PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 4 | nr 3 | 266--280
Tytuł artykułu

Innowacje Schumpetera w cyfrowych platformach technologicznych w kontekście prawa gospodarczego i handlowego w logistyce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Schumpeter Innovations in Digital Technological Platforms in the Context of Economic and Commercial Law in Logistics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest wskazanie na związki pomiędzy teorią innowacji, jaka jeszcze w pierwszej połowie XX w. została opracowana przez austriackiego ekonomistę Josepha Schumpetera, a funkcjonowaniem odgrywających coraz istotniejszą rolę we współczesnej gospodarce cyfrowych platform technologicznych (Google, Facebook, Amazon). W wyniku analizy treści (content analysis) literatury przedmiotu, jak również badań własnych, zrealizowanych w oparciu o metodę wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI), udało się dowieść, że związki takie występują. Dotyczą one tego, że w zasadzie każda spośród cyfrowych platform technologicznych jest innowacyjna, prowadząc do tworzenia i rozwijania nowych produktów czy usług bądź do budowy nowych rynków. CPT to jedne z najważniejszych elementów tzw. piątej fali innowacji Schumpetera, która rozpoczęła się w 1990 r. i w której dominujące znaczenie ma intensywny rozwój sieci cyfrowych czy nowych mediów. Do kwestii, związanych z istnieniem CPT, należy odnieść również rozważania Schumpetera z zakresu twórczej destrukcji, o czym świadczy to, że platformy te stanowią obecnie najsilniejszą część światowej gospodarki, neutralizując w jej ramach wpływy osiągnięte między innymi przez koncerny paliwowe czy motoryzacyjne. (abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of the article is to indicate the relationship between the theory of innovation, which was developed in the first half of the twentieth century by the Austrian economist Joseph Schumpeter, and the functioning of digital tech-nology platforms playing an increasingly important role in the contemporary economy (Google, Facebook, Amazon). As a result of content analysis of the lit-erature on the subject, as well as own research based on the method of computer-assisted telephone interviews (CATI), it was proved that such relationships exist. They relate to the fact that, in principle, each of the digital technology platforms is innovative, leading to the creation and development of new products or ser-vices or to the construction of new markets. CPT is one of the most important elements of the so-called the fifth wave of Schumpeter's innovations, which be-gan in 1990 and in which the intensive development of digital networks or new media is dominant. Schumpeter's considerations in the field of creative destruc-tion should also be referred to issues related to the existence of CPT, which is evidenced by the fact that these platforms are currently the strongest part of the global economy, neutralizing within it the influence achieved, among others, by fuel or automotive companies. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
266--280
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • Acs Z.J., Carlsson B., Karlsson C. (1999), Entrepreneurship, Small & Medium - Sized Enterprises, and the Macroeconomy, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Busch C., Dannemann G., Schulte-Nölke H., Wiewiórkowska-Domagalska A., Zoll F. (2016), Research Group on the Law of Digital Services, Discussion Draft of a Directive on Online Intermediary Platforms, "Journal of European Consumer and Market Law", No. 5, pp. 164-169.
  • Carter C.F., Williams B.R. (1958), Industry and technological process, Oxford University Press, London.
  • Constantinides P., Henfridsson O., Parker G. (2018), Platforms and Infrastructures in the Digital Age, "Information Systems Research", No. 2, pp. 1-20.
  • Cooper R.G., Edgett S.J. (2007), Generating Breakthrought New Product Ideas. Feeding the Innovation Fuel, Product Development Institute Inc., Ancaster.
  • Corin Stig D. (2015), Technology Platforms. Organizing and Assessing Technological Knowledge to Support its Reuse in New Applications, Department of Product and Production Development Chalmers University of Technology, Gothenburg.
  • De Reuver M., Sørensen C., Basole R.C. (2015), The digital platforms: a research agenda, "Journal of Information Technology" 2015, No. 4, pp. 124-135.
  • Dolata U. (2017), Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft: Market concentration - competition - innovation strategies, Universität Stuttgart, Stuttgart.
  • Dudel B., Kowalczuk-Walędziak M., Łogwiniuk K.M., Szorc K., Wróblewska U., (2014), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej (na przykładzie województwa podlaskiego), Fundacja Centr4um Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych, Białystok.
  • EC (2004), Technology Platforms from Definition to Implementation of a Common Research Agenda, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d4616181-c0cc-4ce4-8134-1de037ae4354,
  • Everett M.J., Langlois R.N. (1994), What is Evolutionary Economics?, [in:] L. Magnusson (red.), Evolutionary and Neo-Schumpeterian Approaches to Economics, Kluwer Academic Publishers, Boston, s. 11-47.
  • Forbes.pl (2017), W 2017 roku mniej aplikacji i rozwój platform cyfrowych, https://www.forbes.pl/wiadomosci/w-2017-roku-mniej-aplikacji-i-rozwoj-platform-cyfrowych/h4fnkcp
  • Goliński M. (2018), Gospodarka cyfrowa, gospodarka informacyjna, gospodarka oparta na wiedzy - różne określenia tych samych zjawisk czy podobne pojęcia określające różne zjawiska?, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej", Nr 49, s. 177-190.
  • Górka M. (2015), Wybrane poglądy na temat innowacji jako czynnika konkurencyjności podmiotów gospodarczych, [w:] P. Lenik (red.), Efektywność zarządzania zasobami organizacyjnymi, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie, Krosno, s. 31-56.
  • Gust-Bardon N.I. (2012), Innowacja w myśli ekonomicznej od XVIII do XX wieku: analiza wybranych zagadnień, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia", Nr 1, s. 105-120.
  • Janasz W., Kozioł-Nadolna K. (2011), Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa.
  • Kirchner S., Schüßler E. (2018), The Organization of Digital Marketplaces: Unmasking the Role of Internet Platforms in the Sharing Economy, [in:] G. Ahrne, N. Brunsson (eds.), Organization outside organization, Cambridge University Press, Cambridge, s. 131-154.
  • Kochaniak E. (2016), Inwestycje infrastrukturalne w rozwoju gospodarczym, "Współczesna Gospodarka", Nr 1, s. 63-70.
  • Kozioł-Nadolna K. (2012), Modele zarządzania innowacjami w XXI wieku, [w:] B. Mikuła (red.), Historia i powstanie nauk o zarządzaniu, Wyd. UE w Krakowie, Kraków, s. 295-302.
  • LeHong H., Howard C., Gaughan D., Logan D. (2016), Building a Digital Business Technology Platform, Gartner, Stamford.
  • Lewicki M. (2018), E-handel w Polsce - stan i perspektywy rozwoju, "Handel Wewnętrzny", Nr 4, s. 176-189.
  • Makulska D., Kluczowe czynniki rozwoju w gospodarce opartej na wiedzy, [w:] J. Stacewicz (red.), Pomiędzy polityką stabilizacyjną i polityką rozwoju, Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, Warszawa, s. 169-193.
  • Martens B. (2016), An Aconomic Policy Perspective on Online Platforms, Joint Research Centre, Brussels.
  • Mazzucato M., Dosi G. (2006), Knowledge Accumulation and Industry Evolution: The Case of PharmaBiotech. Cambridge University Press, New York.
  • Morgan L., Hintermann F., Vazirani M. (2016), Five Ways to Win with Digital Platforms, Accenture, Dublin.
  • MPiT, Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce na lata 2019 - 2027. Godna zaufania sztuczna inteligencja, autonomia i konkurencja, projekt dla konsultacji społecznych, https://www.gov.pl/attachment/0aa51cd5-b934-4bcb-8660-bfecb20ea2a9,
  • OECD (1999), The Future of the Global Economy. Towards a Long Boom?, https://www.oecd.org › futures,
  • Petit N. (2016), Tech-Giants, the "Moligopoly" hypothesis and holistic comptetition: a Primer, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2856502,
  • Schumpeter J. (1934), Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle, Oxford University Press, London.
  • Schumpeter J. (1939), Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process, McGraw-Hill Book Company, New York.
  • Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Schumpeter J. (1994), Capitalism, Socialism and Democracy, Routledge, London and New York.
  • Siemaszko A. (2012), Platformy technologiczne w Polsce, Akademickie Mazowsze 2030, Warszawa.
  • Solow R.M. (1999), Catch the wave: the long cycles of industrial innovation are becoming shorter, "The Economist", Nr 8107, s. 7-8.
  • Stępnicka N. (2013), Koncepcja twórczej destrukcji J.A. Schumpetera a wyzwania współczesnej gospodarki, "Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", Nr 129, s. 28-34.
  • Stos-Roman A. (2011), Innowacje jako podstawa rozwoju przedsiębiorstwa opartego na wiedzy, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 653, s. 65-89.
  • Sun R., Keating B., Gregor S. (2015), Information Technology Platforms: Definition and Research Directions, [in:] Proceedings of the 26th Australasian Conference on Information Systems (ACIS 2015), University of Sydney, Auckland, pp. 1-17.
  • Terziovski M. (2002), Achieving performance excellence through an integrated strategy of radical innovation and continuous improvement, "Measuring Business Excellence", Vol. 6, No. 2, pp. 5-14.
  • Tylżanowski R. (2012), Wpływ innowacji na konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", Nr 25, s. 393-406.
  • UNCTAD (2019), Digital Economy report 2019. Value Creation and Capture: Implications for Developing Countries, https://unctad.org/en/pages/PublicationWebflyer.aspx?publicationid=2466,
  • Wojtysiak-Kotlarski M. (2011), Teoria Przedsiębiorstwa, a koncepcje zarządzania i praktyka biznesu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • World Bank (2006), Korea as a Knowledge Economy. Evolutionary Process and Lessons Learned. Overview, http://documents.worldbank.org/curated/en/409671468048836704/Korea-as-a-knowledge-economy-evolutionary-process-and-lessons-learned-overview,
  • 7pr.kpk.gov.pl (2019), Polska Platforma Technologii Mobilnych i Komunikacji Bezprzewodowej, http://7pr.kpk.gov.pl/ppt/ppt.html-id=818&sct=4.htm,
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171654152

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.