PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 3-4 (146-147) | 43--55
Tytuł artykułu

Autorytet 2.0. Kształtowanie się wzorców w scyfryzowanym świecie pokolenia Z

Warianty tytułu
Authority 2.0. - Shaping Patterns in the Digitized World of Generation Z
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wkraczające obecnie na rynek pracy pokolenie Z jest pierwszym wychowanym w scyfryzowanym świecie. Nieustanny dostęp do nowoczesnych technologii i sieci podczas okresu adolescencji zmienił zarówno podejście oraz oczekiwania względem pracy osób urodzonych po 1996 roku, jak też ich hierarchię wartości oraz sposób postrzegania niektórych zjawisk. Celem artykułu było zredefiniowanie terminu "autorytet" względem pojmowania go przez przedstawicieli pokolenia Z w odniesieniu do postępującej cyfryzacji, tak by możliwe było wskazanie przyszłych tendencji na rynku pracy. Wielowymiarowość autorytetu, wpływająca na rekomendacje dla zarządzania zasobami ludzkimi, została przedstawiona na podstawie wyników badań przeprowadzonych metodą desk research, opartych na literaturze przedmiotu, oraz sondażu diagnostycznego zrealizowanych w formie kwestionariusza ankiety, a także na obserwacjach własnych autorki. Empiryczna część artykułu stanowi podstawę do stworzenia założeń koncepcji autorytetu 2.0 - wprowadzoną po raz pierwszy w prezentowanym artykule. (abstrakt oryginalny)
EN
Currently entering the workforce, Generation Z is the first to be raised in a digitized world. Constant access to modern technologies and networks during adolescence has changed both the attitudes and expectations of people born after 1996 towards work as well as their hierarchy of values and the way they perceive certain phenomena. This transformation is having a significant impact on the labor market, where an increasing proportion of the workforce is made up of members of this generation. This is especially true in the case of leadership and human resource management issues. Changes in the understanding of authority strongly affect the quality of the employment relationship. Modernization of strategy, methods, and tools used in everyday work by management should positively influence satisfaction, effectiveness, and length of collaboration between the representative of Generation Z and the company. The aim of the article is to redefine the term authority in relation to how it is perceived by representatives of Generation Z and in relation to progressing digitization. The multidimensionality of authority is presented on the basis of an analysis of literature, observations, and own research carried out by means of a questionnaire on a specific research sample. The empirical part of the article provides the foundation for the assumptions of the concept of Authority 2.0, introduced for the first time in this article. (original abstract)
Rocznik
Strony
43--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • SO FINE agencja marketingowa, Szczecin
Bibliografia
  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M. A., Farsani, H.K. (2012). Evolution of the World Wide Web: From web 1.0 to web 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 1. Pobrane z: https://airccse.org/journal/ijwest/papers/3112ijwest01.pdf.
  • Aleksander, T. (2002). Geneza i cechy współczesnych autorytetów polskich. W: B. Gołębiowski (red.), Autorytety polskie. Łomża: Oficyna Wydawnicza "Stopka".
  • Bąk, A. (2016). Serwisy społecznościowe - efekt Facebooka i nie tylko. Media i Społeczeństwo, 6, 134-135.
  • Bencsik, A., Horváth-Csikós, G., Juhász, T. (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of Competitiveness, 8, 91-92.
  • Blau, P. M. (1964). Exchange and Power in Social Live. New York: Wiley and Sons.
  • Bolin, G. (2017). Media Generations. London / New York: Routledge, 40-41.
  • Bury, M. (2014). Zarządzanie różnorodnością - wykorzystanie potencjału pracowników generacji Y. W: A. Rakowska (red.), Perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi. Lublin: Instytut Zarządzania Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 126-137.
  • Doroszewski, W. (1965). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN. Termin: autorytet.
  • Gajda, J. (2019). Analiza wybranych aspektów oczekiwań zawodowych przedstawicieli pokoleń Y i Z. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 130 (5), 96-97.
  • Glenc, P. (2018). Internetowe platformy dyskusyjne jako narzędzia angażowania pracowników w procesy podejmowania decyzji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 124 (5), 131.
  • GUS (2021). Raport "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.". Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, 125, 127.
  • Halawa, M. (2013). Facebook - platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie. Kultura i Społeczeństwo, 4, 124-125.
  • Han, S. (2011). Web 2.0. Routledge.
  • Jabłońska, M. R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 7-11.
  • Kowalczyk, L. (2017). Cyfryzacja w procesie postępu cywilizacyjnego i jej współczesna rola w innowacyjności. Prace Naukowe WSZiP, 43 (4).
  • Kwiatkowska, E. M. (2014). Rozwój Internetu rzeczy - szanse i zagrożenia. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 8 (3), 60-70. Pobrane z: http://ikar.wz.uw.edu.pl/numery/22/pdf/60.pdf.
  • Levinson, P. (2010). Nowe media. Warszawa: WAM.
  • Maciąg, R. (2013). Pragmatyka Internetu. Web 2.0 jako środowisko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 59-61.
  • Michels, R. (1930). Authority. W: D. L. Sillys (red.), International Encyclopedia of the Social Sciences. New York: The Free Press, 319-321.
  • Noam, E. M. (2019). Managing Media and Digital Organizations. New York: Palgrave Macmillan, s. 103.
  • Popiołek, M. (2018). Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 31.
  • Rusak, P. (2013). Czy należy bać się pokolenia Z? Online: https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/czy-nalezy-bac-sie-pokolenia-z/.
  • Smolbik-Jęczmień, A., Żarczyńska-Dobiesz, A. (2017). Zróżnicowane podejście do rozwoju zawodowego wśród przedstawicieli pokoleń koegzystujących na rynku pracy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4, 177-178.
  • Tuziak B. (2010). Autorytet jako zjawisko społeczne. Wymiar lokalny. Studia Socjologiczne, 2, 54-55.
  • Walkowska, J. (2012). Jeśli nie Web 2.0, to co? Biuletyn EBIB, 129 (2).
  • Waśko, R. (2016). Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y, Z w kontekście użytkowania nowych technik i Internetu. W: Z. Rykla, J. Kinala (red.), Socjologia codzienności jako niebanalności. Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko, 140-141.
  • Weber M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: WN PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171654892

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.