PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2022 | nr 3 | 295--323
Tytuł artykułu

Internet Banking, Age, Gender, and Performance : which Connections in Italy?

Warianty tytułu
Bankowość internetowa, wiek, płeć, efektywność : zależności w bankowości włoskiej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Internet banking has influenced community banking by changing the relationship between banks and their customers in the last few years. Therefore, it is crucial to understand how its use has impacted the performance and the branches. The innovation of the research lies in considering the percentage of Internet banking users and the demographic information: the age and gender of the users. The dataset includes 216 banks with 1296 observations from 2011 to 2016. The methodology used is a fixed-effect model. The results highlight that Internet banking harms the performance of Italian banks. However, the variable demographic of the age of users of Internet banking is attractive: only the group of users between 65-74 years old has a significant and negative impact on Italian branches. On the other hand, the gender of Internet banking users does not influence the reduction of the banks' branches. This information could help the management develop marketing and communication policies for the target groups. (original abstract)
W ostatnich latach bankowość internetowa wywarła znaczny wpływ na bankowość detaliczną i zmieniła relacje między bankami a ich klientami. Technologie internetowe wpływają na wyniki finansowe banku oraz modyfikują sieć dystrybucji usług bankowych. Dlatego istotnego znaczenia nabiera wiedza, czy - a jeśli tak, to w jaki sposób - korzystanie z internetu może wpływać na marżę odsetkową netto (Net Interest Margin - NIM) i czy internet wpływa na politykę ograniczania liczby oddziałów. Nowatorskim elementem badania jest uwzględnienie w analizie cyfryzacji usług bankowych zmiennych demograficznych, charakteryzujących użytkowników bankowości internetowej. Ich uwzględnienie znajduje potwierdzenie w lekturze artykułów podnoszących znaczenie płci w wyjaśnianiu wielu procesów ekonomicznych i społecznych (Calcagnini, Giombini, Lenti 2015; Chamboko i in. 2020). Równocześnie banki w swoich strategiach zazwyczaj nie uwzględniają w stopniu zadowalającym płci swoich klientów, a także, co istotne, różnic pokoleniowych. Biorąc to pod uwagę, można przypuszczać, że zmienne demograficzne mogą mieć wpływ zarówno na wynik finansowy, jak i na sieć oddziałów bankowych. W związku z tym wysunięto kilka hipotez: H1: odsetek użytkowników bankowości internetowej jest jedną z determinant NIM. W opracowaniu skupiono się na wpływie bankowości internetowej na wyniki finansowe włoskich banków. Wielu autorów analizuje wyniki finansowe banków poprzez marżę odsetkową netto (Demirgüç-Kunt, Huizinga 1999; Gavurova i in. 2017; Khan, Tahir, Umer 2015; Nasserinia, Ariff, Fan Fah 2017; Nouaili, Abaoub, Ochi 2015). Korzystanie z bankowości internetowej jest kluczowe w tej analizie, ponieważ autorzy chcą sprawdzić empirycznie, czy wyniki włoskiego banku zależą od liczby uczestników obecnych w systemie bankowości internetowej. H2: Przyjęcie bankowości internetowej sprzyjało redukcji liczby oddziałów bankowych. Zależność między zakresem bankowości internetowej a liczbą oddziałów bankowych jest ujemna, co można wywnioskować z trendu liczby włoskich oddziałów. Liczba oddziałów w ciągu ostatnich siedmiu lat zmniejszyła się o 8203. Di Febo i Angelini (2019) badają tę zależność i pokazują, jak silna jest korelacja ujemna. H3: Wiek użytkowników bankowości internetowej wpływa na zmniejszenie liczby oddziałów wielu banków. Wielu autorów analizowało związek między wiekiem a skalą korzystania z usług bankowości internetowej: Polatoglu, Ekin (2001), Rice, Katz (2003), Akinci, Aksoy, Atilgan (2004), Kim i in. (2005), Chang (2003), Flavián, Guinalíu, Torres (2006), Hernandez, Mazzon (2007), McKeown i in. (2007), Goldfarb, Prince (2008), Hanafizadeh, Keating, Khedmatgozar (2014), Kolodinsky i in. (2004). Dlatego też, aby zweryfikować naszą hipotezę, postanowiliśmy "scharakteryzować" konsumenta bankowości internetowej i przeanalizować, czy cechy demograficzne użytkownika mogą w jakiś sposób wpłynąć na zamykanie oddziałów bankowych. Internet banking, age, gender, and performance...323 H4: Płeć użytkowników bankowości internetowej ma wpływ na zamykanie dużej liczby oddziałów bankowych. Hipoteza ta opiera się na obserwacji danych i literatury (Calcagnini, Giombini, Lenti 2015; Chamboko i in. 2020; Deloitte 2019). Badania firmy Doxa (Doxa 2018) dotyczące zrównoważonych finansów wykazały, że prawie połowa kobiet we włoskich rodzinach podejmuje decyzje finansowe autonomicznie. Świadczy to o roli płci w podejmowaniu decyzji finansowych, w tym inwestycyjnych, a co za tym idzie - o zakresie korzystania z bankowości internetowej. Zbiór danych wykorzystanych w artykule obejmuje 216 włoskich banków w okresie od 2011 do 2016 r. Wybór Włoch jako przedmiotu analizy wynika z faktu, że w planach włoskich banków strategia cyfryzacji usług bankowych stanowi element dominujący. W badaniu wykorzystano model panelowy ze stałymi efektami. Dwuwymiarowy, czasowo- -przestrzenny panel pozwala bowiem lepiej opisać złożoność ludzkich zachowań niż pojedyncze dane przekrojowe (Ben-Porath 1973; Hsiao 2007). W celu weryfikacji adekwatności modelu do natury badanego zjawiska zastosowano trzy testy: Chowna, Lagrange'a i Hausmana. W części dotyczącej wyników można stwierdzić, że na marżę odsetkową netto włoskich banków mają wpływ zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Zmienne o stałych efektach, takie jak wielkość banku oraz jego efektywność wynikająca z systemu zarządzania, są statystycznie istotne. Zauważono bowiem, że w przypadku zbyt dużych banków biurokracja wpływa negatywnie na efektywność i tym samym prowadzi do obniżenia marży odsetkowej. Ujemna korelacja wskaźnika kosztów do dochodów z dochodami z odsetek netto sugeruje, że strategia włoskich banków w polityce odsetkowej polega na oferowaniu korzystniejszych stóp procentowych swoim dobrym, stałym klientom. Jest to związane z decyzją o nieprzenoszeniu kosztów operacyjnych na klientów banku. Nawiązując z kolei do liczby oddziałów włoskich banków, można zauważyć, że korzystanie z bankowości internetowej wpływa negatywnie na liczbę oddziałów. Innymi słowy, im większy zakres korzystania z bankowości internetowej, tym większa skala redukcji oddziałów. Statystycznie istotną grupą ograniczającą tę redukcję jest grupa wiekowa od 65 do 74 lat. Jest to zrozumiałe z tego względu, że osoby te wykonują jeszcze przez internet bardziej złożone operacje, które mają wpływ na działalność banku, takie jak inwestycje czy wnioski kredytowe. Pozostałe dwie młodsze grupy wiekowe wykazują statystycznie nieistotny wpływ bankowości internetowej na liczbę oddziałów, ponieważ w coraz większym stopniu przechodzą z bankowości internetowej na bankowość mobilną. Ten model ewolucji zachowań w różnych grupach wiekowych związanych z korzystaniem z usług bankowych stwarza nowe wyzwania dla strategii marketingowych sektora bankowego. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
295--323
Opis fizyczny
Twórcy
  • University "G. d'Annunzio" of Chieti
Bibliografia
  • Ahmad R., Shaharuddin S.S., Tin L.M. (2012), Determinants of bank profits and net interest margins in East Asia and Latin America, SSRN Electronic Journal, https://doi.org/10.2139/ssrn.1912319.
  • Akinci S., Aksoy Ş., Atilgan E. (2004), Adoption of Internet banking among sophisticated consumer segments in an advanced developing country, International Journal of Bank Marketing, 22(3), 212-232.
  • Antoun R., Coskun A., Georgievski B. (2018), Determinants of financial performance of banks in Central and Eastern Europe, Business and Economic Horizons, 14(3), 513-529.
  • Assfaw A.M. (2019), Firm-specific and macroeconomic determinants of banks liquidity: empirical investigation from Ethiopian private commercial banks, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 5(2), 123-145.
  • Athanasoglou P.P., Brissimis S.N., Delis M.D. (2008), Bank-specific, industry-specific and macroeconomic determinants of bank profitability, Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 18(2), 121-136.
  • Ayadi R., Llewellyn D.T., Arbak E., De Groen W.P. (2010), Investigating Diversity in the Banking Sector in Europe: Key Developments, Performance and Role of the Cooperative Banks, Centre for European Policy Studies.
  • Banca d'Italia (2019), Banks and Financial Institutions_Metodi e Fonti: Note Metodologiche, Statistic Series, https://doi.org/10.4324/9780429429088-8.
  • Bennaceur S., Goaied M. (2008), The determinants of commercial bank interest margin and profitability: evidence from Tunisia, Frontiers in Finance and Economics, 5(1), 106-130.
  • Calcagnini G., Giombini G., Lenti E. (2015), Gender differences in bank loan access: an empirical analysis, Italian Economic Journal, 1(2), 193-217.
  • Chamboko R., Giné X., Cull R., Heitmann S., Reitzug F., Van Der Westhuizen M. (2020), The role of gender in agent banking evidence from the Democratic Republic of Congo, World Development, 146, 105551.
  • Chang T. (2003), Dynamics of banking technology adoption: an application to Internet banking, https://doi.org/10.22004/AG.ECON.269477.
  • Chipeta C., Muthinja M.M. (2018), Financial innovations and bank performance in Kenya: evidence from branchless banking models, South African Journal of Economic and Management Sciences, 21(1), 1-11.
  • Delgado J., Hernando I., Nieto M.J. (2004), Do European primarily Internet banks show scale and experience efficiencies?, Documentos de Trabajo, 0412, http://www.bde.es, accessed 15 January 2021.
  • Deloitte (2019), Are there gender differences in banking behavior?, QuickLook Blog Deloitte US, https://www2.deloitte.com/us/en/pages/financial-services/articles/gender-differences-banking- behavior.html, accessed 7 January 2021.
  • Demirgüç-Kunt A., Huizinga H. (1999), Determinats of commercial bank interest margins and profitability: some international evidence, The World Bank Economic Review, 13(2), 379-408.
  • Deyoung R. (2001), The financial performance of pure play Internet banks, Economic Perspectives, 25, 60-78.
  • DeYoung R. (2002), Learning-by-doing, scale efficiencies, and financial performance at Internet-only banks, Banking & Financial Institutions, https://doi.org/10.2139/ssrn.282721.
  • DeYoung R. (2003), The performance of Internet-based business models: evidence from the banking industry, Banking & Financial Institutions, https://doi.org/10.2139/ssrn.376821.
  • DeYoung R., Lang W.W., Nolle D.L. (2007), How the Internet affects output and performance at community banks, Journal of Banking and Finance, 31(4), 1033-1060.
  • Dianat I., Adeli P., Asgari Jafarabadi M., Karimi M.A. (2019), User-centred web design, usability and user satisfaction: the case of online banking websites in Iran, Applied Ergonomics, 81, 102892.
  • Dietrich A., Wanzenried G. (2011), Determinants of bank profitability before and during the crisis: evidence from Switzerland, Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 21(3), 307-327.
  • Dietrich A., Wanzenried G. (2014), The determinants of commercial banking profitability in low-, middle-, and high-income countries, Quarterly Review of Economics and Finance, 54(3), 337-354.
  • Distinguin I., Roulet C., Tarazi A. (2013), Bank regulatory capital and liquidity: evidence from US and European publicly traded banks, Journal of Banking and Finance, 37(9), 3295-3317.
  • Doxa (2018), Donne e Finanza Sostenibile, Forum per la finanza sostenibile, https://finanzasostenibile.it/ eventi/donne-e-finanza-sostenibile-lo-scenario-italiano/.
  • Egland K.L., Furst K., Nolle D.E., Robertson D.D. (1998), Banking over the Internet, 1 December, https://papers.ssrn.com/abstract=1988194, accessed 14 January 2021.
  • Di Febo E., Angelini E. (2019), Digitalization and business model: the case of European banks, IUP Journal of Bank Management, 18(3), 7-31.
  • Flavián C., Guinalíu M., Torres E. (2006), How bricks-and-mortar attributes affect online banking adoption, International Journal of Bank Marketing, 24(6), 406-423.
  • Furst K., Lang W.W., Nolle D.E. (2001), Internet banking in the U.S.: landscape, prospects, and industry implications, Journal of Financial Transformation, 2, 45-52.
  • Furst K., Lang W.W., Nolle D.E. (2000a), Who offers Internet banking ?, Quarterly Journal, 19(2), 27-46.
  • Furst K., Lang W.W., Nolle D.E. (2000b), Internet Banking: Developments and Prospects, United States Office of the Comptroller of the Currency.
  • Furst K., Lang W.W., Nolle D.E. (2002), Internet banking, Journal of Financial Services Research, 22(1), 95-117.
  • Gavurova B., Belas J., Kocisova K., Kliestik T. (2017), Comparison of selected methods for performance evaluation of Czech and Slovak commercial banks, Journal of Business Economics and Management, 18(5), 852-876.
  • Giordani G., Floros C. (2013), How the internet affects the financial performance of Greek banks, International Journal of Financial Services Management, 6(2), 170-177.
  • Goddard J., Liu H., Molyneux P., Wilson J.O.S. (2011), The persistence of bank profit, Journal of Banking and Finance, 35(11), 2881-2890.
  • Hanafizadeh P., Keating B.W., Khedmatgozar H.R. (2014), A systematic review of Internet banking adoption, Telematics and Informatics, 31(3), 492-510.
  • Hernando I., Nieto M.J. (2007), Is the Internet delivery channel changing banks' performance? The case of Spanish banks, Journal of Banking and Finance, 31(4), 1083-1099.
  • Hsiao C. (2007), Panel data analysis-advantages and challenges, Sociedat de Estadistica e Investigation Operativa -Test, 16(1), 1-22.
  • Khan I., Tahir M., Umer N. (2015), Determinants of commercial banks' performance: evidence from emerging economies, Accounting, 1, 17-28.
  • Kim B.M., Widdows R., Yilmazer T. (2005), The determinants of consumers' adoption of Internet banking, in: Proceedings of the Consumer Behavior and Payment Choice 2005 Conference.
  • KPMG (2017), Digital banking. Le Sfide per Il Sistema Bancario Tra Esigenze Dei Consumatori, Rivoluzione Digitale e Nuovi Competitor, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/it/pdf/2017/03/ KPMGDigitalBanking2017.pdf.
  • Lee J.Y., Kim D. (2013), Bank performance and its determinants in Korea, Japan and the World Economy, 27, 83-94.
  • Lera-Löpez F., Billon M., Gil M. (2011), Determinants of internet use in Spain, Economics of Innovation and New Technology, 20(2), 127-152.
  • Malhotra P., Singh B. (2009), The impact of Internet banking on bank performance and risk: the Indian experience, Eurasian Journal of Business and Economics, 2(4), 43-62.
  • Molyneux P., Thornton J. (1992), Determinants of European bank profitability: a note, Journal of Banking & Finance, 16(6), 1173-1178.
  • Nasserinia A., Ariff M., Fan-Fah C. (2017), Relationship between participation bank performance and its determinants, Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 25(2), 993-1018.
  • Nassreddine G., Fatma S., Anis J. (2013), Determinants of banks performance: viewing test by cognitive mapping technique, International Review of Management and Business Research, 2(1), 20-36.
  • Nouaili M., Abaoub E., Ochi A. (2015), The determinants of banking performance in front of financial changes: case of trade banks in Tunisia, International Journal of Economics and Financial Issues, 5(2), 410-417.
  • Onofrei M., Firtescu B.-N., Terinte P.-A. (2018), Corporate governance influence on banking performance. An analysis on Romania and Bulgaria, Scientific Annals of Economics and Business, 65(3), 317-332.
  • Polatoglu V.N., Ekin S. (2001), An empirical investigation of the Turkish consumers' acceptance of Internet banking services, International Journal of Bank Marketing, 19(4), 156-165.
  • Raharjo P.G., Hakim D.B., Manurung A.H., Maulana T.N.A. (2014), The determinant of commercial banks' interest margin in Indonesia: an analysis of fixed effect panel regression, International Journal of Economics and Financial Issues, 4(2), 295-308.
  • Revell J. (1979), Inflation & financial institutions, Financial Times, https://www.worldcat.org/title/ inflation-financial-institutions/oclc/6310151, accessed 29 November 2019.
  • Rice R.E., Katz J.E. (2003), Comparing internet and mobile phone usage: digital divides of usage, adoption, and dropouts, Telecommunications Policy, 27(8-9), 597-623.
  • Roodman D. (2009), How to do xtabond2: an introduction to difference and system GMM in Stata, Stata Journal, 9(1), 86-136.
  • Sathye M. (2005), The impact of internet banking on performance and risk profile: evidence from Australian credit unions, Journal of Banking Regulation, 6(2), 163-174.
  • Staikouras C.K., Wood G.E. (2004), The determinants of European bank profitability, International Business & Economics Research Journal, 3(6), 57-68.
  • Sullivan R.J. (2000), How has the adoption of Internet banking affected performance and risk in banks?, Financial Industry Perspectives, 12(1), 1-16.
  • Tan M., Teo T.S.H. (2000), Factors influencing the adoption of Internet banking, Journal of the Association for Information Systems, 1(1), 1-44.
  • Zagalaz Jiménez J.R., Aguiar Díaz I. (2019), Educational level and Internet banking, Journal of Behavioral and Experimental Finance, 22, 31-40.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171651040

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.