PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 3 | 183--191
Tytuł artykułu

Przynależność państwowa statków morskich w świetle prawa międzynarodowego

Warianty tytułu
Nationality of Sea-Going Vessels in the Light of International Law
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł opisuje genezę powstania i istotę zasady przynależności państwowej statków morskich. Autor koncentruje się na próbie odpowiedzi na pytanie, czy obecnie obowiązujące przepisy międzynarodowego prawa morza są wystarczające i w odpowiednim stopniu zapewniają efektywną kontrolę państwa przynależności nad zarejestrowanym statkiem morskim. W pierwszej części artykułu opisano w zarysie status prawny statków morskich, omówiono m.in. podział na statki oraz okręty wojenne. Następnie analizie poddano istotę zasady przynależności państwowej statków morskich, opisując szeroko problem tzw. państw taniej bandery. W dalszej części opisano zasady prowadzenia rejestru statku oraz problematykę zbiegu kontroli państwa bandery a państwa nadbrzeżnego. Ze względu na temat artykułu ograniczony do analizy prawnomiędzynarodowej przepisy wewnętrzne państw, w tym Polski nie są przytaczane. W zakończeniu wskazano, że stan regulacji prawnomiędzynarodowej odnośnie do przynależności państwowej statków morskich jest niezwykle niesatysfakcjonujący, co może potencjalnie prowadzić do katastrof morskich. Podkreślono, że prawo międzynarodowe jest bezsilne wobec problemu flags of convenience , Zauważono także, że istnienie "rzeczywistej więzi" jest przykładem typowego pustosłowia prawniczego, co jest szczególnie niekorzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi na morzu pełnym.(abstrakt oryginalny)
EN
The article describes the origins and essence of the principle of nationality of sea-going vessels. The author focuses on attempting to answer the question of whether the currently binding provisions of the international law of the sea are sufficient and provide an adequate degree of effective control over the registered vessel by the state whose nationality it possesses. The article first outlines the legal status of sea-going vessels, including an analysis of the division into ships and warships . Next, it explores the principle of nationality of sea-going vessels, describing at length the issue of flags of convenience. Lastly, the author describes the rules of keeping ship registries and issues related to the overlapping control of the flag state and the coastal state. Since the article's scope is limited to an analysis of international law, it does not cite internal regulations in place in individual states, including in Poland. The conclusion points out that the international legal status of the nationality of sea-going vessels is extremely unsatisfactory, which may potentially lead to maritime disasters. The article underlines that international law is helpless in the face of flag s of convenience. The author also observes that the existence of a "genuine link" is an example of typical legalese waffling, a particularly unfavourable fact in terms of the safety of shipping on the high seas.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
183--191
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Barcik, J., Srogosz, T. (2014). Prawo międzynarodowe publiczne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Bierzanek, R., Symonides, J. (1992). Prawo międzynarodowe publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bugajski, D. R. (2009). Prawa żeglugowe okrętu w świetle prawa międzynarodowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Cybichowski, Z. (1920). O pojęciu i istocie przynależności państwowej. Warszawa: Drukarnia i Litografia p.f. "Jan Cotty".
  • Góralczyk, W., Sawicki, S. (2013). Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie. Warszawa: LexisNexis Polska.
  • Kun-Buczko, M. (red.). (2011). Prawo międzynarodowe publiczne. Zarys problematyki. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.
  • Łopuski, J. (1996). Prawo morskie. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza "BRANTA".
  • Matysik, S. (1975). Podręcznik Prawa Morskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Pieńkos, J. (2004). Prawo międzynarodowe publiczne. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze.
  • Sutor, J. (2011). Immunitet państwa. Warszawa: Julian Sutor and Dom Wydawniczy ELIPSA.
  • Symonides, J. (2009). Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza z perspektywy ćwierćwiecza. W: C. Mik, K. Marciniak (red.), Konwencja NZ o prawie morza z 1982 r. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora".
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171645912

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.