PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 1 | 143--158
Tytuł artykułu

Wyzwania podejścia prewencyjnego w hybrydowym zarządzaniu jakością - kontekst badania wielkopolskich przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Challenges of preventive approach in hybrid quality management - the context of enterprises from wielkopolska region research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ciągły rozwój, konkurencyjność i innowacyjność przedsiębiorstw przyczyniła się w drugiej dekadzie XXI wieku do wprowadzania licznych usprawnień elektronicznych w przemyśle, zarówno w sferze produkcyjnej, analitycznej, jak i menedżerskiej. Pandemia koronawirusa na świecie i konieczność natychmiastowego przejścia tam, gdzie to możliwe na formę zdalną pracy, pogłębiła ten trend znacząco. Także procesy zarządzania jakością wymagały wprowadzenia zmian pozwalających na sprawną analizę danych i skuteczne zapobieganie wystąpieniu niezgodności jakościowych. Celem artykułu jest omówienie wyników badań wielkopolskich przedsiębiorstw w odniesieniu do świadomości znaczenia i stopnia wykorzystania technik przetwarzania i analizy danych oraz sprawnego przepływu informacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The continuous development, competitiveness and innovativeness of enterprises has contributed in the second decade of the 21st century to the implementation of many improvements in electronic industry, both in the production as well as analytical and managerial areas. The global coronavirus pandemic, and the need for an immediate transition to remote working, has increased this trend significantly. The quality management processes also required changes to enable efficient data analysis and to effectively prevent the occurrence of quality nonconformities. The aim of the article is to discuss the results of the research of enterprises from Wielkopolska region research on the awareness of the importance and usage of data processing, analysis techniques as well as efficient information flow.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
143--158
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Chluski A., Ziora L. [2015], The role of big data solutions in the management of organizations. Review of selected practical examples, Procedia Computer Science 65: 1006-1012.
  • Chomicki M., Mierzejewska K. [2020], Przygotowanie polskich przedsiębiorstw do świadczenia pracy zdalnej w okresie pandemii COVID-19, e-mentor 87: 45-54.
  • Chudziński P., Cyfert S., Dyduch W., Zastempowski M. [2020], Projekt Sur (vir) val: czynniki przetrwania przedsiębiorstw w warunkach koronakryzysu, e-mentor 87: 34-44.
  • Chun W. C. [2002], Information management for the intelligent organization: The art of scanning the environment, Information Today.
  • Czekaj J. [2012], Podstawy zarządzania informacją, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
  • Drzewiecka-Dahlke M. [2020], Identyfikacja i ocena niezgodności w systemie zarządzania jakością, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Edmunds A., Morris A. [2000], The problem of information overload in business organisations: a review of the literature, International Journal of Information Management 20 (1): 17-28.
  • Elling M. [1985], Remote work/telecommuting a means of enhancing the quality of life, or just another method of making business more brisk?, Economic and Industrial Democracy 6 (2): 239-249.
  • Ezrahovich A. Y., Vladimirtsev A. V., Livshitz I. I., Lontsikh P. A., Karaseva V. A. [2017], Risk-based thinking of ISO 9001:2015 - The new methods, approaches and tools of risk management, w: Proceedings of the 2017 International Conference "Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies, IT and QM and IS 2017, art. no. 8085872: 506-511.
  • Grant C. A., Wallace L. M., Spurgeon P. C. [2013], An exploration of the psychological factors affecting remote e-worker's job effectiveness, well-being and work-life balance, Employee Relations 35 (5): 527-546.
  • Hardill I., Green A. [2003], Remote working - Altering the spatial contours of work and home in the new economy, New Technology, Work and Employment 18 (3): 212-222.
  • Ivanov N. [2020], Decision making with visualizations: A cognitive framework for quality management in construction, w: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 869 (6), 062002.
  • Jabłońska K., Sobieraj A. [2013], Metodyka dobierania próby badawczej w naukach społecznych, Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza 4: 31-36.
  • Jacks T. [2021], Research on remote work in the Era of COVID-19, Journal of Global Information Technology Management 24 (2): 93-97.
  • Kaczmarczyk S. [2003], Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.
  • Konieczka K., Konieczna M. [2019], Bariery i ograniczenia przy wdrożeniu metody 6S: studium przypadku, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie 79: 119-131.
  • Kozlovskiy V., Aydarov D. [2017], Development of remote tools to assess the effectiveness and quality of car service enterprises work, International Journal for Quality Research 11 (3): 573-586.
  • Leonardi P. M. [2021], COVID-19 and the new technologies of organizing: digital exhaust, digital footprints, and artificial intelligence in the wake of remote work, Journal of Management Studies 58 (1): 247-251.
  • Lis T., Tomski P., Bajdor P. [2014], The optimization of information logistics as the determinant of competitive advantage of an enterprise in turbulent environment, Logistyka 5: 55-60.
  • Lönnqvist A., V Pirttimäki V. [2006], The measurement of business intelligence, Information Systems Management, ABI/INFORM Global 23 (1): 32-40.
  • Mantura M. [2012], Comperative analysis of the category of quality information, w: Goliński M., Szafrański M. (red.), Integrated support system for access to information in urban space with use of GPS and GIS systems, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań: 7-30.
  • Makowiec M. [2010], Nowe tendencje na rynku pracy (freelancing i coworking) jako sposób na przyciągnięcie do firmy wykwalifikowanych pracowników, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 35: 527-548.
  • Marczewska-Kuźma R. [2017], Znaczenie luki informacyjnej w procesie obsługi klienta, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 26: 72-82.
  • Misztal A., Belu N. [2016], Model of areas for identifying risks influencing the compliance of technological processes and products, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 145 (042003), IOP Publishing.
  • Morelli N. [1999], Future configurations for remote work, Foresight 1 (3): 251-263.
  • Nkosi N., Sukdeo N., Bakama E., Molefe M. [2020], Managing supplier quality in the supply chain of an electronics manufacturing company, w: Towards the Digital World and Industry X.0 - Proceedings of the 29th International Conference of the International Association for Management of Technology, IAMOT 2020: 1028-1038.
  • Nowduri S. [2019], Management information systems and business decision making: Review, analysis, and recommendations, Journal of Management and Marketing Research 3 (205): 2-5.
  • Padayachee K. [2016], An assessment of opportunity-reducing techniques in information security: An insider threat perspective, Decision Support Systems 92: 47-56.
  • Selvik J. T., Bansal S., Abrahamsen E. B. [2021], On the use of criteria based on the SMART acronym to assess quality of performance indicators for safety management in process industries, Journal of Loss Prevention in the Process Industries 70 (104392).
  • Sherstobitova A. A., Glukhova L. V., Sergeeva I. G., Tihanova N. Y. [2019], The remote process support for collaborative work, Smart Innovation, Systems and Technologies 144: 631-641.
  • da Silva F. R. G., de Souza Cruz M., Barduchi B., (...), Gandelman R. A. Martins A. L., [2020], Six years operating a real time drilling problem detection software in deepwater environments: Results and challenges, 2020, w: SPE Latin American and Caribbean Petroleum Engineering Conference Proceedings.
  • Shojaie A. A., Kahedi E. [2019], Auto parts manufacturing quality assessment using design for six sigma (DFSS), case study in ISACO company, International Journal of Systems Assurance Engineering and Management 10 (1): 35-43.
  • Simsek S., Tiahrt T., Dag A. [2020], Stratifying no-show patients into multiple risk groups via a holistic data analytics-based framework, Decision Support Systems 132.
  • Szkoda J. [2012], Systemy zarządzania jakością w organizacjach, Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa.
  • Trziszka M. [2017], Narzędzia komunikacji wykorzystywane w modelu pracy zdalnej w firmach rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 6: 213-221.
  • Wojciechowska-Filipek S. [2013], Praca zdalna - nowe możliwości, nowe wyzwania, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 4: 209-229.
  • Wójcik M. [2016], Big data in information management - a review of selected issues, w: Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii, Biblioteka Jagiellońska, Kraków: 61-70.
  • Yeoh W., Koronios A. [2010], Critical success factors for business intelligence systems, Journal of Computer Information Systems 50 (3): 23-32.
  • Zalega T. [2009], Praca zdalna - obraz przemian w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, Master of Business Administration 17 (4): 35-45.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171647228

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.