PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 1 | 69--81
Tytuł artykułu

Strategia hybrydowa - w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Hybrid strategy - in search of a competitive advantage of the enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problem biznesowej strategii hybrydowej jako tej, która łączy różne źródła przewagi konkurencyjnej. Przyjmując perspektywę koncepcji oburęczności (ambidexterity), jako najtrafniej opisującej typologie strategii konkurencyjnych we współczesnym środowisku biznesowym, przeprowadzono badania na próbie 363 firm, których celem była identyfikacja ich strategii w kontekście osiąganych rezultatów. Ich wyniki pokazały, że zdecydowana większość przedsiębiorstw realizuje strategię ambidexterity koncentrującą się na utrzymywaniu dotychczasowej i poszukiwaniu nowej przewagi konkurencyjnej, przy czym lepszą ogólną efektywność i sukces firmy zapewnia hybrydowa strategia oburęczności symultanicznej niż hybrydowa strategia oburęczności sekwencyjnej.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper examines a hybrid business strategy as the one that combines various sources of competitive advantage. Taking into account the ambidexterity concept, as the best typology of competitive strategies in the contemporary business environment, the research was conducted on a sample of 363 companies. Its aim was to identify business strategies in the context of firms' performance. Our results showed that most companies implement the ambidextrous strategy focusing on maintaining the existing and searching for a new competitive advantage. However, better overall efficiency and success of the company are ensured by a hybrid ambidextrous strategy achieved in a simultaneous way rather than a hybrid ambidextrous strategy achieved in a sequential way.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
69--81
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Adamik A. [2011], Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna MSP w teorii i praktyce, w: Adamik A. (red.), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
  • Ambos T. C., Fuchs S. H., Zimmermann A. [2020], Managing interrelated tensions in headquarters - subsidiary relationships: The case of a multinational hybrid organization, Journal of International Business Studies 51 (6): 906-932.
  • Auh S., Menguc B. [2005], Balancing exploration and exploitation: The moderating role of competitive intensity, Journal of Business Research 58 (12): 1652-1661.
  • Bambang Baroto M., Bin Abdullah M. M., Wan H. L. [2012], Hybrid strategy: A new strategy for competitive advantage, International Journal of Business and Management 7 (20): 120-133.
  • Battilana J., Lee M. [2014], Advancing research on hybrid organizing - Insights from the study of social enterprises, The Academy of Management Annals 8 (1): 397-441.
  • Bowman C., Faulkner D. [1997], Competitive and corporate strategy, Irwin, New York.
  • Bratnicka-Myśliwiec K. [2017], Twórczość w przedsiębiorstwie. Perspektywa obustronności organizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Clauss T., Kraus S., Kallinger F. L., Bican P. M., Brem A., Kailer N. [2021], Organizational ambidexterity and competitive advantage: The role of strategic agility in the exploration-exploitation paradox, Journal of Innovation & Knowledge 6 (4): 203-213.
  • Claver-Cortés E., Pertusa-Ortega E. M., Molina-Azorín J. F. [2012], Characteristics of organizational structure relating to hybrid competitive strategy: Implications for performance, Journal of Business Research 65 (7): 993-1002.
  • De Leeuw E. [2005], To mix or not to mix data collection modes in surveys, Journal of Official Statistics 21 (5): 233-255.
  • Dess G., Lumpkin G. T., Eisner A. [2007], Strategic management: Creating competitive advantages, McGraw-Hill Companies, London.
  • Doroszewski W. [red.] [2022], Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
  • Gibson C. B., Birkinshaw J. [2004], The antecedents, consequences, and mediating role of organizational ambidexterity, Academy of Management Journal 47 (2): 209-226.
  • Hill C. W. L. [1988], Differentiation versus low cost or differentiation and low cost: A contingency framework, Academy of Management Review 13 (3): 401-412.
  • Hughes M., Martin S. L., Morgan R. E., Robson M. J. [2010], Realizing product-market advantage in high-technology international new ventures: The mediating role of ambidextrous innovation, Journal of International Marketing 18 (4): 1-21.
  • Kay J. [1996], Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Lapersonne A., Sanghavi N., Mattos C. [2015], Hybrid strategy, ambidexterity and environment: Toward an integrated typology, Universal Journal of Management 3 (12): 497-508.
  • Lee J., Kim N. [2019], Know yourself and find your partners, Management Research Review 42 (12): 1333-1352.
  • March J. G. [1991], Exploration and exploitation in organizational learning, Organization Science 2 (1): 71-88.
  • Martini A., Neirotti P., Aloini D. [2015], Finding the way to ambidexterity: Exploring the relationships among organisational design, knowledge creation and innovation, International Journal of Innovation Management 19 (04): 1550045.
  • Menguc B., Auh S. [2008], The asymmetric moderating role of market orientation on the ambidexterity-firm performance relationship for prospectors and defenders, Industrial Marketing Management 37 (4): 455-470.
  • Mider D., Marcinkowska A. [2013], Analiza danych ilościowych dla politologów, ACAD, Warszawa.
  • Miles R. E., Snow C. C. [1978], Organizational strategy, structure, and process, McGraw-Hill, London.
  • Obłój K. [2001], Logika przewagi konkurencyjnej, Przegląd Organizacji 9: 3-6.
  • Parnell J. [1997], New evidence in the generic strategy and business performance debate: A research note, British Journal of Management 8 (2): 175-181.
  • Polowczyk J. [2022], Paradoksy w zarządzaniu strategicznym. Podejście ewolucyjno-behawioralne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Porter M. E. [2000], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Raisiene A. G., Urmanavičienė A. [2017], Mission drift in a hybrid organization: How can social business combine its dual goals? Ekonomski Vjesnik: Review of Contemporary Entrepreneurship, Business, and Economic Issues 30 (2): 301-310.
  • Romanowska M. [2009], Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  • Sarkees M., Hulland J., Prescott J. [2010], Ambidextrous organizations and firm performance: the role of marketing function implementation, Journal of Strategic Marketing 18 (2): 165-184.
  • Signore M., Brancato G., Simeoni G. [2008], Multi-mode data collection: What can still be expected?, Proceedings of Statistics Canada Symposium 2008 - "Data collection: Challenges, achievements and new directions", https://www150.statcan.gc.ca/n1/ en/pub/11- 522-x/2008000/article/10975-eng.pdf?st=5FiKKkHw.
  • Smith W. K., Lewis M. W. [2011], Toward a theory of paradox: A dynamic equilibrium model of organzining, Academy of Management Review 36 (2): 381-403.
  • Stankiewicz M. J. [2002], Konkurencyjność przedsiębiorstwa: budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK Dom Organizatora, Toruń.
  • Światowiec-Szczepańska J. [2010], Strategiczne wybory podstaw konkurowania przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 134: 83-102.
  • Tushman M. L., O'Reilly C. A. [1996], Ambidextrous organizations: Managing evolutionary and revolutionary change, California Management Review 38 (4): 8-30.
  • Venkatraman N., Lee C., Iyer B. [2007], Strategic ambidexterity and sales growth: A longitudinal test in the software sector, Boston University School of Management Working Paper: 1-45.
  • Vrontis D., Thrassou A., Santoro G., Papa A. [2017], Ambidexterity, external knowledge and performance in knowledge-intensive firms, Journal of Technology Transfer 42 (2): 374-388.
  • Wang C. L., Rafiq M. [2014], Ambidextrous organizational culture, contextual ambidexterity and new product innovation: A comparative study of UK and Chinese high-tech firms, British Journal of Management 25 (1): 58-76.
  • Wei Z., Zhao J., Zhang C., Zhang C. [2014], Organizational ambidexterity, market orientation, and firm performance, Journal of Engineering and Technology Management 33: 134-153.
  • Wit B. de, Meyer R. [2007], Synteza strategii, PWE, Warszawa.
  • Wulf T., Stubner S., Blarr W. H. [2010], Ambidexterity and the concept of fit in strategic management - Which better predicts success, Leipzig Graduate School of Management Working Paper 89: 1-36.
  • Zakrzewska-Bielawska A. [2016], Paradoks eksploracji i eksploatacji - ambidexterity w zarządzaniu strategicznym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 420: 435-449.
  • Zakrzewska-Bielawska A. [2021], Ambidextrous strategy: Antecedents, strategic choices, and performance, Routledge, London.
  • Ziębicki B. [2012], Metodyka oceny efektywności organizacyjnej, w: Mikuła B. (red.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Fundacja UEK, Kraków.
  • Ziębicki B. [2014], Efektywność organizacyjna podmiotów sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171647096

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.