PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 4(36) | 71--89
Tytuł artykułu

Funkcjonowanie podmiotów turystycznych w dobie pandemii COVID-19 - studium przypadku Dolnego Śląska i Małopolski

Warianty tytułu
The Functioning of Tourism Entities in Poland during the Pandemic - the Case of Dolny Śląsk and Małopolska
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Turystyka stanowi przykład sektora, który w największym stopniu ucierpiał z powodu obostrzeń wdrażanych w warunkach kryzysu wywołanego koronawirusem. Celem artykułu jest analiza funkcjonowania podmiotów turystycznych Dolnego Śląska i Małopolski w trakcie pandemii COVID-19 i ocena roli państwa w przeciwdziałaniu skutkom epidemii w turystyce w świetle opinii przedstawicieli sektora turystycznego. Artykuł opiera się na danych zebranych w trakcie badania jakościowego przeprowadzonego wśród ekspertów specjalizujących się w problematyce turystycznej. Zastosowano technikę zogniskowanych wywiadów grupowych i indywidualny wywiad pogłębiony. Otrzymane wyniki wskazują, że respondenci ocenili dość krytycznie podjęte działania państwa w zakresie przeciwdziałaniu skutkom kryzysu gospodarczego. Uczestnicy wywiadów zaznaczali, że oferowana przez państwo pomoc była niewystarczająca w stosunku do zgłaszanych potrzeb. Występowały także trudności z otrzymaniem wsparcia, a część podmiotów turystycznych ze względu na status prawny lub rodzaj prowadzonej działalności była nawet go pozbawiana. Negatywne wypowiedzi ekspertów dotyczyły także sposobów i szybkości przekazywania istotnych z punktu widzenia działalności gospodarczej informacji dotyczących wprowadzania restrykcji i obostrzeń. Wszystkie biorące udział w badaniach podmioty turystyczne uprawnione do otrzymania pomocy publicznej skorzystały z takiego wsparcia. Pomoc do nich kierowana pochodziła z rządowych tarcz antykryzysowych, realizowanych przez wojewódzkie urzędy pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy Polski Fundusz Rozwoju oraz z funduszy regionalnych (urzędów marszałkowskich, urzędów miejskich). Głównym sposobem wydatkowania otrzymanego wsparcia było dofinansowanie wynagrodzeń zatrudnionych pracowników. W toku prowadzonych wywiadów odnotowywano, że analizowana tematyka wzbudziła silne emocje wśród uczestników, co znalazło odzwierciedlenie w zaprezentowanych wypowiedziach. (abstrakt oryginalny)
EN
Tourism is one of economic sectors most affected by the crisis resulting from the COVID-19 pandemic. The aim of the article is to analyse the functioning of tourism entities in Lower Silesia (Dolny Śląsk) and Lesser Poland (Małopolska) during the pandemic and to examine how representatives of the tourism sector assess the role of the state in counteracting the effects of the pandemic in tourism. The article is based on qualitative data collected from tourism industry experts from Lower Silesia and Lesser Poland during focus group interviews and individual in-depth interviews. The respondents were found to be rather critical of the state's measures to combat the effects of the crisis, claiming that aid offered by the state was insufficient in relation to reported needs. It was difficult for some tourism entities to receive support, while others did not get any because of their legal status or type of activity. In addition, the respondents negatively assessed ways and the speed of providing information regarding the introduction of pandemic restrictions. All tourism enterprises selected for the study and entitled to public aid used the financial assistance made available as part of government programmes (anti-crisis shields) and provided by Provincial Labour Offices, the Social Insurance Institution or the Polish Development Fund, as well as regional funds (maintained by offices of province governors and city halls). The public aid was mainly used to subsidize employees' salaries. As could be expected, the topics discussed during the interviews aroused strong emotions in the respondents, which were reflected in their opinions. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
71--89
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Anttiroiko, A. (2021). Successful Government Responses to the Pandemic: Contextualizing National and Urban Responses to the COVID-19 Outbreak in East and West. International Journal of E-Planning Research, 10(2), 1-17, https://doi.org/10.4018/IJEPR.20210401.oa1
  • Aqeel, M., Shuja, K., H., Abbas, J., Rehna, T. i Ziapour, A. (2020). The influence of illness perception, anxiety, and depression disorders on students mental health during covid-19 outbreak in Pakistan: a web-based cross-sectional survey [preprint]. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-30128/v1
  • Banaszak, S. (2017). Fokus: technika i jej zastosowanie w badaniach edukacyjnych. Studia Edukacyjne, 45, 19-28. https://doi.org/10.14746/se.2017.45.2
  • Barbour, R. (2007). Doing focus groups. SAGE Publications
  • Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y. i Yu, T. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan. China a descriptive study. The Lancet, 395(10223), 507-513. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30211-7
  • Coghlan, B., Majumdar, S. S, Pedrana, A., Hellard, M. E. i Crabb, B. S. (2020, 30 kwietnia) A strategic framework to ease community-wide COVID-19 suppression measures [preprint]. Medical Journal of Australia
  • Collins-Kreiner, N. i Ram, Y. (2020). National tourism strategies during the COVID-19 pandemic. Annals of Tourism Research, 89(1), https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103076
  • Czakon, W. (2009). Mity o badaniach jakościowych w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji, 9, 13-17
  • Czernek, K. (2015). Wprowadzenie do badań jakościowych w naukach o zarządzaniu. W: W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu. Wolters Kluwer
  • Denzin, N. K. i Lincoln, Y. S. (2017). The Sage Handbook of Qualitative Research. SAGE Publications
  • Feng, G. F., Yang, H. C., Gong, Q. i Chang, C. P. (2021) What is the exchange rate volatility response to COVID-19 and government interventions? Economic Analysis and Policy, 69, 705-719. https://doi.org/10.1016/j.eap.2021.01.018
  • Flotyński, M. (2021). Polityka pieniężna w Polsce w trakcie kryzysu spowodowanego pandemią wirusa SARS-CoV-2. Przegląd Ekonomiczny, 20, 15-27
  • Glinka, B. i Czakon, W. (2021). Podstawy badan jakościowych. PWE
  • Gössling, S., Scott, D. i Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708
  • Grzeszak, J., Leśniewicz, F. i Śliwowski, P. (2020). Pandenomics. Zestaw narzędzi fiskalnych i monetarnych w dobie kryzysów. Polski Instytut Ekonomiczny
  • Guest, G., Namey, E., Taylor, J., Eley, N. i McKenna, K. (2017). Comparing focus groups and individual interviews: findings from a randomized study. International Journal of Social Research Methodology, 20(6), 693-708. https://doi.org/10.1080/13645579.2017.1281601
  • GUS (2021). Turystyka w 2020 r. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5494/1/18/1/turystyka_w_2020.pdf
  • Haagensen, E. (2021, 25 maja). American Rescue Plan (Biden's $1.9 Trillion Stimulus Package). https://www.investopedia.com/american-rescue-plan-definition-5095694
  • Haryanto, T. (2020). Editorial: COVID-19 Pandemic and International Tourism Demand. Journal of Developing Economies, 5(1), 1-4. http://dx.doi.org/10.20473/jde.v5i1.19767
  • Jarynowski, A., Wójta-Kempa, M., Płatek, D. i Czopek, K. (2020). Attempt to understand public health relevant social dimensions of COVID-19 outbreak in Poland. Society Register, 4(3), 4-77. https://doi.org/10.14746/sr.2020.4.3.01
  • Kaushal, V. i Srivastava, S. (2021). Hospitality and tourism industry amid COVID-19 pandemic: Perspectives on challenges and learnings from India. International Journal of Management, 92, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102707
  • Kruger, R. A. i Casey, M. A. (2009). Focus group: a practical guide for applied research. SAGE Publications
  • Kugiejko, M. (2018). Metody jakościowe i ilościowe w zbieraniu i analizie danych dotyczących danych dotyczących dzieci i młodzieży jako uczestników turystyki szkolnej. W: Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki (s. 73-81). T. 20: Społeczne aspekty turystyki. Bogucki Wydawnictwo Naukowe
  • Kvale, S. (2009). Doing interviews. SAGE Publications
  • Liu, Y., Cui, Q., Liu, Y., Zhang, J., Zhou, M., Ali, T., Yang, L., Feng, K., Hubacek, K. i Li, X. (2021). Countermeasures against economic crisis from COVID-19 pandemic in China: An analysis of effectiveness and trade-offs. Structural Change and Economic Dynamics, 59, 482-495. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2021.09.017
  • Madani, A., Boutebal, S. E., Benhamida, H. i Bryant, C. R. (2020). The Impact of COVID-19 Outbreak on the Tourism Needs of the Algerian Population. Sustainability, 12(21), 1-11. https://doi.org/10.3390/su12218856
  • Maditinos, Z. i Vassiliadis, C. (2008). Crises and Disasters in Tourism Industry: Happen locally - Affect globally. MIBES E-BOOK, 67-76
  • Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Mościchowska, I., Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa: PWN.
  • Murgado-Armenteros, M., Torres-Ruiz, F. J i Vega-Zamora, M. (2012). Differences between online and face to face focus groups, viewed through two approaches. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 7(2), 73-86. https://doi.org/10.4067/S0718-18762012000200008
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jarib, A., Iosifidis, C., Agha, M. i Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 6(78), 185-193. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.04.018
  • Overview of Canada's COVID-19... (2021). Overview of Canada's COVID-19 Economic Response Plan. W: Economic and Fiscal. Snapshot 2020 (s. 13-36). https://www.canada.ca/en/department-finance/services/publications/economic-fiscal-snapshot/overview-economic-response-plan.html
  • Richard, B., Sivo., S., Orlowski, M., Ford, R., Murphy, J., Boote, D. i Witta, E. (2018). Online focus groups: A valuable alternative for hospitality research?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(11), 3175-3191. https://doi.org/10.1108/IJCHM-11-2017-0715
  • Ritchie, B.W. i Jiang, Y. (2019). A review of research on tourism risk, crisis, and disaster management. Annals of Tourism Research, 79. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102812
  • Ritchie, H., Mathieu, E., Rodés-Guirao L., Appel, C., Giattino, C., Ortiz-Ospina, E., Hasell, J., Macdonald, B., Beltekian, D. i Roser, M. (2020). Coronavirus Pandemic (COVID-19). https://ourworldindata.org/coronavirus
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171642703

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.