PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 17 | nr 2 Przedsiębiorczość - na wybranych przykładach działalności gospodarczej = Entrepreneurship - Selected Examples of Economic Activity | 137--150
Tytuł artykułu

Motywy i korzyści z uczestnictwa w zagranicznych praktykach zawodowych uczniów szkół ponadpodstawowych z województwa podlaskiego

Warianty tytułu
Motives and Benefits of Participating in International Internships of Secondary School Pupils from the Podlaskie Voivodeship (Poland)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Praktyki zawodowe to ważny etap procesu kształcenia uczniów, mający na celu pogłębienie nie tylko ogólnej wiedzy, lecz także praktycznych umiejętności wykorzystywanych w przyszłej pracy zawodowej. W niniejszym artykule przeanalizowano włączenie praktyk zagranicznych do programów kształcenia szkół o profilu zawodowym. Artykuł opracowano na podstawie badań własnych, przeprowadzonych w czterech szkołach o różnych profilach kształcenia (branża budowlana, branża turystyczna oraz branża beauty), których uczniowie odbyli praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach w Wilnie, Kłajpedzie oraz Pradze. Celem autorki jest omówienie oczekiwań uczniów szkół zawodowych oraz korzyści, jakie przynoszą im praktyczne staże zawodowe odbywane w zagranicznych przedsiębiorstwach. Na podstawie potrzeb zgłaszanych przez uczniów przed wyjazdem można stwierdzić, iż są oni zainteresowani przede wszystkim nabyciem konkretnych umiejętności zawodowych. Ponadto część uczniów chciałaby udoskonalić znajomość języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa zawodowego. Oczekiwania te świadczą o tym, że staże zagraniczne są ważnym narzędziem służącym do zdobywania wiedzy praktycznej. Z kolei możliwość zweryfikowania nabytych w szkole umiejętności zapewnia uczniom odpowiednią motywację do dalszego kształcenia się. (abstrakt oryginalny)
EN
Internships are an important element of the students educating process aimed not only at deepening general knowledge but also practical skills used in the future professional work.The aim of the work is to analyse the use of foreign internships in vocational schools educational programs. The article is based on own research from four schools with educational profiles representing the construction, tourism (2 schools) and beauty industries. Pupils completed internships in enterprises in Vilnius, Klaipeda and Prague. The aim of this study is to analyse the expectations and benefits of practical internships in foreign enterprises for vocational schools pupils. Analysing the needs reported by students before going on an internship, it is clear that it is primarily the using of practical skills necessary in the industries that they represent. Therefore, students are particularly interested in acquiring specific professional skills that will be helpful in their future work. Additionally, some of them would like to expand their knowledge of a professionally oriented foreign language during the internship. This is confirmed by the fact that foreign internships for vocational schools pupils are a huge stimulus for acquiring practical knowledge and skills in an international environment. Comparing own skills acquired directly in school with practice in a specific industry is an enormous advantage and provides pupils with great motivation to continue their education. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, Polska
Bibliografia
  • Dominik, P. (2017). Kształcenie kadry hotelarskiej w szkołach średnich i wyższych w Polsce na tle wybranych krajów Europy. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 38(2), 31-46.
  • Drogosz-Zabłocka, E., Stasiowski, J. (2019). Kształcenie zawodowe w Polsce - przemiany, organizacja, efekty. W: U. Sztanderska, E. Drogosz-Zabłocka (red.), Wykształcenie zawodowe. Perspektywa systemu edukacji i rynku pracy, Seria Naukowa, t. 9. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 66-101.
  • Grant Thornton. (2017, 17 września). International Business Report. Pozyskano z: http://grantthornton.pl/publikacja/firmom-coraz-mocniej-brakuje-rak-do-pracy
  • Jeruszka, U. (2015). Kształtowanie i rozwijanie kompetencji przez pracę i praktykę zawodową. Polish Journal of Continuing Education, 3, 142-157.
  • Kozielska, J. (2018). Vocational school is (not) OK? Vocational school in middle school students' opinions vs. Educational-vocational choices with regard to the situation on the labour market. Kultura - Społeczeństwo - Edukacja, 1, 201-211.
  • Nowak, J. (2019). Nowa reforma oświaty - szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego? Szkoła - Zawód - Praca, 17, 26-40.
  • Nowak, J., Pankiv, L. (2018). Zmiany na rynku pracy a efektywność kształcenia w Polsce. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, 123, 316-317.
  • Pogorzelska, A. (2010). Praktyki zawodowe uczniów szkół zawodowych oraz rola pracodawców w ich realizacji. Problemy Profesjologii, 1, 29-40.
  • Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej 2017. (2018). Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej. Pozyskano z: http://www.cdzdm.pl/images/Streszczenie_raportu.pdf
  • Ratajczak, J. (2018). Rekrutacja pokolenia Z w kontekście zmian demograficznych. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 8, 125-140.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171635922

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.