PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | 1(30) | 57--69
Tytuł artykułu

Piękno jako wartość Konteksty pedagogiczne

Autorzy
Warianty tytułu
Beauty as a Value. Pedagogical Contexts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnych badaniach nad wychowaniem daje się zauważyć stały i nieustannie powracający motyw pytania o to, jak wybrnąć z permanentnego kryzysu, który cechuje współczesną humanistykę (Kruk, 1995, s. 85). Wciąż pozostawione są bez odpowiedzi podstawowe dla nauk o wychowaniu pytania o istotę wychowania i jego fundamenty. Coraz częściej pod wpływem głoszonych haseł postmodernistycznych podkreśla się, że jedynym rozsądnym wyjściem w tej sytuacji jest przyjęcie nierozsądnego założenia o nierozwiązywalności (w sensie udzielenia jednoznacznych odpowiedzi i sposobów postępowania) podstawowych dylematów pedagogiki (Kruk, 1995). Postawa ta nie jest formą kryptoucieczki od dręczących pedagogów pytań, lecz przejawem szczególnej bezradności w udzielaniu zadowalających odpowiedzi natury antropologicznej, epistemologicznej i metodologicznej. Właśnie na tych obszarach eksploracji szczególnie daje się zauważyć kryzys nauk o wychowaniu. W pedagogice ciągle występuje wiele niezbadanych obszarów. Współtworzą one, łącznie z tym, który stanowi wiedzę nauk pedagogicznych, jedną rzeczywistość edukacyjną - UNIWERSUM pedagogiczne (fragment tekstu)
EN
The Author has engaged himself in the analysis of one of the most important realities in the area of pedagogy, i.e. "the beauty". Pedagogy from the beginning of its existence, both in the dimension of the art of education (pedagogia) and the theory of education (pedagogy), has been dealing with beauty, locating this issue in the essential area of self-reflection. Because of content-related and methodical grounds, the Author assumes that in modern times when discussing education the category of "beauty" tends to be approached from three principal aspects: ontology of education, axiology of education, and aesthetical education, which in consequence lead to the so called "triangle of the aesthetical education".(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
57--69
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Ablewicz K., 1994: Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków.
  • Anzenbacher A., 1987: Wprowadzenie do filozofii. Kraków.
  • Cichoń W., 1996: Wartości, człowiek, wychowanie. Kraków.
  • Denek K., 1994: Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań-Toruń.
  • Filek J., 1984: Pseudowychowanie. "Studia Filozoficzne", nr 10.
  • Gnitecki J., 1995: Niektóre ujęcia pedagogiki ogólnej w Polsce i na świecie. W: Możliwości rozwijania i wykorzystywania teoretycznej wiedzy pedagogicznej. Red. S. Palka. Kraków.
  • Gnitecki J., 2001: W poszukiwaniu aksjologicznych podstaw edukacji. W: Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Red. U. Ostrowska. Olsztyn.
  • Gołaszewska M., 1984: Zarys estetyki. Warszawa.
  • Homplewicz J., 1997: Etyka pedagogiczna. Warszawa.
  • Kot S., 1995: Historia wychowania. Warszawa.
  • Krąpiec M.A., Kamiński S., Zdybicka Z.J., Maryniarczyk A., Jaroszyński P, red., 2003: Wprowadzenie do filozofii. Lublin.
  • Kruk J., 1995: Wychowanie jako relacja etyczna w procesie negocjacji różnic - z inspiracji filozoficznych E. Levinasa. W: Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza. Red. T. Szkudlarek. Kraków.
  • Łobocki M., 2002: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków.
  • Łobocki M., 2003: Teoria wychowania w zarysie. Kraków
  • Nowak M., 1999: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin.
  • Ostrowska K., 1994: W poszukiwaniu wartości. Gdańsk.
  • Podsiad A., Więckowski Z., oprac., 1983: Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa.
  • Przeclawska A., 1986: Pedagogika społeczna w kręgu poszukiwań. Warszawa. Rucińska T., 1997: Twórcza miłość wychowawcy. "Wychowawca", nr 4. Stróżewski W., 1992: W kręgu wartości. Kraków.
  • Szymczak M., red., 1982: Słownik języka polskiego. T. 2. Warszawa.
  • Sliwerski B., 2001: Program wychowawczy szkoły. Warszawa.
  • Tatarkiewicz W., 1975: Dzieje sześciu pojęć. Warszawa.
  • Tchorzewski de A.M., 2002: Teoria wychowania. W poszukiwaniu nowego paradygmatu. W: Współczesne konteksty wychowania. Red. A.M. de Tchorzewski. Bydgoszcz.
  • Tischner J., 2000: Myślenie według wartości. Kraków.
  • Wojnar I., red., 1997: Teoria wychowania estetycznego. Warszawa.
  • Zimmermann J., 1995: Piękno. W: Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens i H. Schnadelb ach. Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171642363

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.