PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 1 | nr 34 | 83--102
Tytuł artykułu

The Significance and Role of Small and Medium Enterprise Mobile Money Businesses in Zambia - a Brief Review and Perspective

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Background and Objectives: Cell phones in Africa have improved economic performance and allowed poor, unbanked communities to access financial services at a minimal cost. The main objective of the review is to shed more light on the current trends in the mobile money business by briefly appraising the various studies on the small-scale mobile money industry, with special emphasis on Zambia.
Study Design/Material and Methods: The review examined 52 peer-reviewed and purpose-fully selected journal articles. Of these, 30 papers comprising five different areas on mobile money were evaluated.
Results: It was established that mobile money is not only convenient and accessible to most people, but it has also led to economic inclusion for disadvantaged communities. Instead of competition, there should be complementarity between banks and mobile money platforms through the integration of the two payment systems. Integration of the two systems, however, would come with associated risks.
Practical Implications: Replicating successes in the mobile money subsector will not only broaden the tax base but also improve and/or streamline strategies and policies relating to the small and medium scale (SMEs) industry to benefit the country.
Conclusion and Summary: Mobile money has provided an invaluable, easy-to-use, and robust solution to financial inclusion for disadvantaged communities in emerging economies, especially in Africa. (original abstract)
Cel: Telefony komórkowe w Afryce poprawiły wyniki gospodarcze i umożliwiły ubogim, niekwalifikującym się społecznościom dostęp do usług finansowych przy minimalnych kosztach. Głównym celem przeglądu jest przedstawienie aktualnych trendów w branży pieniądza elektronicznego poprzez krótkie podsumowanie różnych badań na temat sektora pieniądza elektronicznego na małą skalę, ze szczególnym uwzględnieniem Zambii.
Materiały i metody badawcze: Analiza uwzględnia 52 recenzowane i odpowiednio dobrane artykuły w czasopismach. Z tej liczby przeanalizowano 30 dokumentów z pięciu różnych obszarów pieniądza elektronicznego.
Wyniki: Pieniądze elektroniczne są nie tylko wygodne i dostępne dla większości ludzi, ale również przyczyniają się do integracji gospodarczej społeczności znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Zamiast konkurencji, banki i mobilne platformy pieniężne powinny uzupełniać się poprzez integrację obu systemów płatności. Integracja tych dwóch systemów wiązałaby się jednak z ryzykiem.
Wnioski praktyczne: Powtarzające się sukcesy w podsektorze pieniądza elektronicznego nie tylko poszerzy podstawę opodatkowania, ale także udoskonali lub usprawni strategie i działania na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z korzyścią dla kraju.
Wnioski i podsumowanie: Elektroniczne pieniądze dostarczyły nieocenionego, przyjaznego dla użytkownika i solidnego rozwiązania umożliwiającego integrację finansową społeczności znajdujących się w niekorzystnej sytuacji w gospodarkach wschodzących, w szczególności w Afryce. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
1
Numer
Strony
83--102
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Zambia
Bibliografia
  • Ahmad, A.H., Green, C., & Jiang, F. (2020). Mobile money, financial inclusion and development: A review with reference to African experience. Journal of Economic Surveys, 34(4), 753-792. DOI:10.1111/joes.12372.
  • Aksnes, D.W., Langfeldt, L., & Wouters, P. (2019). Citations, citation indicators, and Research Quality: An overview of basic concepts and theories. SAGE Open, 9(1), 215824401982957. DOI:10.1177/2158244019829575.
  • Aladejebi, D.O. (2018). The impact of the human capacity building on small and medium enterprises in Lagos, Nigeria. Journal of small business and entrepreneurship development, 6(2). DOI:10.15640/jsbed.v6n2a2.
  • Ali, O., & Soar, J. (2016). Technology innovation adoption theories. Handbook of Research on Driving Competitive Advantage through Sustainable, Lean, and Disruptive Innovation, 1-38. DOI:10.4018/978-1-5225-0135-0.ch001.
  • Asongu, S.A., Biekpe, N., & Cassimon, D. (2020). Understanding the greater diffusion of mobile money innovations in Africa. Telecommunications Policy, 44(8), 102000. DOI: 10.1016/j.telpol.2020.102000.
  • Bingham, N., (1996). Objections: from technological determinism towards geographies of relations. Environment and Planning D: Society and Space 14, 635-657.
  • BOZ (2019) National Payment System in Zambia Annual Report for the year 2019. Retrieved from: https://www.boz.zm/2019NPSAnnualReport.pdf.
  • BOZ (2020) Payment Systems. Retrieved from: https://www.boz.zm/national-pay-ment-systems-act.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171650102

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.