PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | 2(57) Oblicza człowieka - ekologia, kultura, społeczeństwo | 1--17
Tytuł artykułu

The Psychomotor Development of Children Attending Forest Kindergartens in Poland

Warianty tytułu
Rozwój psychoruchowy dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article focuses on the topic of psychomotor development of children attending forest kindergartens. Other authors' research findings, showing the influence of nature on the functioning of children, were presented as a background and a reference point to the results of my own research. The research carried out in the Czech Republic and Germany, whose results indicate the development of children from local forest kindergartens, are presented in greater detail. The central part of the article is the presentation of the results of own research concerning the psychomotor development of children attending forest kindergartens in Poland. The research demonstrates that children who attend the said forest kindergartens vary in terms of their psychomotor development, however, in most cases their development does not deviate from the indicative norm. Therefore, forest kindergartens create conditions for children's proper psychomotor development. (original abstract)
Artykuł koncentruje się wokół tematu rozwoju psychoruchowego dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli. Jako tło i punkt odniesienia do wyników badań własnych zostały zaprezentowane wyniki badań innych autorów, ukazujące wpływ przyrody na funkcjonowanie dzieci. Szerzej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w Czechach i Niemczech, ukazujących rozwój dzieci z tamtejszych leśnych przedszkoli. Centralną część tekstu stanowi prezentacja wyników badań własnych, dotyczących rozwoju psychoruchowego dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli w Polsce. Z badań wynika, że dzieci uczęszczające do leśnych przedszkoli w Polsce, które zostały objęte badaniem, są zróżnicowane pod względem rozwoju psychoruchowego, jednak w większości przypadków ich rozwój nie odbiega od orientacyjnej normy. Leśne przedszkola stwarzają warunki do prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Strony
1--17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Akeson McGurk L.: Nie ma złej pogody na spacer. Tajemnica szwedzkiego wychowania dzieci. Trans. I. Mazurek. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.
  • Asociace lesních mateřských škol, www.lesnims.cz [access: 14.05.2019].
  • Chomczyńska A.: "'Kto zobaczy w lesie dzika...?' Z Maciejem Mrozowskim rozmawia Anna Chomczyńska." In: W dziką stronę. Rozmowy o edukacji w przyrodzie. Eds. A. Gaszyńska, G. Świderek. Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła, Łódź 2016, pp. 96-107.
  • Chrzan-Dętkoś M.: "Krótka Skala Rozwoju Dziecka KSRD," https://www.pracowniatestow.pl/pl/p/Krotka-Skala-Rozwoju-Dziecka-KSRD/148 [access: 14.05.2019].
  • Chrzan-Dętkoś M.: Krótka Skala Rozwoju Dziecka KSRD. Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk 2016.
  • Engemann K., Bøcker Pedersen C., Arge L., Tsirogiannis C., Bo Mortensen P., Svenning J.-Ch.: "Residential green space in childhood is associated with lower risk of psychiatric disorders from adolescence into adulthood." Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, March 12, 2019, vol. 116, no. 11, pp. 5188-5193, https://www.pnas.org/content/116/11/5188 [access: 23.06.2019].
  • Garcia H., Miralles F.: Shinrin Yoku. Japońska sztuka czerpania mocy z przyrody. Trans. M. Skowron. Wydawnictwo Znak, Kraków 2018.
  • Li Q.: Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych. Jak dzięki drzewom stać się szczęśliwszym i zdrowszym. Trans. O. Siara. Insignis Media, Kraków 2018.
  • Liedloff J.: W głębi kontinuum. Trans. C. Urbański. Wydawnictwo Mamania, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2018.
  • Louv R.: Ostatnie dziecko lasu. Trans. A. Rogozińska. Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2014.
  • Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, https://lesneprzedszkola.pl/mapa/ [access: do wpisania].
  • Sampson S.D.: Kalosze pełne kijanek. Jak dzięki rozwinięciu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko. Trans. J. Żywina. Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016.
  • Warden C.: Nature Kindergartens and Forest Schools. Mindstretchers Ltd, Perthshire 2012.
  • White R.: "Young Children's Relationship with Nature: Its Importance to Children's Development & the Earth's Future," https://www.whitehutchinson.com/children/articles/childrennature.shtml [access: 22.06.2019].
  • Vošahlíková T.: Ekoškolky a lesní mateřské školy - praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Ministerstvo životního prostředí, Praha 2010.
  • Vošahlíková T.: "Role předškolního vzdělavání ve výchově k udržitelnému rozvoji zahraniční zkušenosti z lesích mateřských škol (waldkindergarten) a možnosti jejich vzniku v ČR." In: Člověk + příroda = udržitelnost? Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Ed. J. Jandová. Zelený kruh, Praha 2009, pp. 28-36, http://www.zelenykruh.cz/wp-content/uploads/2015/01/300409_clovek-priroda_fin.pdf [access: 22.06.2019].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171643319

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.