PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 4 | nr 3 | 146--157
Tytuł artykułu

Charakterystyka pokolenia Y i Z na rynku pracy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Characteristics of the Y and Z Generation on the Labor Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obecnie na rynku pracy występują cztery pokolenia pracowników. Każde z nich posiada odmienne, charakterystyczne cechy, które odróżniają ich od innych generacji. Różnice wynikają z czynników, które oddziaływały i kształtowały charakter młodych ludzi. Poznanie cech charakterystycznych dla poszczególnych pokoleń jest istotne w procesie zarządzania pracownikami. Celem artykułu jest diagnoza pokolenia Y i Z na rynku pracy. Obie grupy zostały porównane pod względem podobieństw oraz różnic w podejściu do pracy, w czynnikach motywujących do pracy oraz oczekiwaniach do pracodawcy oraz miejsca pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
Currently, in the labor market, we have four generations of workers. Each of them has distinct, characteristic features that distinguish them from other generations. The differences are due to factors that have influenced and shaped the character of young people. Knowing the characteristics of each generation is important in the process of managing employees. This article aims to diagnose generations Y and Z in the labor market. The two groups are compared in terms of similarities and differences in their attitudes to work, work motivation factors, and expectations towards the employer and the workplace. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
146--157
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Baran, M., Kłos, M., (2014). Pokolenie Y - prawda i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i rynek, volume: 5, s. 923-929
  • Bencsik, A., Horváth -Csikós, G., Juhász, T., (2016). Y and Z Generations at Workplaces, Journal of Competitiveness, volume: 6/3, s. 90-106, doi:10.7441/joc.2016.03.06
  • Bilan Y., Lazanyi K.,(2017). Generetion Z on the labour market: do they trust others within their workplace?, Polish Journal of Management Studies, 16(1),s.93-95 doi: 10.17512/pjms.2017.16.1.07
  • Brown, C., (2013). Are We Becoming More Socially Awkward? An Analysis of the Relationship Between Technological Communication Use and Social Skills in College Students, Psychology Honors Papers.
  • Czyczerska K., Ławnik A., Szlenk-Czyczerska E., (2020). The modern labour market in Poland and the generation. The differences between generations X, Y and Z., 14(3), s. 108-111, doi: 10.29316/rs/125693.
  • Dolot, A., (2018). Proces poszukiwania pracy przez młode pokolenie - wybrane zagadnienia - wyniki badań empirycznych, Studia Ekonomiczne, volume: 359, s. 284-299
  • GUS, (2022.07.06). Prognoza ludności na lata 2014-2050, Available online www.demografia.stat.gov.pl/BazaDemografia/Prognoza_2014_2050.aspx
  • Kaczmarzyk, J., (2006). Motywowanie kadry menedżerskiej jako determinanta efektywności pracy kadry menedżerskiej, Warszawa, Wydawnictwo Promotor.
  • Kozłowski, M., (2016). Employer branding: budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kraus, M., (2017). Comparing Generation X and Generation Y on their preferred emotional leadership style, Journal of Applied Leadership and Management, volume: 5, s. 62-67.
  • Kyoung-Joo, L., Sun-Yong , C., (2022), Effects of Organizational Culture on Employer Attractiveness of Hotel Firms: Topic Modeling Approach, Hindawi, dostęp: https://www.hindawi.com/journals/complexity/2022/4402673/, doi: 10.1155/2022/4402673
  • Mruk, H., (2018). Ekonomia behawioralna a skuteczność zarządzania, Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy, volume: 167, s. 9- 19, doi: 10.33119/SIP.2018.167.1.
  • Puzio-Wacławik, B., (2020). Ekonomia behawioralna a wybrane aspekty rynku pracy, Problems of Economics and Law, volume: 5/2, s. 1-12, doi: 10.55225/pel.359.
  • Ratajczak, J., (2018). Rekrutacja pokolenia Z w kontekście zmian demograficznych, Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, volume: 8, s. 125, doi: 10.26366/PTE.ZG.2018.128.
  • Sombolik- Jęczmień, A., (2013). Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, volume: 36, s. 228-238.
  • Stanimir A., (2015). Generation Y - Characteristics of Attitudes on Labour Market. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(2), s. 22- 28, doi: 10.5901/mjss.2015.v6n2s5p22.
  • Talhah, M., i inni, (2020). Impacts and effective communication on generation z in industrial revolution 4.0 era, Jetal: Journal Of English Teaching & Applied Linguistics Volume(01) Number (02), s. 82-87, doi: 10.36655/jetal.v1i2.204.
  • Wasiluk, A., Bańkowska, M., (2021). Przesłanki dotyczące wyboru miejsca pracy przez pracowników pokolenia X, Y i Z, Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze 2021, volume: 14, s. 138-159.
  • Wieczorek-Orlikowska, J., (2020). Pokolenie Y jako wynik oddziaływania nowych technologii na życie rodzinne i społeczne, In. Jana Zimnego (Eds.), Rodzina Naturalna, Duchowa, Społeczna, Wrocław, Akademia Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu.
  • Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B., (2014). Pokolenie "Z" na rynku pracy - wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, volume: 350, s. 405- 415, doi: 10.15611/pn.2014.350.36.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171654000

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.