PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | tom 27, nr 4 | 53--62
Tytuł artykułu

Digital Exclusion of Elderly Citizens: Polish Experiences based on the Project Adult Social Inclusion in a Digital Environment (ASIDE)

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The dynamic development of digital technologies and their widespread use in everyday life, especially by younger generations, forces urgent initiatives to counter the digital exclusion of older people. Adult Social Inclusion in and the Digital Environment (ASIDE) has offered activities to support inclusive education and digital skills, raising competences for digital social inclusion of adult social educators and adult social volunteers. The aim of the article is to present the experiences of the ASIDE project in the field of digital inclusion of seniors. Research methods typical of this type of study were used: critical analysis of the literature on the subject, analysis of project documents, analysis of published secondary data. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
53--62
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
  • Academy of Physical Education in Katowice, Poland
  • Cracow University of Economics, Poland
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Alampay, E. (2006). Beyond access to ICTs: Measuring capabilities in the information society. International Journal of Education and Development using ICT, 2 (3), 4-22.
  • Chang, Y., Wong, S., Park, M. (2014). A three-tier ICT access model for intention to participate online a comparison of developed and developing countries. Information Development, 32 (3), 226-242. DOI: 10.1177/0266666914529294.
  • Dąbrowska, A., Lubowiecki-Vikuk, A. (2020). Kraj sędziwych ludzi? Przegląd przemian demograficznych zachodzących w Polsce. [In:] P. Machul, W. Kowalczyk (eds.), Marketing generacji silver. Jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+. VFP Communications, Warszawa, pp. 39-52.
  • Gródek-Szostak, Z., Ochoa Siguencia, L. (2020). Social inclusion in a digital environment. INTED2020 Proceedings: 14th International Technology, Education and Development Conference, Valencia.
  • Gródek-Szostak, Z., Kajrunajtys, D., Ochoa Siguencia, L., Szeląg-Sikora, A. (2019). Shaping entrepreneurial skills that increase professional activation of women in rural areas. ICERI Proceedings, IATED Academy, Seville.
  • GUS. (2018). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych - w gospodarstwach domowych w 2018 r. Warszawa.
  • Hanafizadeh, P., Hanafizadeh, M.R., Bohlin, E. (2013). Digital divide and e-readiness: Trends and gaps. International Journal of E-Adoption (IJEA), 5 (3), 30-75. DOI: 10.4018/ijea.2013070103.
  • Jamil, S. (2020). A widening digital divide and its implications for democracy and social inequalities in Pakistan. [In:] M. Ragnedda, A. Gladkova (eds.), Digital Inequalities in the Global South (59-78). London: Palgrave Macmillan.
  • Kancelaria Senatu. (2018). Starzenie się ludności w Unii Europejskiejn - stan obecny i prognoza. Opracowania tematyczne OT-662. Warszawa.
  • Marzano, G., Ochoa Siguencia, L. (2018). Learning from the knowledge and expertise of others. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 5, 137. DOI: 10.17770/sie2018vol1.3083.
  • Nur Akarçay, Y., Ochoa Siguencia, L., Sanchez Garcia, J., Ochoa-Daderska, R., Velinov, E., Niemczyk, A., Gródek-Szostak, Z. (2021) Adult Social Inclusion in a Digital Environment: Digital Social Inclusion. Report 4. Częstochowa: Research and Innovation in Education Institute.
  • Ochoa-Dąderska, R., Ochoa-Dąderska, G., Velinov, E., Brozova, I., Sanchez Garcia, J., Nur Akarçay, Y., Gródek-Szostak, Z., Szeląg-Sikora, A., Niemiec, M., Sikora, J., Niemczyk, A., Kotulewicz-Wisińska, K., Suder, M., Ochoa Siguencia, L. (2021). Best Practice Manual: Digital competences necessary for developing ICT-based social inclusion initiatives / services. Częstochowa: Research and Innovation in Education Institute. DOI: 10.5281/zen-odo.5516369.
  • Ochoa-Daderska, R., Ochoa-Daderska, G., Nur Akarçay, Y., Velinov, E., Brozova, I., Sanchez Garcia, J., Gródek-Szostak, Z., Chęcińska-Kopiec, A., Szeląg-Sikora, A., Niemiec, M., Sikora, J., Niemczyk, A., Kotulewicz-Wisińska, K., Suder, M., Ochoa Siguencia, L. (2021). Adult Social Inclusion in a Digital Environment: Exchange of good practices. Częstochowa: Research and Innovation in Education Institute. DOI: 10.5281/zenodo.5516367.
  • Panek, T., Czapiński, J. (2013). Wykluczenie społeczne. [In:] J. Czapiński, T. Panek (eds), Diagnoza społeczna 2013: warunki i jakość życia Polaków. Warszawa.
  • Ragnedda, M., Gladkova, A. (2020). Digital Inequalities in the Global South. London: Palgrave Macmillan.
  • Ragnedda, M., Mutsvairo, B. (2018). Digital Inclusion: An International Comparative Analysis. Lanham, MD: Lexington Books.
  • Reisdorf, B.C., Groselj, D. (2017). Internet (non-)use types and motivational access: Implications for digital inequalities research. New Media & Society, 19 (8), 1157-1176. DOI: 10.1177/1461444815621539.
  • Robinson, L., Schulz, J., Dodel, M., Correa, T., Villanueva-Mansilla, E., Leal, S., Magallanes-Blanco, C., Rodriguez-Medina, L., Dunn, H., Levine, L., McMahon, R., Khilnani, A. (2020). Digital inequalities 2.0: Legacy inequalities in the information age. First Monday, 25 (7). Retrieved from https://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/10842.
  • Sawicka, A. (2015). Wykluczenie cyfrowe w Polsce. Warszawa: Biuro Analiz i Dokumentacji, Zespół Analiz i Opracowań Tematycznych, Kancelaria Senatu.
  • Stolarczyk, A. (2018). Wykluczenie cyfrowe - wybór czy konieczność? Polska na tle Unii Europejskiej. Ekonomiczne Problemy Usług, 2 (131), 301-310.
  • Strusani, D., Houngbonon, G.V. (2020). Accelerating digital connectivity through infrastructure sharing. World Bank Other Operational Studies, 33616.
  • Susło, R., Paplicki, M., Drobnik, J. (2019). Wykluczenie cyfrowe osób starszych lub niepełnosprawnych. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Retrieved from https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/99642/PDF/12_R_Suslo_M_Paplicki_J_Drobnik_Wykluczenie_cyfrowe_osob_starszych.pdf.
  • Tracz-Dral, J. (2019). Aktywność osób starszych. Warszawa: Kancelaria Senatu.
  • Uchwała nr 167 Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2020 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych "Aktywni+" na lata 2021-2025, M.P. 2020. poz. 1125.
  • United Nations Social Development Network. (2019). Rethinking Digital Inclusion. Date of access: 20.11.2021, https://unsdn.org/2019/03/25/rethinking-digital-inclusion/
  • Warschauer, M. (2003). Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. Boston: MIT Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171640235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.