PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 4 | 31--38
Tytuł artykułu

Zmienność modelu biznesu

Warianty tytułu
Business Model Volatility
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwami, ściśle związane są ze zmianą sposobu myślenia, który powinien być wpisany w cele strategiczne funkcjonowania danej firmy. Przyjęcie odpowiedniego modelu biznesu oraz powiązanie go z działaniami w przedsiębiorstwie wymaga ciągłej obserwacji otoczenia oraz powiązania zarządzania strategicznego z działaniami taktyczno-operacyjnymi. Autorzy w pracy ukazali model biznesu składający się z czterech powiązanych ze sobą elementów, mianowicie: propozycji tworzenia wartości dla klienta, formuły zysku, kluczowych zasobów oraz funkcjonujących procesów. W artykule ujęto również badanie typu "case-study", w którym porównano wyniki badań uzyskane w latach 2018 i 2019 uwzględniające wykorzystanie działań marketingowych w tworzeniu modelu biznesu w przedsiębiorstwie, które jest liderem na rynku w swojej branży. W badaniu tym wysokie oceny potwierdziły prawidłową realizację strategii, elastyczne podejście do klientów oraz działań marketingowych z uwzględnieniem budowania trwałych relacji rynkowych. W wyniku badań wskazano, że elementami mającymi kluczowe znaczenie przy projektowaniu modelu biznesu pozostają, analiza otoczenia przeprowadzana w kontekście światowych trendów rozwojowych oraz podwyższanie sprawności organizacyjnej przedsiębiorstwa. (abstrakt autora)
EN
Changes in enterprise management are closely related to the change in the way of thinking, which should be included in the strategic goals of the company operating on the market. Adaptation of an appropriate business model and linking it with activities in the enterprise requires constant observation of the environment and linking strategic management with tactical and operational activities. In the article, its authors has shown the business model consisting of four interrelated elements, namely; customer value creation proposals, profit rules, key resources, and existing processes. The article also includes a "case-study" research, in which the results obtained in a research conducted in 2018 and 2019 have been compared. It takes into account the use of marketing activities in creating a business model in the company that is a market leader in the field of its industry. In this study, high ratings confirmed the correct implementation of the strategy, flexible approach to customers and marketing activities, including building long-lasting market relationship with customers. As a result of the research, it has been indicated that the elements of main importance in designing the business model are: deep analysis of the environment carried out in the context of global development trends on the markets and increasing the organisational efficiency both inside and outside of the company. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
31--38
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • [1] Casadesus-Masanell R., Ricart J.E. (2011), How to Design a Winning Business Model, "Harvard Business Review", Vol. 89, No. ½, pp. 100-107.
  • [2] Chabiera S. (2021), Projekt modelu biznesu regionalnych linii lotniczych (rozprawa doktorska), Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
  • [3] Chesbrough H. (2010), Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, "Long Range Planning", Vol. 43, No. 2-3, pp. 156-171.
  • [4] DaSilva C.M., Trkman P. (2004), Business Model: What It Is and what It Is not, "Long Range Planning", No. 47, pp. 379-389.
  • [5] Dyduch W. (2013), Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • [6] Falencikowski T. (2016), Zarządzanie przedsiębiorstwem inteligentnym. Wybrane zagadnienia, [w:] S. Gregorczyk, W. Mierzejewska (red.), Wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego, SGH, Warszawa.
  • [7] Guerras-Martin L.Á., Madhok A., Montoro-Sánchez Á. (2014), The Evolution of Strategic Management Research: Recent Trends and Current Directions, "BRQ Business Research Quarterly", Vol. 17, No. 2, pp. 69-76.
  • [8] ICAN Management Review Polska, Luty-Marzec 2020, Nr 1.
  • [9] Integrated Management System (2012), Policy Muehlhan Group, Hamburg.
  • [10] Jabłoński A. (2015), Skalowalność modeli biznesu w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.
  • [11] Jabłoński A. (2013), Modele zrównoważonego biznesu. W budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa.
  • [12] Krupski R. (red.), (1999), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • [13] McGrath R.G. (2010), Business Models: A Discovery Driven Approach, "Long Range Planning", Vol. 43, No. 2-3, pp. 247-261.
  • [14] Nogalski B. (2008), Idea strategii "błękitnego oceanu" w rozwiązywaniu kluczowych problemów polskich przedsiębiorstw w zakresie zarządzania, [w:] J. Rokita (red.), Ku nowym paradygmatom nauk o zarządzaniu, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice.
  • [15] Nogalski B., Czapiewski R. (2013), Zarządzanie procesowe a kształtowanie się struktury organizacyjnej w przedsiębiorstwie, [w:] M. Boguszewicz-Kreft, M. Rozkwitalska (red.), Nowe koncepcje w zarządzaniu organizacją wobec wyzwań otoczenia, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Tom 22, 21-39.
  • [16] Nogalski B., Czapiewski R. (2015), Strategie w zarządzaniu organizacjami, [w:] Modelowanie działań biznesowych w przedsiębiorstwie, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, s. 48-66.
  • [17] Nogalski B., Czapiewski R. (2016), Modelowanie działań biznesowych z uwzględnieniem struktury zarządzania projektami, [w:] J. Rymaniak (red.), Współczesne domeny zarządzania. Decyzje menedżerskie - PPO i CRS - Modele biznesu, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Tom 44, s. 149-165.
  • [18] Nogalski B., Czapiewski R. (2019), Wykorzystanie działań marketingowych w kształtowaniu modelu biznesu w przedsiębiorstwie, "Studia i Prace. Kolegium Zarządzania i Finansów", Nr 173, s. 123-139.
  • [19] Payne A. (1996), Marketing usług, PWE, Warszawa.
  • [20] Rzeczpospolita (2018), Technologia zniszczy tradycyjne modele biznesowe, Dodatek Nieruchomości, s. N8.
  • [21] Sull D., Homkes R., Sull Ch. (2015), Dlaczego szwankuje realizacja strategii, "Harvard Business Review Polska", Listopad.
  • [22] Trocki M., Grucza B., Ogobek B. (2011), Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.
  • [23] Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P. i in. (2004), Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomiczne w Poznaniu, Poznań.
  • [24] Welch J.S. (2015), Praktyczne MBA. Jak mądrze zaplanować karierę, stworzyć wspaniały zespół, zdynamizować wzrost i wygrać, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171652722

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.