PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 4 | nr 3 | 204--218
Tytuł artykułu

Przyjazne środowisku kosmetyki waterless

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Eco-Friendly Waterless Cosmetics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich czasach zyskujemy coraz większą świadomość ekologiczną. W trosce o środowisko naturalne oraz zdrowie i życie naszych najbliższych i nas samych na co dzień wdrażamy praktyki proekologiczne, a w swoich działaniach i wyborach kierujemy się społeczną i środowiskową odpowiedzialnością. Trend waterless (z ang. mniej wody) powstał z myślą o ochronie środowiska i naszego najważniejszego zasobu, jakim jest woda pitna. Waterless to proekologiczne podejście do pielęgnacji skóry i używanych do niej produktów. Oznacza ograniczenie zużycia wody, zarówno do produkcji kosmetyku, jego opakowania, jak i późniejszego użytkowania. Kosmetyki waterless to preparaty niezawierające w swoim składzie wody lub zawierające jej minimalną ilość. Usunięcie wody ze składu produktu przynosi wiele korzyści między innymi: ograniczenie dodatku konserwantów i innych składników pomocniczych, zwiększenie ilości naturalnych składników oraz otrzymanie produktu skoncentrowanego i nasyconego większą zawartością substancji aktywnych. W niniejszej pracy zaprezentowano analizę polskiego rynku wybranych kosmetyków waterless w kostkach. Na podstawie łacińskich nazw składników, obecnych w podanym na opakowaniu składzie INCI (z ang. International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) zidentyfikowano podstawowe grupy związków występujących w bezwodnych kosmetykach. W oparciu o literaturę przedmiotu, przedstawiono charakterystykę, właściwości oraz znaczenie stosowanych składników w produktach waterless. (abstrakt oryginalny)
EN
In recent times, we are gaining more and more environmental awareness. In the interests of the natural environment and the health and life of our loved ones and ourselves, we implement pro- ecological practices on a daily basis, and we are guided by social and environmental responsibility in our actions and choices. The waterless trend was created to protect the environment and our most important resource, which is drinking water. Waterless is an eco-friendly approach to skin care and the products used for it. It means reducing water consumption, both for the production of the cosmetic, its packaging and subsequent use. Waterless cosmetics are preparations that do not contain water or contain a minimum amount of it. Removing water from the composition of the product brings many benefits, including: limiting the addition of preservatives and other additives, increasing the amount of natural ingredients and obtaining a concentrated and saturated product with a greater content of active substances. This paper presents an analysis of the Polish market of selected waterless cosmetic bars. Based on the Latin names of the ingredients present in the INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) composition specified on the packaging, the basic groups of compounds found in anhydrous cosmetics have been identified. Based on the literature on the subject, the characteristics, properties and importance of the ingredients used in waterless products are presented. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
204--218
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Bahamondes V.M., Portugal P.M., Brolazo E.M., Simões J.A., Bahamondes L. (2015) Use of a lactic acid plus lactoserum intimate liquid soap for external hygiene in the prevention of bacterial vaginosis recurrence after metronidazole oral treatment. English edition, 57(4):408
  • Bernat M., Matysek-Nawrocka M., Domaciuk M., Ślusarczyk I (2017): Kosmetologiczne zastosowanie glinu i ich pochodnych, Kosmetologia estetyczna, 6 (6): 603-608.
  • Brundtland, G. H. (1987). Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development; Available online http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf.
  • Pienczykowska, A. (2021) Rynek kosmetyków naturalnych. BASF Care Creations.pdf.
  • Deska M. , Girek T. , Herman B. (2016) Środki konserwujące w preparatach kosmetycznych i bezpieczeństwo ich stosowania, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Technika, Informatyka, Inżynieria Bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, 87-108
  • Dobos K. (2022.03.14). Formulating on Trend: Waterless Cosmetics. Retrivet from https://www.cosmeticsandtoiletries.com/formulas-products/skin-care/article/21835650/sun-chemical-formulating-on-trend-waterless-cosmetics.
  • Firek A., Dziadkowiec J.M (2020), Preferencje i zachowania konsumentów na rynku kosmetyków naturalnych, Nauki Inżynierskie i Technologie, 36, 57-69.
  • Fulekar M.H., Pathak, B. and Kale, R.K. (Eds.) (2014). "Environment and sustainable development". India: Springer.
  • Kantor A., Hubner R. (2019), Zachowania kobiet na rynku kosmetyków naturalnych. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (279), 72-95.
  • Kosmopedia (2022.03.15). Available online https://www.kosmopedia.org.
  • Kosmetyki waterless. Dlaczego warto i kto powinien ich używać? (11.06.2022) Available online https://zdrowie.trojmiasto.pl/Kosmetyki-waterless-Dlaczego-warto-i-kto-powinien-ich-uzywac-n159952.html
  • Lasoń E., Nowak K., Ogonowski J., Olszańska M., Rutkowski K., Sikora E., Śliwa K. (2013), Ćwiczenia laboratoryjne z technologii kosmetyków, Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
  • Mintel Beauty and personal care trends 2025 (22.03.22). Available online https://www.mintel.com/beauty-and-personal-care-trends.
  • Molski M. (2012). Chemia piękna, Warszawa: PWN.
  • ONZ (2015). "Przekształcamy nasz świat: Agenda na Rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, ONZ 2015r.
  • Pienczykowska, A. (2021) Rynek kosmetyków naturalnych. BASF Care Creations.pdf.
  • PZPK (2012). "Dobra praktyka zrównoważonego rozwoju (ZR) dla przemysłu kosmetycznego", Przewodnik Cosmetics Europe.
  • Sikora E., Olszańska M., Ogonowski J. (2012). Chemia i technologia kosmetyków. Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej UE, 2009. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r. dotyczące produktów kosmetycznych, załącznik III i V.
  • Waterless Cosmetics Market Size, Sales Analysis & Opportunity (2022.06.12) Available online https://www.futuremarketinsights.com/reports/waterless-cosmetic-market.
  • Welz-Kubiak K., Reich A. (2016), Znaczenie emolientów w codziennej pielęgnacji skóry, Forum Derm. 2 (1), 20-23.
  • Zrównoważona konsumpcja - na czym polega ta koncepcja? (2022.03.18). Available online https://naszesmieci.mos.gov.pl/zrownowazona-konsumpcja-na-czym-polega-ta-koncepcja.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171654080

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.