s. 55-61.
- [17] Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. 28.10.2008, Rada Ministrów, Warszawa 2008.
- [18] Pięcek E., Problemy rozwoju infrastruktury wiejskiej, Wieś i Rolnictwo, 4. Warszawa 2005
- [19] Pięcek E., Program aktywizacji obszarów wiejskich. Komponent C- Infrastruktura. Wnioski z realizacji. Wieś i Rolnictwo 1. 2007.
- [20] Rakowska J., Wojewódzka - Wiewiórska A.: Zróżnicowanie przestrzenne obszarów wiejskich w Polsce Stan i perspektywy rozwoju w kontekście powiązań funkcjonalnych, Ekspertyza wykonana na zamówienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2010.
- [21] Ratajczak M., Infrastruktura w gospodarce rynkowej, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1999.
- [22] Rolbiecki R., Wykorzystanie funduszy unijnych na infrastrukturę transportu w Polsce w warunkach spowolnienia gospodarczego, Logistyka, 1. 2011, s. 30-32.
- [23] Sektorowy Program Operacyjny Transport, realizacja na 31.11.2009., Departament Przygotowania Projektów Indywidualnych, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2009.
- [24] Słownik terminów logistycznych, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2006.
- [25] Szymanowski W., Zarządzanie łańcuchami dostaw żywności w Polsce. Kierunki zmian. Difin Warszawa 2008.
- [26] Wilkin J., Obszary wiejskie w warunkach dynamizacji zmian strukturalnych w: Ekspertyzy do Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Polski Wschodniej do 2020, Tom 1, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007.
- [27] Wizja polskiej wsi i scenariusze rozwoju w: Perspektywy rozwoju obszarów wiejskich., Studia Obszarów Wiejskich, 2010 s. 125-129.
- [28] Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Infrastruktura transportu, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
- [29] Wojewódzka-Król K.: Problemy rozwoju infrastruktury transportu w Polsce w świetle tendencji unijnych Logistyka 3, 2010,s. 18-22.
- [30] Wojewódzka A., Infrastruktura jako czynnik rozwoju lokalnego o regionalnego, Szkoła Gospodarstwa-Wiejskiego, Warszawa, 2010, s. 13.
- [31] Wykorzystanie środków UE w ramach Strategii Wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004- 2006 oraz Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013. 09.03 2011, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171634258