PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 4 | nr 3 | 240--250
Tytuł artykułu

Koncepcja cyklu życia produktu - ujęcie marketingowe i podejście LCT

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Product Life Cycle Concept - Marketing and LCT Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest zaprezentowanie elementów interpretacji pojęcia "cyklu życia produktu"; od podstawowego ujęcia klasycznego, poprzez charakterystykę poszczególnych faz, do współczesnego pojmowania produktu, w którym to cykl życia nie jest przedstawiany jedynie w ujęciu marketingowym, lecz badany jest również pod kątem możliwości ograniczenia potencjalnego wpływu na środowisko na każdym etapie życia produktu od projektowania i wytwarzania do wycofywania z obiegu. W tym celu dokonano systematycznego przeglądu literatury, gdzie omówiono oraz scharakteryzowano klasyczną oraz współczesną koncepcję cyklu życia produktu w odniesieniu do myślenia kategoriami cyklu życia - Life Cycle Thinking (LCT), pozwalającego na stosowanie prośrodowiskowego podejścia dającego kolejną szansę w edukacji i rozwoju we współczesnym podejściu marketingowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study is to present the elements of the interpretation of the concept of "product life cycle"; from the basic classical approach, through the characteristics of individual phases, to the contemporary understanding of the product, in which the life cycle is not only presented in marketing terms, but is also examined in terms of the possibility of reducing the potential environmental impact at every stage of the product life, from design and production to withdrawal from circulation. For this purpose, a systematic review of the literature was carried out, where the classic and contemporary concept of the product life cycle was discussed and characterized in relation to thinking in terms of the life cycle - Life Cycle Thinking (LCT), which allows the use of a pro-environmental approach that gives another chance in education and development in the contemporary marketing approach. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
240--250
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Doktorska UEK
  • Szkoła Doktorska UEK
  • Szkoła Doktorska UEK
Bibliografia
  • Bartłomowicz, T. (2012). Prognozowanie sprzedaży z wykorzystaniem modelu dyfuzji oraz programu R. Ekonometria, 4(38), 210-220
  • Górska-Warsewicz, H., Świątkowska, M., and Krajewski, K. (2013). Marketing żywności. Wolters Kluwer Polska.
  • Griffin, R. W. (1998). Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo naukowe PWN.
  • Grzegorczyk, W. (2003). Strategie produktu banków. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 168.
  • Hajdas, M., Kowal, W., and Woźniczka, J. (2014). Zarządzanie marketingiem. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Karpińska, K., Matel, A., and Protasiewicz, A. (2017). Konsument w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Wydawnictwo PTE.
  • Kiełbasa, B., & Puchała, J. (2015). Innowacyjność młodych rolników i ich postawy wobec zmian na przykładzie gospodarstw rolnych położonych w regionie rozdrobnionego rolnictwa. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 17(1), 107-111.
  • Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner and S-ka.
  • Kozłowski, W. (2011). PRODUCT LIFE CYCLE THEORIES - IMPLICATIONS FOR MARKETING. Olsztyn Economic Journal, 6(2), 275-287.
  • Krawiec, W. (2012). Cykl życia produktu bankowego i jego implikacje dla polityki produktu bankowości detalicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Majewski, S. M. (2015). Using the product life cycle theory in the valuation of footballers' performance rights of chosen Polish players. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H, Oeconomia, 49(4), 367. https://doi.org/10.17951/h.2015.49.4.367
  • Mruk, H. (2012). Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa. Wydawnictwo naukowe PWN.
  • Mruk, H., Pilarczyk, B., and Sławińska, M. (2020). Marketing. Koncepcje, strategie, trendy. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Pesonen, H-L. (2001). Environmental Management of Value Chains. Promoting Life - Cycle Thinking in Industrial Networks. University of Jyväskylä, Finland
  • Picard, J., and Hollander, A. (2019). Does the Decline Phase of the Product Life Cycle Ends Up in Death? International Journal of Economics, Business and Management Research, 3(4), 81-87.
  • Skorek, M., Dziewanowska, K., and Dulny, M. (2012). Cykl życia produktu jako determinanta działań sprzedażowych na rynku farmaceutycznym. Problemy Zarządzania, 1(35), 98-118.
  • Smoleń, T. (2013). Produkt. In A. Czubała (Ed.), Podstawy marketingu. PWE.
  • Szwacja, D. (2013). Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, 1898, 79-89.
  • Terzi, S., Bouras, A., Dutta, D., Garetti, M., and Kiritsis, D. (2010). Product lifecycle management-from its history to its new role. International Journal of Product Lifecycle Management, 4(4), 360-389.
  • Warren, S. J., and Robinson, H. A. (2018). The product life-cycle of online courses and student engagement. American Journal of Distance Education, 32(3), 161-176. https://doi.org/10.1080/08923647.2018.1475937
  • Woźniczka, J., Hajdas, M., and Kowal, W. (2014). Zarządzanie marketingiem. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171654118

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.