PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | 1(30) | 93--105
Tytuł artykułu

Wartości życiowe i ich bilans u osób starszych

Autorzy
Warianty tytułu
Life Values and their Balance in the Elderly
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W okresie starzenia się i starości postawy wobec własnego życia nabierają szczególnego znaczenia (Straś-Romanowska, 2000). Nasila się wówczas tendencja do oglądania się wstecz i dokonywania bilansu życiowego, który zależy od stopnia realizacji celów, dojrzałości emocjonalnej i społecznej jednostki (rozumianej jako ład wewnętrzny) i jej aktualnej sytuacji życiowej (Susułowska, 1989). Perspektywy odrobienia ewentualnych zaległości są coraz mniejsze, o ile w ogóle możliwe. Trzeba zatem zaakceptować to, co się robiło, i co udało się osiągnąć. Eric Erikson (1968, s. 139) nazywa to zdolnością do integracji ego, która przejawia się między innymi w akceptacji swych wyborów oraz związanych z nimi sukcesów i porażek, "jako czegoś, co być musiało". Tak rozumiana integracja nie jest statyczna, uzyskana raz na zawsze, ale to proces dynamiczny, wspomagany przez punkty odniesienia i wsparcia, takie jak: wiedza naukowa, sztuka, koncepcje filozoficzne, systemy aksjologiczne czy religijne (por. Szczukiewicz, 1998). Zadowolenie z życia, jego akceptację można traktować zatem jako cel rozwojowy, znacząco wpływający na sposób przeżywania życia w okresie starzenia się i starości (por. Błachnio, 2002; Kowalik, 2000, 2001). Poziom zadowolenia z życia stanowi efekt bilansu psychologicznego, swoistej buchalterii psychologicznej, w której wyniku pojawia się poczucie satysfakcji (bilans pozytywny) bądź frustracji (bilans negatywny) (Cibor, 2000). Ocenie podlegają różne dziedziny, aspekty życia ("wymiary"), które dla określonego człowieka mogą być bardziej lub mniej ważne. Wymiary te tworzą u poszczególnych osób układy hierarchiczne; są dziedziny i sprawy ważniejsze, mniej ważne i całkiem nieistotne. Inne psychologiczne znaczenie ma niezadowolenie lub zadowolenie z tych wymiarów życia, które są dla jednostki znaczące, niż z tych, które są mało istotne bądź zupełnie nieważne. Na przykład jeżeli ktoś uznaje własne dzieci za wartość najwyższą w hierarchii swego sytemu wartości, to zadowolenie bądź niezadowolenie z nich będzie miało inne konsekwencje dla bilansu psychologicznego niż wówczas kiedy "własne dzieci" zajmują w hierarchii wartości pozycję niską lub nie mają dla danej osoby żadnego znaczenia (fragment tekstu)
EN
The article presents the results of research into the values hierarchy in the elderly. It also attempts to assess the participation of specific values in their psychological balance. It has been agreed that to shape a positive life balance in the elderly such values as 'family' and 'religious practice' have significant importance as they compensate for the negative assessment connected with physical condition, social usefulness and economic status(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
93--105
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła "Humanitas" w Sosnowcu
Bibliografia
  • Banach Cz., 2002: Człowiek wobec wyzwań globalizacji i transformacji ustrojowej w Polsce. W: Pedagogika wobec zagrożeń kryzysów i nadziei. Red. T. Borowska. Kraków.
  • Bauman Z., 2004: Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa.
  • Bocheński J.M., 1992: Sto zabobonów. Kraków.
  • Bosmans P, 1997: Miłość sprawia codziennie cuda. Warszawa.
  • Czyżewski T., 1967: Filozofia na rozdrożu. Analizy metodologiczne. Warszawa. Dziewiecki M., 2000: Zasady wychowania w abstynecji. "Eleuteria", nr 1.
  • Gajda J., 1995: Wychowywać do prawdy? Lublin.
  • Galarowicz J., 1992: Na ścieżkach prawdy. Kraków.
  • Głuszyński J., 1983: Wartości a wychowanie. "Chowanna", T. 2.
  • Gordon T., 1995: Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa.
  • Homplewicz J., 1996: Etyka pedagogiczna. Warszawa.
  • Homplewicz J., 2000: Etyka pedagogiczna. Warszawa.
  • Jan Paweł II, 1980: Audiencja dla uczestników XII Krajowego Zjazdu Włoskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Katolickich. Watykan, 7grudnia 1979. "L'Osservatore Romano", nr 2.
  • Jan Paweł II, 1991: Orędzie na XVIII Światowy Dzień Pokoju (1 stycznia 1985). W: Wy jesteście moją nadzieją. Wybór wypowiedzi Ojca Świętego Jana Pawła II do młodzieży. Warszawa.
  • Jan Paweł II, 1998: List do młodych, 7.
  • Jastrzębski J. 2004: Spór o wartości w epoce globalizacji. W: Wychowanie ku wartościom. Red. A. Szeląg. Kraków.
  • Kocowski T, 1991: Szkice z teorii twórczości i motywacji. Red. H. Sękowa, A. Tokarz. Kraków.
  • Kotarbiński T., 1937: Czynniki kształtujące metodę myśliciela. W: Kultura i nauka. Warszawa.
  • Krzysteczko H., 1995: Osobowość. W: Psychologia osobowości. Red. J. Makselon. Kraków.
  • Łobocki M., 1993: Pedagogika wobec wartości. W: Kontestacje pedagogiczne. Red. B. Sliwerski. Kraków.
  • Mariański J., 2003: Socjalizacja religijna i moralna w rodzinie współczesnej - stan aktualny i perspektywy. W: Pedagogika pastoralna. Red. M. Marczewski.Lublin.
  • Mastalski J., 2002: Zarys teorii wychowania. Kraków.
  • Mastalski J., 2005: Syndromy wychowawcze w dobie kryzysu wartości. W: Materiały z sympozjum "Wartości w wychowaniu". Miejsce Piastowe.
  • Mastalski J., 2006: Szkolne interakcje zaburzające skuteczne wychowanie. Kraków. Mezzena G., 1995: Rodzice i dzieci. Kraków.
  • Misztal M., 1980: Problematyka wartości w socjologii. Warszawa.
  • Olbrycht K., 2000: Dlaczego boimy się wartości w wychowaniu. "Edukacja i Dialog", nr 2.
  • Ostrowska U., 2002: Relacje interpersonalne jako problem edukacyjny. W: Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji. Red. U. Ostrowska. Kraków.
  • Stróżewski W. 1965: Filozofia wartości. "Znak", nr 4.
  • Stróżewski W. 1992: W kręgu wartości. Kraków.
  • Tarnowska B., 2002: Etyka zawodu nauczyciela. "Wychowawca", nr 2.
  • Tischner J. 1982: Myślenie według wartości. Kraków.
  • Wojtyła K., 1979: Poezje i dramaty. Kraków.
  • Wojtyła K., 1985: Osoba i czyn. Kraków.
  • Wrońska K, 1999: Karola Wojtyły personalistyczna filozofia wychowania. W: Wychowanie na rozdrożu. Red. F. Adamski. Kraków.
  • Wrońska K., 2000: Osoba i wychowanie. Kraków.
  • Zurakowski B., 1999: Wychowanie do wyboru wartości. W: Wychowanie na rozdrożu. Red. F. Adamski. Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171642445

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.