PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 7 | nr 1 | 52--65
Tytuł artykułu

Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju kapitału ludzkiego

Warianty tytułu
Adult Education as a Factor in the Development of Human Capital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto tematykę znaczenia kapitału ludzkiego w funkcjonowaniu gospodarki, a w szczególności przedsiębiorstw. Zaprezentowano pojęcie kapitału ludzkiego, zwracając uwagę na różnorodność definicji. Najwięcej miejsca poświęcono jakości kapitału ludzkiego oraz sposobom jej poprawy, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia ustawicznego. Podkreślono znaczenie kompetencji, a także przedstawiono różne instrumenty służące ich podniesieniu. Rozważania teoretyczne zostały uzupełnione analizą danych statystycznych ilustrujących udział osób dorosłych w różnych formach kształcenia w Polsce i Unii Europejskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
The article deals with the importance of human capital in the functioning of the economy, in particular of enterprises. The concept of human capital was presented, and attention was also paid to the diversity of definitions. The most space is devoted to the quality of human capital and ways of improving it, with particular emphasis on lifelong learning. The importance of competences was emphasized and the various instruments to improve them were presented. The theoretical considerations were supplemented with the analysis of statistical data illustrating the participation of adults in various forms of education in Poland and the EU. (original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
52--65
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Nauk Stosowanych w Tarnowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Tarnowie
Bibliografia
  • Bal-Woźniak, T. (2003). Kreowanie kapitału intelektualnego. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1, 141-150.
  • Becker, G. S. (1964). Human Capital. A Theoretical Analysis with special Reference to Education. New York: National Bureau of Economic Research.
  • Bielski, I. (2007). Zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie innowacyjnym. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1, 9-20.
  • Bratnicki, M., Strużyna, J. (2001). Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego.
  • Czarnik, S., Górniak, J., Jelonek, M. i in. (2021). Bilans kapitału ludzkiego: raport podsumowujący wyniki badań 2019-2020. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Eurostat. (2016). Classification of learning activities(CLA). Manual. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Eurostat. (2022). Participation rate of employees in education and training (last 4 weeks) by sex, age and occupation. W: Eurostat: Data Browser. Dostępny w Internecie: https://ec.europa.eu/eurostat/data-browser/view/trng_lfs_04/default/table?lang=en [dostęp: 2022-09-05].
  • Giza-Poleszczuk, A., Marody, M., Rychard, A. (2000). Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
  • Górniak, J., Strzebońska, A., Worek, B. (2019). Rozwój kompetencji: uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Griffin, R.W. (2007). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Grotowska-Leder, J. (2014). Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong learning w Polsce, w perspektywie Unii Europejskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 50, 117-135.
  • Haber, L.H. (1996). Managment. Zarys zarządzania małą firmą. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Krzysztofek, A., Kumańska, W. (2011). Wpływ motywowania pracowników na efektywność pracy w przedsiębiorstwie. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, 15(2), 41-52.
  • Majowska, M. (2004). Problemy badania wpływu kapitału ludzkiego na zachowania przedsiębiorcze. W: M. Juchnowicz (red.). Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. Warszawa: Poltext.
  • Perceptions on adult learning and continuing vocational education and training in Europe: Second opinion survey: Vol. 1 Member States. Luxembourg: Publications Office. CEDEFOP reference series, No 117. Dostępny w Internecie: http://data.europa.eu/doi/10.2801/6647 [dostęp: 2022-08-08].
  • OECD. (2001). Lifelong learning for all. Policy directions. Dostępny w Internecie: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DEELSA/ED/CERI/CD(2000)12/PART1/REV2&docLanguage=En [dostęp: 2022-09-04].
  • Penc, J. (1998). Motywowanie w zarządzaniu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Sekuła, Z. (2008). Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Strużyna, J. (2002). Obrazy kapitału całkowitego firmy. Organizacja i Kierowanie, 1, 99-106.
  • UNESCO. (2012). International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal: UNESCO Institute for Statistics.
  • US. (2012). Kształcenie zawodowe w przedsiębiorstwach w Polsce w 2010 r. Gdańsk: Urząd Statystyczny w Gdańsku.
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. T.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082.
  • Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. T.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 690
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171658016

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.