PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 1 | 67--76
Tytuł artykułu

Analysing research in family business and defining the direction for future research

Warianty tytułu
Analiza badań w przedsiębiorczości rodzinnej oraz kierunek przyszłych badań
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Correctly and reliably collected data are the basis for a good analysis and proper inference. The growing number of publications related to family entrepreneurship indicates the need for research in this field. Empirical articles concerning family businesses published in prestigious journals were analysed. The paper's aim is to assess the state of current empirical research as well as to show the directions for future research efforts. The author's intention is to provide a review of the methodologies and analytics used in family businesses studies. Conclusions were drawn regarding distinct empirical challenges in family business research and suggestions were provided to scholars regarding future research.(original abstract)
Prawidłowo i rzetelnie zebrane dane są podstawą dobrej analizy i poprawnego wnioskowania. Rosnąca liczba publikacji związanych z przedsiębiorczością rodzinną wskazuje na zapotrzebowanie na badania w tym zakresie. Przeanalizowano artykuły empiryczne opublikowane w prestiżowych czasopismach z obszaru zarządzania dotyczące firm rodzinnych w latach 1988-2014. Wyciągnięto wnioski dotyczące zarówno poruszanej tematyki, jak i wykorzystywanych metod oraz technik badawczych. Ostatnią część artykułu stanowią wskazówki dotyczące dalszej pracy badawczej w obszarze przedsiębiorczości rodzinnej.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
67--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Astrachan J. H., Shanker M. C. [2003], Family businesses' contribution to the US economy: A closer look, Family Business Review 16: 211-219.
  • Benavides-Velasco C. A., Quintana-Garcia C., Guzman-Parra V. F. [2013], Trends in family business research, Small Business Economics 40 (1): 41-57.
  • Berrone P., Cruz C., Gomez-Mejia L. R. [2012], Socioemotional wealth in family firms: Theoretical dimensions, assessment approaches, and agenda for future research, Family Business Review 25: 258-279.
  • Bettis R., Gambardella A., Helfat C., Mitchell W. [2014], Quantitative empirical analysis in strategic management, Strategic Management Journal 35: 949-953.
  • Bjornberg A., Nicholson N. [2012], Emotional ownership: The next generation's relationship with the family firm, Family Business Review 25: 374-390.
  • Block J. H., Miller D., Wagner D. [2014], Bayesian methods in family business research, Journal of Family Business Strategy 5: 97-104.
  • Brockhaus R. H. [2004], Family business succession: Suggestions for future research, Family Business Review 17: 165-177.
  • Chrisman J. J., Chua J. H., Kellermanns F. W., Matherne C. F., Debicki B. J. [2008], Management journals as venues for publication of family business research, Entrepreneurship Theory and Practice 32: 927-934.
  • Chrisman J., Kellermanns F., Chan K., Liano K. [2010], Intellectual foundations of current research in family business: An identification and review of 25 influential articles, Family Business Review 23 (1): 9-26.
  • Cogliser C. C., Brigham K. H. [2004], The intersection of leadership and intrepreneurship: Mutual lessons to be learned, Leadership Quarterly 15: 771-799.
  • De Massis A., Chua J. H., Chrisman J. J. [2008], Factors preventing intra-family succession, Family Business Review 21: 183-199.
  • Evert R., Martin J., McLeod M., Payne G. [2016], Empirics in family business research: progress, challenges and the path ahead, Family Business Review 1 (29): 17-43.
  • Handler W. C. [1989], Methodological issues and considerations in studying family businesses, Family Business Review: 257-276.
  • Handler W. C. [1994], Succession in family business: A review of the research, Family Business Review 7: 133-157.
  • Holt D. T., Rutherford M. W., Kuratko D. F. [2010], Advancing the field of family business research: Further testing the measurement properties of the F-PEC, Family Business Review 23: 76-88.
  • Jeżak J., Winnicka-Popczyk A., Popczyk W. [2004], Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warsaw.
  • Marjański A. [2011], Światowe i polskie badania przedsiębiorstw rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie XIII (7): 167-189.
  • Marshall J. P., Sorenson R., Brigham K., Wieling E., Reifman A., Wampler R. S. [2006], The paradox for the family firm CEO: Owner age relationship to succession-related processes and plans, Journal of Business Venturing 21: 348-368.
  • Martyniuk O. [2018], Przedsiębiorczość rodzinna krajow Europy Środkowo-Wschodniej w publikacjach naukowych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie: 89-101.
  • Miller D., Le Breton-Miller I., Lester R. H., Cannella A. A. [2007], Are family firms really superior performers? Journal of Corporate Finance 13: 829-858.
  • O'Boyle E. H., Pollack J. M., Rutherford M. W. [2012], Exploring the relation between family involvement and firms' financial performance: A meta-analysis of main and moderator effects, Journal of Business Venturing 27: 1-18.
  • Popczyk W. [2015], Rola nauki w idei wsparcia przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie XVI (7): 41-50.
  • Popczyk W. [2016], Zarządzanie przedsiębiorstwem rodzinnym - osiągnięcia młodej specjalności w naukach o zarządzaniu w Polsce, in: Zakrzewska-Bielawska A. (ed.), Stan i perspektywy rozwoju nauk o zarządzaniu. Wybrane problemy, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa: Dom Organizatora, Toruń: 136-158.
  • Reay T., Zhang Z. [2014], Qualitative methods in family business research, in: Melin L., Nordqvist M., Sharma P. (eds.), SAGE handbook of family business, Sage, Thousand Oaks: 573-593.
  • Safin K. [2007], Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Difin, Wroclaw.
  • Sharma P., Chrisman J. J., Gersick K. E. [2012], 25 years of Family Business Review: Reflections on the past and perspectives for the future, Family Business Review 25: 5-15.
  • Sułkowski Ł., Haus B., Safin K. [2005], Raport z badań przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, in: Sułkowski Ł. (ed.), Determinanty rozwoju przedsiebiorstw rodzinnych w Polsce, TNOiK, Toruń: 25-57.
  • Ward J. [1987], Keeping the Family Business Healthy, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
  • Zahra S. A., Sharma P. [2004], Family business research: A strategic reflection, Family Business Review 17: 331-346.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171637227

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.