PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | Gospodarka współdzielenia Rynki - instytucje - organizacje | 131--144
Tytuł artykułu

Biznes odpowiedzialny społecznie - bariery i korzyści z wdrażania

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Społeczna odpowiedzialność biznesu bywa odmiennie interpretowana, co stanowi problem dla właściwego zrozumienia tego zagadnienia [Muhammad i in., 2012]. Ze względu na charakter niniejszego rozdziału przyjęto, iż CSR to odpowiedzialność przedsiębiorstw za podejmowane decyzje, które mają bezpośredni wpływ na ludzi oraz środowisko naturalne [ISO 26 000, 2010]. Zgodnie z tym podejściem firmy powinny podejmować etyczne i przejrzyste działania w 7 kluczowych obszarach . Mimo początkowych obaw, iż koncepcja CSR odsuwa na dalszy plan podstawową działalność firmy [Friedman, 1970], obecnie zauważa się, że pozwala zyskać przewagę konkurencyjną [Gardiner, Rubbens, Bonfiglioli, 2003] oraz przybliżyć firmę do konsumenta. Według Kim i Furgeson [2014, 2016] komunikaty o charakterze CSR-owym powinny się wyróżniać informatywnością, spójnością i przejrzystością. Dla konsumenta równie istotne jest poparcie osób trzecich oraz znaczenie osobiste komunikatu. Współczesne badania na temat koncepcji CSR koncentrują się głównie na korzyściach dla przedsiębiorców, jednak istotnym aspektem są również korzyści dla społeczeństwa. Wynika to z faktu, iż należało przekonać firmy do uzasadnienia biznesowego koncepcji. Obecnie należy zwrócić uwagę na związek między korzyściami biznesowymi a społecznymi. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Aniszewska G. (2010), CSR a kultura organizacyjna, "Marketing i Rynek", nr 12, s. 2-8.
  • Bachnik K., (2017), CSR w praktyce polskich przedsiębiorstw: korzyści i bariery, "Handel Wewnętrzny", nr 3, s. 206-210.
  • Bazzichi O. (2003), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, "Społeczeństwo", nr 3, s. 490-496.
  • Bilińska-Reformat K. (2013), Wykorzystanie koncepcji CSR w działalności sieci handlu detalicznego, "Handel Wewnętrzny", nr 3, s. 72-80.
  • Boadi E., Zheng H., Bosompem J., Say J., Boadi E. (2019), Let the Talk Count: Attributes of Stakeholder Engagement, Trust, Perceive Environmental Protection and CSR, "Sage Journals", s. 1-15, doi: https://doi.org/10.1177%2F2158244019825920.
  • Bocquet R., Bas C., Mothe C., Poussing N. (2019), Strategic CSR for Innovation in SMEs: Does Diversity Matter? "Long Range Planning", Vol. 52, s. 1-14.
  • Castanheira F., Hartig S. (2016), Corporate Social Responsibility and Organizational Attractiveness: Implications for Talent Management, "Social Responsibility Journal", Vol. 12(3), s. 484-505.
  • Curras-Perez R., Dolz-Dolz C., Miquel-Romero M., Sanchez-Garcia I. (2017), How Social, Environmental, and Economic CSR Affects Consumer-perceived Value: Does Perceived Consumer Effectiveness Make a Difference? "Corporate Social Responsibility and Environmental Management", Vol. 16, s. 734-746.
  • Drapińska A. (2015), Marketing a społeczna odpowiedzialność biznesu, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 41, s. 277-278.
  • Drucker P.F. (1984), The New Meaning of Corporate Social Responsibility, "California Management Review", No. 26, s. 55-63.
  • Felix G. (2020), Integrating Discrimination Training with CSR Programs, "Industrial and Organizational Psychology", Vol. 13, s. 182-185.
  • FOB (2019), Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Fojutowski Ł. (2014), Corporate social responsibility jako element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa handlowego, "Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu", nr 175, s. 105-110.
  • Friedman M. (1970), The Social Responsibility of Business Is to Increase Its. Profits, "The New York Times", s. 122-126.
  • Frynas J., Yamahaki C. (2019), Corporate Social Responsibility: An Outline of Key Concepts, Trends, and Theories [w:] B. Rettab, K. Mellahi (eds.), Practising CSR in the Middle East, Palgrave Macmillan, s. 11-39.
  • Gardiner L., Rubbens C., Bonfiglioli E. (2003), Big Business, Big Responsibilities, "Corporate Governance: The International Journal of Business in Society", Vol. 3, No. 3, s. 67-77.
  • Głuszek E. (2008), CSR jako narzędzie budowania wizerunku firmy, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 5, s. 193-200.
  • Grayson D. (2008), Press Release of Lifeworth, "Geneva/Cranfield School of Management", 14 February.
  • Hur W.M., Kim Y. (2017), How Does Culture Improve Consumer Engagement in CSR Initiatives? The Mediating Role of Motivational Attributions, "Corporate Social Responsibility and Environmental Management", Vol. 24(6), s. 620-633.
  • ISO 26 000 (2010), Guidance on social responsibility, Polski Komitet Normalizacyjny, https://www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 (dostęp: 15.03.2020).
  • Jastrzębska E. (2016), Zarządzanie różnorodnością jako element CSR - dobre praktyki i korzyści, "Marketing i Rynek", nr 8, s. 12-18.
  • Kalinowska A. (2012), Wartość dla pracowników w koncepcji CSR, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 55, s. 327-338.
  • Kantor A., Kubiczek J. (2020), Działalność biznesu na rzecz kultury w kontekście koncepcji CSR [w:] K. Bilińska-Reformat, A. Kwiecień (red.), Biznes w kulturze. Kultura w biznesie w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, s. 41-53.
  • Karwacka M. (2016), Siła współpracy. Relacje przedsiębiorstw z organizacjami pozarządowymi w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, NOMOS, Kraków, s. 28-29.
  • Kiełczewski D., (2015), Wpływ ekologizacji konsumpcji na zmiany w zarządzaniu organizacjami, "Handel Wewnętrzny", nr 6, s. 55-63.
  • Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T. (2005), Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  • Kim S., Ferguson M.T. (2014), Public Expectations of CSR Communication: What and How to Communicate CSR, "Public Relations Journal", Vol. 8(3), s. 2-22.
  • Kim S., Ferguson M.T. (2016), Dimensions of Effective CSR Communication Based on Public Expectation, "Journal of Marketing Communicattions", doi: 10.1080/13527266.2015.1118143.
  • Krzysztofek A. (2015), Społeczna odpowiedzialność w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa, "Zarządzanie i Finanse", nr 3, s. 85-93.
  • Kudłak R. (2017), O przyszłości społecznej odpowiedzialności biznesu - wyniki badań europejskich, "Organizacja i Kierowanie", nr 1, s. 71-86.
  • Latif K., Sajjad A. (2018), Measuring Corporate Social Responsibility: A Critical Review of Survey Instruments, "Corporate Social Responsibility and Environmen-tal Management", Vol. 25(6), s. 1193-1197.
  • Leoński W. (2014), Korzyści i koszty związane ze stosowaniem koncepcji CSR w przedsiębiorstwie, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 347, s. 314-320.
  • Lev B., Petrovits C., Radhakrishnan S. (2010), Is Doing Good Good for You? How Corporate Charitable Contributions Enhance Revenue Growth, "Strategic Management Journal", No. 31(2), s. 182-200.
  • Lim J., Greenwood C. (2017), Communicating Corporate Social Responsibility (CSR): Stakeholder Responsiveness and Engagement Strategy to Achieve CSR Goals, "Public Relations Review", Vol. 43(4), s. 768-776.
  • Malik M., Mamun M., Armin A. (2019), Peer Pressure, CSR Spending, and Long-term Financial Performance, "Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics", Vol. 26(3), s. 241-260.
  • Muhammad K., Nasser K., Sheraz A., Mehfaz A. (2012), Corporate Social Responsibility (CSR) - Definition, Concepts and Scope (A Review), "Universal Journal of Management and Social Sciences", Vol. 2(7), s. 41-52.
  • Obłoza M. (2018), Rozwój raportowania niefinansowego w Polsce przed wprowadzeniem wymogów dyrektywy 2014/95/UE, "Marketing i Rynek", nr 11, s. 322-336.
  • Park E., Kim K., Kwon S. (2017), Corporate Social Responsibility as a Determinant of Consumer Loyalty: An Examination of Ethical Standard, Satisfaction, and Trust, "Journal of Business Research", Vol. 76, s. 8-13.
  • Paul C., Siegel S. (2006), Corporate Social Responsibility and Economic Performance, "Journal of Productivity Analysis", Vol. 8, s. 207-211.
  • Pomering A., Dolnicar S. (2009), Assessing the Prerequisite of Successful CSR Implementation: Are Consumers Aware of CSR Initiatives? "Journal of Business Ethics", Vol. 85, s. 285-301.
  • Rahman F., Norman R.T. (2016), The Effect of Firm Scale and CSR Geographical Scope Rof Impact on Consumers' Response, "Journal of Retailing and Consumer Services", Vol. 28, s. 189-199.
  • Rok B. (2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Sardana D., Gupta N., Kumar V., Terziovski M. (2020), CSR 'Sustainability' Practices and Firm Performance in an Emerging Economy, "Journal of Cleaner Production", Vol. 28, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120766.
  • Sen S., Bhattacharya C.B., Korschun D. (2006), The Role of Corporate Social Respon-sibility in Strengthening Multiple Stakeholder Relationships: A Field Experiment, "Academy of Marketing Science Journal", Vol. 34, s. 158-166.
  • Stawicka E. (2010), Teoria a praktyka wobec koncepcji społecznej odpowiedzialności w biznesie, "Zeszyty Naukowe SGGW", nr 83, s. 5-15.
  • Wolak-Tuzimek A. (2018), Bariery we wdrażaniu koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w polskich przedsiębiorstwach, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 1, s. 95-108.
  • Wołowiec T. (2004), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa nową formułą zarządzania, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw", nr 3, s. 3-5.
  • Yang A., Baasandorj S. (2017), Exploring CSR and Financial Performance of Full-service and Low-cost Air Carriers, "Finance Research Letters", Vol. 23, s. 291-299.
  • Żurek K. (2012), Wolontariat pracowniczy: angażowanie pracowników, bariery, korzyści, https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/wolontariat-pracowniczy-angazowanie-pracownikow-bariery-korzysci/ (dostęp: 10.03.2020).
  • [www 1] http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/raportowanie-pozafinansowe/ (do-stęp: 2.02.2020).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171635662

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.