Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego rozdziału jest identyfikacja zjawiska pracoholizmu i jego wpływu na generację X w czasach pandemii COVID-19. Do badania wykorzystano kwestionariusz ankietowy, który został wypełniony przez badaną, celową próbę, określoną pod względem wieku. Wyniki badań wskazały, że praca zdalna nie jest tak samo efektywna jak praca w miejscu pracy. Respondenci od marca 2020 roku zauważyli istotne zmiany w swoim podejściu do pracy. Zjawisko pracy zdalnej i pracoholizmu generuje podobne skutki, które ewoluują w czasach pandemii COVID-19. Zasadne okazuje się zbadanie wpływu pozostałych pokoleń na rynku pracy na zależność zjawiska pracoholizmu w dobie pandemii koronawirusa. Tematyka badań skupia się wokół zjawiska pracoholizmu jako postępującego uzależnienia wśród pokolenia X. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
96--110
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Dudek B., Szymczak W. (2011), Psychologiczne, społeczne i zdrowotne skutki pracoholizmu, (w:) B. Dudek (red.), Społeczne psychologiczne i zdrowotne skutki pracoholizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 9-38.
- Helldorfer M.C. (1987), Church Professionals and Work Addcition, "Studies in Formative Spirituality", No. 8(2), s. 199-210.
- Krawczyńska-Zaucha T. (2020), Etyka i wartości pokoleń baby boomers, x, y - jak zarządzać motywacją w różnorodności?, (w:) A. Kuzior, J. Rąba (red.), Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, s. 117-125.
- Kroenke A. (2015), Pokolenie X, Y, Z w organizacji, "Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie", nr 1202, z. 61, s. 91-103.
- Kuczamer-Kłopotowska S. (2016), Rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y, "Handel Wewnętrzny", nr 3(362), s. 216-224.
- Lipka A., Waszczak S., Winnicka-Wejs A. (2013), Aktywność twórcza a pracoholizm. Jak utrzymać kapitał kreatywności pracowników?, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
- Mentzel G. (1979), On Workaholism, "Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse", Vol. 25, s. 115-127.
- Moczydłowska J. (2020), Przynależność generacyjna pracowników jako źródło zarządzania, (w:) A. Sopińska, A. Modliński (red.), Współczesne zarządzanie - koncepcje i wyzwania, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, s. 275-289.
- Nasiłowski M. (1996), System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa.
- Oates W. (1971), Confessions of a Workaholic: The Facts about Work Addiction, World Publishing Co.
- Smolbik-Jęczmień A. (2013), Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji x i y - podobieństwa i różnice, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
- Spagnoli P., Molinaro D. (2020), Workaholism and Technostress During the COVID-19 Emergency: The Crucial Role of the Leaders on Remote Working, "Frontiers in Psychology", Vol. 11, Art. 620310, s. 2-9.
- Spence J.T., Robbins A.S. (1992), Workaholism: Dfinition, Measurement and Preliminary Results, "Journal of Personality Assessment", Vol. 58, s. 160-178.
- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 374, art. 3.1.
- Waśko R. (2016), Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y i Z w kontekście użytkowania nowych technologii i Internetu, (w:) Z. Rykiel, J. Kinala (red.), Socjologia codzienności jako niebanalności, Stowarzyszenie Naukowe "Przestrzeń Społeczna i Środowisko", Rzeszów, s. 136-150.
- Wiktorowicz J., Warwas I. (2016), Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego, Wolter Kluwer, Warszawa.
- Wojdyło K. (2010), Pracoholizm. Perspektywa poznawcza, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
- World Health Organization, Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 (dostęp: 3 marca 2021 r.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171649978