PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | 391--403
Tytuł artykułu

Wartość kulturowa a zasada podwójnej maksymalizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Cultural Value and the Principle of Dual Maximization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zachowania kulturowe, podobnie jak ekonomiczne, możemy podzielić na zachowania bierne (konsumpcja dóbr kulturalnych) i zachowania czynne (produkcja dóbr kulturalnych). Produkcja dóbr kulturalnych jest formą pracy i jest jednocześnie twórczością. Autor niniejszej pracy chciałby jednak zaznaczyć, że w dziedzinie zachowań kulturowych mamy również do czynienia z ograniczoną maksymalizacją, z tym, że ma ona inny charakter, niż w przypadku zachowań ekonomicznych. W przypadku czynnych zachowań ekonomicznych (praca, biznes) celem ograniczonej maksymalizacji jest zysk, w przypadku zaś czynnych zachowań kulturowych (twórczość) celem jest stworzenie wartości kulturowej. W przypadku biernych zachowań kulturowych, jakim jest odbiór dzieł kultury (oczywiście nie jest to bierność, w sensie psychologicznym, ale w sensie nie bycia autorem, tylko "konsumentem" dzieła) celem jest maksymalizowanie użyteczności wartości kulturowej. Bardzo ważne jest zatem określenie, czym jest wartość kulturowa. (fragment tekstu)
EN
Cultural behavior, as well as economic, can be divided into passive behavior (consumption of cultural goods) and active (production of cultural goods). In the field of cultural behavior we also have to deal with limited maximization, except that it has a different character than in the case of economic behavior. In the case of active economic behavior (work, business) in order to maximize profit is limited, in the case of active and cultural behavior (work) in order to create a cultural value. In the case of passive cultural behavior, which is a collection of cultural works goal is to maximize the utility of cultural value. It seems, however, that best solution exists, when the values are maximized at the same time cultural and economic. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Strony
391--403
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Baumol, Bowen"(1966), Preforming Arts: The Economic Dilemma"
  • Becker, G. (1990), Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa: PWN
  • Bowden, E.V., Bowden, J.H. (2002), Ekonomia. Nauka zdrowego rozsądku, Warszawa: Fundacja Innowacja, s. 23.
  • Creative economy. Report 2010. United Nations 2010, UNCTAD/DITC/TAB/2010/3 ISBN 978-0-9816619-0-2
  • Dzik, B., Tyszka, T. (2004), Czy zachowania ludzkie są racjonalne? W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna, Gdańsk, GWP.
  • Frank, R.H. (2007), Mikroekonomia, jakiej jeszcze nie było, Gdańsk: GWP, s.22.
  • Ilczuk, D. (2012), Ekonomika kultury, Warszawa: WN PWN.
  • Katona, G. (1979), Toward a macropsychology, American Psychologist, 34, s. 118-126.
  • Kotler, Ph. (2005), Marketing, Poznań: REBIS
  • Keynes, J.M. (1936), The General Theory of Employment, Interest, and Money, London: MacMillan.
  • Lewicka, M. (1993), Aktor czy obserwator, Warszawa-Olsztyn: PTP.
  • Maital, S. (1986), Choice and exchange, International Conference on Economics and Psychology, Shefayim, Israel
  • Mandeville, B. (pierwsze wydanie 1729), Bajka o pszczołach. Przywary osobiste korzyścią ogółu, Warszawa: PWN.
  • Mansfield, E (1995), Innovation, Technology and the Economy: Selected Essays of Edwind Mansfield, Aldershot
  • Marciniak, S. (2005), Główne szkoły myśli ekonomicznej, W: Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, Warszawa, Wydawnictwo naukowe PWN, s. 43. Samuelson,
  • P.A., Nordhaus, W.D. (1992), Economics, New York: McGraw-Hill.
  • Simon, H. (1978), Rationality as Process and as Product of Thought, American Economic Review, 68, s. 1-16.
  • Smith, A. (pierwsze wyd. 1759, 1989). Teoria uczuć moralnych, Warszawa, PWN.
  • Smith, T. (1999), Value and form: formations of value in economics, art and architecture. Referat wygłoszony na konferencji "The Market and Visual Arts", Duke University.
  • Throsby, D. (2010), Ekonomia i kultura, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa
  • Towse, R. (2012), Ekonomia kultury. Kompedium: Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
  • Wärneryd Karl-Erik (2004), Psychologia i ekonomia, w: Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, GWP, Gdańsk, s. 26
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171646506

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.