PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 1 | 27--49
Tytuł artykułu

Hybrydowy model nawyków przedsiębiorczych menedżerów - samoocena z perspektywy właścicieli przedsiębiorstw technicznych środków transportu rolniczego

Warianty tytułu
Hybrid model of entrepreneurial habits of managers - self-assessment from the perspective of the owners of technical means of agricultural transport enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dążąc do uzupełnienia istniejącej luki w wiedzy, przeprowadzono cykl badań, których głównym celem jest ocena podświadomych zachowań, sposobów myślenia, decyzji, postaw i emocji (hybrydowy model nawyków) reprezentowanych przez polskich przedsiębiorców - właścicieli przedsiębiorstw produkcyjnych działających w sektorze technicznych środków transportu rolniczego (produkcja maszyn rolniczych). Główny ciężar badania w ramach prezentowanego obszaru został położony na analizę desk research obejmującą dostępne źródła literaturowe dotyczące przedsiębiorczości menedżerskiej. W celu przeniesienia przedmiotowego zagadnienia na poziom sektora maszyn rolniczych i oceny rozbieżności pomiędzy poziomem postulowanym a stanem obecnym, w analizie wykorzystano również wyniki badania przeprowadzonego wśród celowo dobranej grupy przedsiębiorstw, w ramach którego ankietowani udzielali odpowiedzi odnośnie do antycypowanego poziomu podświadomych zachowań, sposobów myślenia, decyzji, postaw i emocji przedsiębiorczych menedżerów. Badanie to stanowiło punkt wyjścia zdefiniowania luki w zakresie przyswojenia (samoocena) wyartykułowanych - w modelu badawczym - mikrofundamentów.(abstrakt oryginalny)
EN
In order to fill the existing knowledge gap, a series of studies were carried out, the fundamental purpose of which is to assess the subconscious behavior, ways of thinking, decisions, attitudes and emotions (hybrid model of habits) represented by Polish entrepreneurs - owners of production companies operating in the sector of technical agricultural transport (production of agricultural machinery). The main focus of the research in the presented area was put on desk research analysis covering the available literature sources dealing with the subject of managerial entrepreneurship. In order to transfer the subject matter to the level of the agricultural machinery sector and to assess the discrepancy between the postulated level and the current state, the analysis also used the results of a study conducted among a deliberately selected group of enterprises, in which the respondents provided answers regarding the anticipated level of subconscious behavior, ways of thinking, decisions, enterprising attitudes and emotions of managers. This study was the starting point for the definition of the gaps in the assimilation (self-assessment) of the microfoundations articulated in the research model.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
27--49
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Andrzejczyk A. [2016], Wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Białystok.
  • Bar-On R., Parker J. D. A. [red.] [2001], The handbook of emotional intelligence, Jossey- Bass, San Francisco.
  • Bartkowiak G., Januszek H. [1999], Umiejętności kierownicze, Akademia Ekonomiczna, Poznań.
  • Bratnicki M. [2001], Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Bratnicki M. [2005], W poszukiwaniu teoretycznych podstaw pomiaru przedsiębiorczości organizacyjnej, Organizacja i Kierowanie 4.
  • Bridge S., O'Neill K., Cromie S. [1998], Understanding enterprise, entrepreneurship and small business, Macmillan Business, London.
  • Burns P. [2002], Entrepreneurship and small business, Palgrave, Hampshire.
  • Bygrave W. D. [1993], Theory Building in the Entrepreneurship Paradigm, Journal of Business Venturing 8: 255-280.
  • Cardon M., Wincent J., Singh J., Drnovesk M. [2009], The nature and experience of entrepreneurial passion, Academy of Management Review 3: 511-532.
  • Cyfert Sz., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. [2014], Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu - logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna, Organizacja i Kierowanie 1 (161): 37-49.
  • Czakon W. [2020], Krótkowzroczność strategiczna menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Drucker P. F. [1994], Menedżer skuteczny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków.
  • Dyduch W. [2004], Kapitał społeczny a przedsiębiorczość w polskich organizacjach, Współczesne Zarządzanie 1: 25-38.
  • Dyduch W. [2011], Ocena przedsiębiorczości organizacji w Polsce jako podstawy efektywnej pracy kierowniczej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 187: 61-74.
  • Glapiński A. [2012], Schumpeterowska teoria przedsiębiorcy, czyli skąd się bierze pies, Konsumpcja i Rozwój 1 (2): 3-12.
  • Glinka B., Pasieczny J. [2015], Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse, realizacja, rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Głód G., Kraśnicka T. [red.] [2018], Przedsiębiorca i jego firma. Od pomysłu do wejścia na rynek, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Gorynia M. [1999], Przedsiębiorstwo w różnych ujęciach teoretycznych, Ekonomista 4: 531-546.
  • Helfat C. E., Peteraf M. A. [2015], Managerial cognitive capabilities and the microfoundations of dynamic capabilities, Strategic Management Journal 36 (6): 831-850.
  • Kieżun W. [1998], Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Kubik K. [2012], Profesjonalizm menedżera determinantą sukcesu organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach 93 (20).
  • Lobonțiua G., Lobonțiu M. [2014], The owner-manager and the functional management of a small firm, Procedia - Social and Behavioral Sciences 124: 552-561.
  • Marjański A. [red.] [2013], Przedsiębiorczy menedżer przedsiębiorczej organizacji. Nowoczesne tendencje w nauce oraz w praktyce organizacji i zarządzania, Przedsiębiorczość i Zarządzanie XIV (3).
  • McKeen J. D., Staples D. S. [2003], Knowledge managers: Who they are and what they do, w: Holsapple C. W. (red.), Handbook on knowledge management band, Springer Verlag, Berlin: 21-41.
  • Morris M. H., Kuratko D. F. [2002], Corporate Entrepreneurship, Harcourt College Publishers, London.
  • Niewiadomski P. [2021], Dojrzałość systemu produkcyjnego przedsiębiorstw sektora maszyn rolniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • Nogalski B., Niewiadomski P. [2022], Nawyki przedsiębiorczych menedżerów - portret w opinii przedsiębiorstw sektora technicznych środków transportu rolniczego, w druku.
  • Obiefuna O. A. [2014], The role of top management in business organizations, Review of Public Administration and Management 3 (5): 93-105.
  • Peterson M., McGee J. E., Mueller S. L., Sequeira J. M. [2009], Entrepreneurial self-efficacy: Refining the measure, Entrepreneurship Theory and Practice 4: 965-988.
  • Powell W. W., Colyvas J. A. [2008], Microfoundations of institutional theory, w: Greenwood R., Oliver Ch., Suddaby R., Sahlin-Andersson K. (red.), The Sage Handbook of Organizational Institutionalism, SAGE Publications, London.
  • Rakowska A., Sitko-Lutek A. [2000], Doskonalenie kompetencji menedżerskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Romanowska M. [2001], Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny, w: Borowiecki R., Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa: 14-32.
  • Romanowska M. [2012], Odporność przedsiębiorstwa na kryzys, Studia i Prace Kolegium Zarządzania 118: 7-15.
  • Sanchez R. [1995], Strategic flexibility in product competition, Strategic Management Journal 16 (Special Summer Issue): 135-159.
  • Sopińska A. [2012], Zasoby wiedzy w organizacjach sieciowych, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów 118: 16-29.
  • Stevenson H. H., Harmeling S. [1990], Entrepreneurial Management's Need for a More Chaotic Theory, Journal of Business Venturing 5: 1-14.
  • Sudoł S. [2006], Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
  • Szymański M., Szczawiński M. [2005], Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Śmieja M., Orzechowski S. [2008], Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Teece D. J. [2007], The role of managers, entrepreneurs, and the literati in enterprise performance and economic growth, Rivista Internazionale di Scienze Sociali 115 (1): 3-27.
  • Thornberry N. [2006], Lead Like an Entrepreneur, McGraw-Hill.
  • Wach K. [2015], Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego: przegląd literatury, Przedsiębiorczość - Edukacja 11: 24-36.
  • Wachowiak P. [2002], Profesjonalny menedżer. Umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Difin, Warszawa.
  • Wachowiak P. [2006], Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa.
  • Zakrzewska-Bielawska A. [2009], Cechy menedżerów małych i średnich przedsiębiorstw, w: Rokita J., Czakon W., Samborski A. (red.), Współczesne i perspektywiczne kierunki badań w zarządzaniu przedsiębiorstwami, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice: 539-549.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171647084

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.