Warianty tytułu
Hermeneutics as Art Interpretation of the Text
Języki publikacji
Abstrakty
Hermeneutyka jest sztuką, umiejętnością opartą na regułach. Umiejętność ta dotyczy interpretacji, czyli rozumienia w szczególny - własny - sposób tekstu: wszelkiej całości semantycznej. Reguły sztuki interpretacji, to tekstocentryczność - pomijanie osoby autora; oraz pretekstualność - uznanie tekstu za możliwość urzeczywistnianą w świadomości odbiorczej. (abstrakt oryginalny)
Hermeneutics is an art, the skill based on rules. That skill concerns interpretation, which is understanding in particular - own way - the text: all semantic whole. Rules of interpretation art, mean text-centrism - omitting the person of the author, and pre-textuality- treating the text as the realised possibility in the consciousness of the audience. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Sopocka Szkoła Wyższa
Bibliografia
- 1. "Interpretacja oddycha powietrzem tego, co »między« (inter), T. Sławek, Tu i tam. Pięć lekcji interpretacji, "Dialog" 2003/5.
- 2. Adamiecka-Sitek A., Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym, Księgarnia Akademicka, Kraków 2006.
- 3. Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, Polskie Towarzystwo Teolo-giczne, Drukarnia Diecezjalna w Katowicach, Kraków 1987
- 4. Artaud, A. Teatr i jego sobowtór, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978,
- 5. Barthes R., Śmierć autora, "Teksty Drugie" 1999/ 1-2.
- 6. Bolewski J., A. Libera, Dialog o Szekspirze, "Więź" 2002/ 2.
- 7. Bourdieu P., Dystynkcja. Wstęp, "Kultura Popularna" 2006
- 8. Brook P., Zapomnieć Szekspira, "Teatr" 2003, 7-9.
- 9. Cyz, T. "Czarodziejski flet" według Mozarta, "Zeszyty Literackie" 2006/ 94.
- 10. Gadamer H.G., Człowiek i język, [w:], idem, Rozum, słowo, dzieje, Warszawa 1979
- 11. Gadamer H.G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Inter Esse, Kraków 1993,
- 12. Górnicka-Zdziech I., Przewodnik inteligentnego snoba według F. Staro-wieyskiego, Warszawa 2009,
- 13. Górski K., Literatura i teatr, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie J. Degler, t. I., Wrocław 2003,
- 14. Grass, Hegel, Syzyf. Rozmowa z Günterem Grassem, [w:] W. Owczarski (red.), Colloquia Gdańskie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008,
- 15. Heidegger M., o istocie prawdy, "Aletheia" 1990/1(4).
- 16. Heller M., Przez czerwone okulary, "Tygodnik Powszechny" 2010/52
- 17. Jedlińska E., Maski pośmiertne obrazów Arnulfa Rainera, "Odra" 2002/ 12.
- 18. Kozioł U., Z poczekalni, "Odra" 2008/ 6.
- 19. Larek M., Zuchwałe marzenie czyli "Edward Balcerzan" jako autor czyli, "Tekstualia" 2005/ 2.
- 20. Libera Z., Czarne objawienie, "Tygodnik Powszechny" 2010/ 13.
- 21. Limon J., Kto tam? "Hamlet" Petera Brooka. "Więź" 2002, 11.
- 22. Llosa M.V., Prawda kłamstw, Poznań 1999
- 23. Lutosławski W., Tęsknota za nieznanym światem, "Tygodnik Powszechny" 2004, 7.
- 24. Lyons J., Semantyka, t.1, Warszawa 1984
- 25. Maliszewski K., Czytanie wiersza, czytanie człowieka, "Znaczenia" 2011/ 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171642533