PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | 2(31) | 203--215
Tytuł artykułu

Uwarunkowania aktywności osób w podeszłym wieku

Warianty tytułu
The Conditioning of Activity of Elderly People
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Według prognoz demograficznych w ciągu najbliższych 30 lat znacznie wzrośnie odsetek osób starszych. W wielu państwach wystąpi problem tzw. starości demograficznej. Już dzisiaj co 10. mieszkaniec Ziemi ma 60 lub więcej lat, a prognozy ONZ przewidują, że w 2010 roku liczba osób w tym wieku będzie wynosiła ponad 1 mld, co stanowi 1/6 ogółu ludności świata (Drugie Światowe Zgromadzenie na temat Starzenia się Społeczeństw, Madryt, Hiszpania, 8-12 kwietnia 2002 roku, za: Trafiałek, 2003). Z uwagi na gwałtowne starzenie się społeczeństw cywilizacji zachodniej odkrycie zmiennych wpływających na zaradność człowieka w podeszłym wieku może mieć doniosłe znaczenie. Każdy z nas chciałby bowiem do późnej starości być człowiekiem aktywnym, nie poddać się ciężarowi lat. Nasuwa się pytanie, jak to zrobić, co sprzyja osiągnięciu takiego celu. Oczywiście, zachowanie dobrej kondycji fizycznej jest w tej kwestii sprawą bardzo ważną. Ale czy tylko? Znamy starych ludzi cieszących się dobrym zdrowiem, lecz odsuwających się od aktywnego życia, biernie czekających na koniec swej drogi. Znamy też takich, którzy mimo licznych dolegliwości angażują się w wiele spraw, biorą czynny udział z życiu społecznym, mają wiele ciekawych pomysłów i stale nowe zadania przed sobą. Gerontologów, psychologów i socjologów zastanawia fakt, dlaczego niektórzy ludzie starsi nie radzą sobie z problemami codzienności, natmiast innych cechuje większa zaradność i optymizm. Co sprzyja takiej postawie? Jak kierować swoim rozwojem, by na starość znaleźć się właśnie wśród tych aktywnych? To pytanie stało się inspiracją do podjęcia badań nad psychologicznymi korelatami aktywności przejawianej w okresie późnej dojrzałości. Poszukując osób, które mimo wejścia w wiek emerytalny chcą się dalej rozwijać i być kreatywne, skierowałyśmy swą uwagę na "studentów" Uniwersytetu Trzeciego Wieku, którzy chętnie zgodzili się zostać uczestnikami zaplanowanych przez nas badań. (fragment tekstu)
EN
The authors of the article present the results of the studies conducted among the participants of the Third Age University concerned with the conditioning of activity of elderly people. The analyses are conducted in the context of such aspects as the activity and the perception of daylight, the activity and social support, the activity and transgression, and the activity and hope(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
203--215
Opis fizyczny
Twórcy
  • SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Carver C.S., 1997: You want to measure coping but your protocol's too long: Consider the Brief COPE. "International Journal of Behavioral Medicine", Vol. 4.
  • Chabior A., 2000: Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości. Radom-Kielce.
  • Cumming E., Henry W.E., 1961: Growing old. The process of disengagement. New York.
  • Cutrona C.E., Russell D., 1987: The provisions of social relationship and adaptation to stress. In: Advances in Personal Relationships. Vol. 1. Eds. W.H. Jones, D. Perlman. Greenwich, s. 37-67.
  • Harwas-Napierała B., Trempała J., 2006: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. Warszawa
  • Kamiński A., 1971: Wychowanie do starości. "Zdrowie Psychiczne", nr 1-2. Kamieński A., 1975: Pedagogika w służbie gerontologii społecznej. "Człowiek w Pracy i w Osiedlu", nr 4, s. 9-26.
  • Kamieński A., 1978: Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa.
  • Kawula S., 2002: Pedagogika społeczna wobec problemów człowieka starego. W: Pedagogika społeczna: dokonania - aktualność - perspektywy. Red. S. Kawula. Toruń.
  • Kozielecki J., 1987: Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa. Leszczyńska-Rejchert A., 2005: Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn.
  • Olszewski H., 2003: Starość i witaukt psychologiczny: atrybucja rozwoju. Gdańsk. Popiołek K., 1996: Wsparcie społeczne - zarys problematyki. W: Psychologia pomocy. Red. K. Popiołek. Katowice.
  • Sęk H., Cieślak R., 2004: Wsparcie społeczne - sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia. W: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Red. H. Sęk, R. Cieślak. Warszawa.
  • Studenski R., 2005: Skala do pomiaru transgresji (STr). Podręcznik. Katowice.
  • Trafiałek E., 2003: Polska starość w dobie przemian. Katowice.
  • Trzebiński J., Zięba M., 2003: Kwestionariusz Nadziei Podstawowej BHI-12. Podręcznik. [Pracownia testów Psychologicznych PTP] Warszawa.
  • Zych A. A., 1999: Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171643047

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.