PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 1 | 125--139
Tytuł artykułu

Przyszłość robodoradców na rynku ubezpieczeń na życie

Autorzy
Warianty tytułu
Future of Robo-Advisors in Life Insurance Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wskazanie najważniejszych problemów związanych z użyciem robodoradców w ubezpieczeniach na życie oraz przyszłych kierunków rozwoju tej technologii. Przy tworzeniu tego opracowania posłużono się przeglądem literatury, w tym opracowań branżowych oraz przykładami studium przypadku. W październiku 2018 roku wraz z wejściem w życie dyrektywy unijnej Insurance Distribution Directive (IDD), która reguluje sposoby dystrybucji ubezpieczeń, branża finansowa głośno mówiła o ryzyku zastąpienia doradców finansowych przez wirtualnych doradców, nazywanych robodoradcami, botami, opartymi na technologiach wykorzystujących sztuczną inteligencję. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy w najbliższym czasie możliwe jest, aby sztuczna inteligencja zastąpiła żywego doradcę ubezpieczeniowego w procesie doradczym dla klienta. W związku ze złożonością procesu w rozważaniach wzięto pod uwagę wyzwania regulacyjne, społeczne i kulturowe, gdyż wszystkie one mają bezpośredni wpływ na jego kształt. Ze względu na ograniczoną objętość artykułu temat przedstawiony jest jedynie z punktu widzenia doradców finansowych. Kolejnym ograniczeniem jest fakt, że dane dotyczące innowacji oraz sprzedaży są danymi wrażliwymi i bardzo chronionymi przez przedsiębiorstwa, przez co dostęp do szczegółowych statystyk jest utrudniony, przede wszystkim do podziału na konkretne sektory i produkty firm finansowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to indicate the most important issues related to the use of robo-advisors in life insurance as well as the future directions of development for such technology. This elaboration has utilized a review of professional literature, including industry-related materials and case studies. In October 2018, upon the implementation of the EU Insurance Distribution Directive (IDD), which governs the distribution methods of insurance, the financial sector loudly commented on the risk of financial advisors being replaced by virtual advisors (also referred to as robo-advisors), i.e. bots based on technologies that use artificial intelligence. In this article, an attempt has been made to answer the question whether it is possible for artificial intelligence, in the nearest future, to replace human insurance advisors in the customer consultancy process. Due to the complex nature of the process, the considerations have acknowledged the regulatory, social and cultural challenges, since all of them have a direct impact on the shape of the market. Because of the limited length of the article, the subject has been presented only from the perspective of financial advisors. Another limitation is caused by the fact that data regarding innovations and sales are confidential, and they are well-protected by enterprises. Thus, access to detailed statistics is very limited, especially with regard to specific sectors and products of financial companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
125--139
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia WSB
Bibliografia
  • Carrick R., The 2016 robo-adviser guide: Find out which firms deserve your business. Globe and Mail Robo-Adviser Guide, 2016 https://beta.theglobeandmail.com [dostęp: 21.01.2022].
  • Jung D., Glaser F., Köpplin W., Robo-Advisory: Opportunities and Risks for the Future of Financial Advisory: Recent Findings and Practical Cases 01/2019.
  • Kelly K., Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią naszą przyszłość, Poltex, Warszawa 2017.
  • Kisiel M., Nie wiesz jak inwestować? Nadchodzą robo-doradcy, 2015, www.bankier.pl [dostęp: 15.01.2022].
  • Kumar N., Insurance adviser of the future, 2018, https://www.infosysbpm.com/mccamish/resources/Documents/insurance-advisor-of-the-future.pdf [dostęp:21.01.2022].
  • Łańcucki J., Klient na cyfrowym rynku ubezpieczeniowym, "Prawo Asekuracyjne" 2018.
  • Matwiejczyk L., Czy twoi klienci chcą być obsługiwani przez sztuczną inteligencję, 2021, https://www.ican.pl/b/czy-twoi-klienci-chca-byc-obslugiwani-przez-sztuczna-inteligencje/PTxNiYsf6 [dostęp: 20.01.2022].
  • Mrozowska-Bartkiewicz B., Jakie zmiany dla polskiego rynku ubezpieczeń przyniesie Dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń?, "Wiadomości Ubezpieczeniowe" 2016, nr 2.
  • Rogowski W., Świt wirtualnego doradztwa finansowego (robo-advisor), "E-mentor" 2017, nr 4 (71).
  • Szczepańska M., Analiza potrzeb klienta w świetle art. 21 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej - wybrane zagadnienia, https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2017/01/WU-2016-03-08-szczepanska.pdf [dostęp: 20.12.2021].
  • Tadeusiewicz R., Nowości i kierunki rozwoju sztucznej inteligencji, 02/2017, https://marketinglink.pl/wp-content/uploads/2017/02/MarketingLink-Sztuczna-Inteligencja-w-Biznesie.pdf [dostęp: 01.02.2022].
  • Waliszewski K., Automatyczne doradztwo finansowe - robo-advice, FranczyzaBanku.pl, 2019, https://franczyzabanku.pl/automatyczne-doradztwo-finansowe-robo-advice [dostęp: 20.01.2022].
  • Badanie Buduj przewagę dzięki zaufaniu. Przywództwo w czasach wszechobecnych danych i sztucznej inteligencji, IBM i Global C-suite Study, wydanie 20, Warszawa 2019.
  • Badanie Połowa Polaków ufa sztucznej inteligencji, IBM, Warszawa 2018.
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (wersja przekształcona).
  • Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego..., https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019IE0067&from=SL [dostęp: 21.01.2022].
  • Proces sprzedaży ubezpieczeń na życie dla polskiego klienta - materiały wewnętrzne firmy Smart Choice Financial Services Ltd., Londyn 2020.
  • Raport Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce przygotowany przez Accenture we współpracy z Polską Izbą Ubezpieczeń, Warszawa 2018.
  • Raport Dojrzałość finansowa Polaków przygotowany przez Nationale Nederlanden: n.pl/dam/ jcr:763de163-df39-4cc2-9891-91259149b8e8/raport-dojrzalosc-finansowa.pdf [dostęp: 21.12.2021].
  • Raport Finanse przyszłości przygotowany przez IBRiS dla Banku Millenium, Warszawa 2018, https://www.bankmillennium.pl/documents/10184/65476/Raport_finanseprzyszlosci.pdf [dostęp: 22.01.2022].
  • Raport Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków stworzony przez Polską Izbę Ubezpieczeń we współpracy z firmą Deloitte, Warszawa 2017.
  • Raport Jeden klik od ubezpieczenia - czy Polacy są gotowi na kanały cyfrowe?, KPMG, Warszawa 2015.
  • Raport Polacy na zakupach, PWC, Warszawa 2018.
  • Raport Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., GUS, Warszawa 2020.
  • Raport Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego, PWC, Warszawa 2021.
  • Roboadvice report Can consumers trust robots? Better Finance 2020 https://betterfinance. eu/wp-content/uploads/Robo-Advice-Report-2020-25012021.pdf [dostęp: 22.01.2022].
  • Seventh consumer trends report, EIOPA, December 2018.
  • Stanowisko KNF w sprawie usługi robodoradztwa, https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Stanowisko_UKNF_ws_swiadczenia_uslugi_robo_doradztwa_71303.pdf [dostęp: 21.01.2022].
  • Zbiór wytycznych dla sektora finansowego opublikowany przez Komisję Nadzoru Finansowego, https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/regulacje_i_praktyka/rekomendacje_i_wytyczne [dostęp: 15.01.2022].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171647468

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.