PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | z. nr 69 | 145--158
Tytuł artykułu

Customs Handling and Sustainable Development of Enterprises

Warianty tytułu
Obsługa celna a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the paper is to present the essence of customs handling in the context of sustainable development of enterprises and to discuss its selected instruments of a pro-ecological nature, i.e., e-customs services. Thus, with a view to achieving this objective, the research hypothesis has been formulated as follows: the so-called pro-ecological solutions for handling customs administrative procedures, being familiar with them and their practical application, not only influence the facilitation of export and import transactions, but can also stimulate sustainable development management of enterprises. The article includes a theoretical part, as well as a practical one, in which examples of e-customs services offered in customs handling and benefits resulting from their use are indicated. The findings of the considerations of the paper are presented in the conclusion. The research was based on descriptive and comparative analysis, preceded by a review of sources from the subject literature. In the author's opinion, transferring selected elements of customs handling from traditional processing to the model which takes advantage of modern information and communication technologies (ICT) helps companies to implement the idea of sustainable development. Information technologies play a key role in reducing the negative impact on the environment, and their development has created numerous new opportunities for customs handling, which are used by customs authorities with increasing success. It is important that over the coming years, the development of e-services for customs handling is continued, thus not only contributing to an improvement of the quality of business services but also the implementation of other aspects that are also crucial from the point of view of sustainable development of enterprises. (original abstract)
Celem artykułu jest charakterystyka istoty obsługi celnej w kontekście zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, a także omówienie jej wybranych instrumentów mających charakter proekologicznych rozwiązań, tj. e-usług celnych. Weryfikacji poddano hipotezę badawczą zakładającą, że tzw. proekologiczne rozwiązania w zakresie administracyjnej obsługi celnej, ich znajomość i praktyczne zastosowanie mają nie tylko wpływ na ułatwianie działalności w zakresie prowadzenia transakcji eksportowych i importowych, ale mogą także stymulować zarządzanie zrównoważonym rozwojem przedsiębiorstw. Artykuł obejmuje część teoretyczno-definicyjną, jak również praktyczną, w której wskazano przykłady e-usług celnych oferowanych w ramach obsługi celnej oraz korzyści płynące z ich stosowania. W podsumowaniu przedstawiono wnioski płynące z podjętych rozważań. W badaniach wykorzystano analizę opisowo-porównawczą, poprzedzoną przeglądem źródeł literaturowych. Zdaniem Autora, przeniesienie wybranych procesów obsługi celnej z tradycyjnej płaszczyzny na płaszczyznę wykorzystującą technologię ICT (Information and Communication Technologies) powoduje poprawę jej efektywności, pomagając przedsiębiorstwom realizować cele zrównoważonego rozwoju. Technologie informatyczne odgrywają kluczową rolę w zmniejszaniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne, a ich rozwój stworzył wiele nowych możliwości dla obsługi celnej, co jest z coraz większym powodzeniem wykorzystywane przez organy celne. Ważne jest, aby w najbliższych latach rozwój e-usług w ramach obsługi celnej był nadal kontynuowany, wpływając tym samym pozytywnie nie tylko na podniesienie jakości usług biznesowych, ale także na realizacje innych aspektów, w tym także tych istotnych z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
145--158
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics
Bibliografia
  • Barro, R. J. (1997). Makroekonomia. Warszawa: PWE.
  • Bohdanowicz, J. (2001). Ku cywilizacji ekorozwoju. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Boudreau, J., Ramstad, P. (2005). Talentship, Talent Segmentation, and Sustainability: A New HR Decision Science Paradigm for a New Strategy Definition. Human Resource Management, 44 (2), 129-130. DOI 10.1002/20054.
  • Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on eGovernment for Europe's future, 26.09.2003, COM/2003/452, 24.07.2003.
  • Council Resolution of 5 December 2003 on the creation of a simple electronic system for customs and trade, OJ C 305, 16.12.2003. C 305 of 16.12.2003.
  • Czyżowicz, W. (2009). Bezpieczeństwo łańcucha logistycznego w międzynarodowym obrocie towarowym - trendy i tendencje rozwoju w XXI wieku. In: M. Grzybowski, J. Tomaszewski (eds.), Logistyka. Komunikacja. Bezpieczeństwo. Wybrane problemy (pp. 11-57). Gdynia: Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego.
  • Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M., Wódkowski, A. (2009). E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Warszawa: Difin.
  • Decision No. 70/2008/EC of the European Parliament and of the Council of 15 January 2008 on a paperless environment for customs and trade. OJ L 23/21, 2008.
  • Decision 2004/387/EC of the European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on the interoperable delivery of pan-European e-Government services to public administrations, businesses and citizens (IDABC), OJ L 144, 30.4.2004. L 144 of 30.04.2004.
  • Doś, A. (2011). Współczesne koncepcje celu przedsiębiorstwa w aspekcie implementacji zasad zrównoważonego rozwoju. In: T. Famulska, J. Nowakowski (eds.), Kontrowersje wokół finansów (pp. 303-318). Warszawa: Difin.
  • Dyllick, T., Hockerts, K. (2002). Beyond the Case for Corporate Sustainability. Business Strategy and Environment, 11, 130-141. DOI: 10.1002/bse.323.
  • European Commission. (2000). Europe - An information society for all - Communication on a Commission initiative for the special European Council of Lisbon, 23 and 24 March 2000.
  • Golińska, P. (2014). Metodyka oceny zrównoważonego wykorzystania zasobów w procesach wtórnego wytwarzania - na przykładzie branży samochodowej. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 6, 17-26.
  • Gołembska, E. (ed.). (1999). Kompendium wiedzy o logistyce. Warszawa - Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Gryga, K. (2016). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako narzędzie zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie górniczym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 454, 229-238. DOI:10.15611/pn.2016.454.19.
  • Gwardzińska, E. (2018). Przedstawicielstwo celne w międzynarodowym obrocie towarowym. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Kaczorowska, M. (2008). Elektroniczna administracja. In: J. Papińska-Kacperek (ed.), Społeczeństwo informacyjne (pp. 525-561). Warszawa: PWN.
  • MASP. (2004). Multi-Annual Strategic Plan (MASP Rev. 7), Taxud/477/2004.
  • Mazur-Wierzbicka, E. (2005). Koncepcja zrównoważonego rozwoju jako podstawa gospodarowania środowiskiem przyrodniczym. In: D. Kopycińska (ed.), Funkcjonowanie gospodarki polskiej w warunkach integracji i globalizacji (pp. 33-43). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Mirski, A. (2015). Zarządzanie prorozwojową zmianą w przedsiębiorstwie a procesy innowacji. Retrieved from: http://www.ptzp.org.pl/s91/Artykuly_IZIP_2015 (2021.07.29).
  • Pearce, D., Turner, R. K. (1990). Economics of Natural Resources and the Environment. New York: Harvester Wheatsheaf.
  • Regulation (EU) No 952/2013 of the European Parliament and of the Council of 9 October 2013 laying down the Union Customs Code, OJ. EU L 269.
  • Sadowski, Z. (2003). Dezyderat trwałego rozwoju i warunki jego spełnienia (Tezy). In: A. Pawłowski (ed.), Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju (p. 13). Lublin: Komitet Inżynierii Środowiska.
  • Sisco, C., Chorn, B., Pruzan-Jorgensen, P. M. (2010). Supply Chain Sustainability. A Practical Guide for Continous Improvement, UN Global Compact Office and Business for Social Responibility, 5. Retrieved from: BSR_UNGC_SupplyChainReport.pdf (2021.08.01).
  • Świerczyńska, J. (2017). Ograniczanie zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw - wybrane działania na poziomie Unii Europejskiej. Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, 14, 274-287. DOI: 10.26881/sim.2017.4.18.
  • Świerczyńska, J. (2019). Jakość obsługi celnej a konkurencyjność przedsiębiorstw uczestniczących w obrocie międzynarodowym. In: A. Antonowicz, E. Malinowska, J. Siciński (eds.), Sektorowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw (pp. 185-203). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Trojanowski, T. (2015). Przedsiębiorstwa wobec wyzwań zrównoważonego rozwój. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 77, 239-247.
  • WCED. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, WCED Retrieved from: Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development. Retrieved from: (https://un.org) (2021.07.29).
  • WCO. (2021). Annual Report 2020-2021. Retrieved from: http//: annual-report-2020_2021. pdf (wcoomd.org) (2021.08.01).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171651368

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.