PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2022 | nr 4(40) | 71--82
Tytuł artykułu

Attitudes of Physical Education Students Towards People with Disabilities: A Pilot Study

Warianty tytułu
Postawy studentów uczelni sportowych wobec osób z niepełnosprawnościami - badania pilotażowe
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of the study was to identify differences in attitudes of students of universities of physical education towards people with disabilities taking into account emotional, cognitive, and behavioral factors. The study involved 126 students of tourism and recreation, physical education, and physiotherapy at two physical education universities in Poland. Respondents' attitudes were measured using the Polish version of the Multidimensional Attitudes Scale Toward Persons with Disabilities (MAS). The mean score on the MAS-PL scale was 98.47 (SD ± 12.15). No statistically significant correlations were found between scores obtained on the behavioral and cognitive subscales. There was a positive correlation between individual subscales (affective, cognitive, behavioral) and between individual subscales and the total score. Sociodemographic factors (sex, age, place of residence, major subject, and year of study) did not significantly differ- entiate between students' attitudes towards people with disabilities. Taking into account results of other studies on this topic, it can be concluded that attitudes of physical education students who participated in the study exhibit towards people with disabilities are more negative than those exhibited by students of social sciences and humanities or medical and health sciences majors.(original abstract)
Celem badań było określenie różnic w postawach studentów uczelni sportowych wobec osób z niepełnosprawnościami, z uwzględnieniem wymiaru emocjonalnego, poznawczego i behawioralnego. W badaniu wzięło udział 126 studentów kierunków turystyka i rekreacja, wychowanie fizyczne oraz fizjoterapia z dwóch uczelni sportowych. Do oceny postaw respondentów użyto polskiej wersji kwestionariusza Multidimensional Attitudes Scale Toward Persons with Disabilities (MAS). Nie stwierdzono istotnych statystycznie korelacji pomiędzy wynikami uzyskanymi na podskali behawioralnej i poznawczej. Odnotowano dodatnią korelację pomiędzy poszczególnymi podskalami (behawioralną, poznawczą, emocjonalną) oraz pomiędzy poszczególnymi podskalami a wynikiem całościowym. Wyniki badań pilotażowych wykazały, że czynniki socjodemograficzne (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, kierunek i rok studiów) nie różnicowały w istotny sposób postaw studentów wobec osób z niepełnosprawnościami. Biorąc pod uwagę wyniki badań na ten temat, można stwierdzić, że postawy badanych studentów wobec osób z niepełnosprawnościami były nacechowane bardziej negatywnie niż postawy studentów kierunków społecznych i humanistycznych czy kierunków medycznych i nauk o zdrowiu.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
71--82
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
  • Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
Bibliografia
  • Aksamit, D. (2015). Postawy społeczne jako determinanty strategii postępowania interpersonalnego przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. In: B. Szczupał A. Giryfski, G. Szumski (Eds.). W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością (pp. 117-135). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
  • Chodkowska, M., Kazanowski, Z. (2007). Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej. Wydawnictwo UMCS w Lublinie.
  • Giedrojć, M. (2021). Osoby z niepełnosprawnościami w Polsce w odbiorze społecznym. Uwagi na tle badań przeprowadzonych w 2019 roku. Polityka i Społeczeństwo, 4(19), 18-31. https://doi.org/10.15584/polispol.2021.4.2
  • Kanar, M. (2021). Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością ruchową oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ogrody Nauki i Sztuki, 11, 127-138. https://doi.org/10.15503/onis2021.127.138
  • Kazanowski, Z. (2011). Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo. Wydawnictwo UMCS w Lublinie.
  • Keith, J. M., Bennetto, L., & Rogge, R. D. (2015). The relationship between contact and attitudes: Reducing prejudice toward individuals with intellectual and developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 47, 14-26. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2015.07.032
  • McManus, J. L., Feyes, K. J., & Saucier, D. A. (2010). Contact and knowledge as predictors of attitudes toward individuals with intellectual disabilities. Journal of Social and Personal Relationships, 28, 579-590. https://doi.org/10.1177/026540751038549
  • Nowak, K. (2015). Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych ruchowo. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin. Polonia, 28(1), 67-81. https://doi.org/ 10.17951/j.2015.28.1.67
  • Osik-Chudowolska, D. (2010). Ustosunkowanie uczniów gimnazjum do niepełnosprawnych kolegów - w poszukiwaniu konsekwencji stereotypowego myślenia. In: M. Chodkowska, S. Byra, Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, M. Parchomiuk, B. Szabała. Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją (pp. 121-130). Wydawnictwo UMCS w Lublinie.
  • Papuda-Dolińska, B. (2012). Postawy wobec osób z niepełnosprawnością: na podstawie opinii polskich i holenderskich studentów. Przegląd Naukowo-Metodyczny - Edukacja dla bezpieczeństwa, 4(17), 129-144. https://www.researchgate.net/publication/313109459_Postawy_wobec_osob_z_niepelnosprawnoscia_na_podstawie_opinii_polskich_i_holenderskich_studentow
  • Piłatowicz, K., Zdunek, M. K., Molik, B., Nowak A. M., & Marszałek, J. (2018). Physical activity of children and youth with disabilities. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Advances in Rehabilitation/Postępy Rehabilitacji, 4, 45-54. https://doi.org/10.5114/areh.2018.83394
  • Plichta, P., Olempska-Wysocka, M. (2014). Agresja rówieśnicza wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w relacjach pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Studia Edukacyjne, 33, 201-225. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13621/1/SE 33_2014_Piotr_Plichta_Magdalena_Olempska_Wysocka.pdf
  • Przybylski, K. (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna - ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność, 3, 141-147.
  • Radlińska, I., Kożybska, M., & Karakiewicz, B. (2021). Attitudes of Polish Medical and Health Sciences Students towards Persons with Physical Disabilities Using the MAS-PL Scale. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 7787. https://doi.org/10.3390/ijerph18157787
  • Radlińska, I., Starkowska, A., Kożybska, M., Flaga-Gieruszyńska, K., & Karakiewicz, B. (2020). The multidimensional attitudes scale towards persons with disabilities (MAS) - a Polish adaptation (MAS-PL). Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 27(4) 613-620. https://doi.org/10.26444/aaem/114531
  • Satchidanand, N., Gunukula, S. K., Lam, W. Y., McGuigan, D., New, I., Symons, A. B. et al. (2012). Attitudes of healthcare students and professionals toward patients with physical disability: A systematic review. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, 91, 533-545. https://doi.org/0b013e3182555ea4
  • Schwab, S. (2017). The impact of contact on students' attitudes towards peers with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 62, 160-165. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2017.01.015
  • Sękowski, A. (1994). Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów. Wydawnictwo UMCS w Lublinie.
  • Skura, M. (2017). Postawy wobec osób z niepełnosprawnością a postawy osób z niepełnosprawnością ruchową wobec ludzi z innym rodzajem niepełnosprawności - próba porównania. Szkoła Specjalna, 5, 342-352.
  • Tomczyszyn, D., Pańczuk, A., & Szepeluk, A. (2022). Attitudes of Students of Social Sciences and Humanities towards People with Physical Disabilities (MAS-PL). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1544. https://doi.org/10.3390/ijerph19031544
  • Urbanowicz, Z. (2012). Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 443-457. https://doi.org/10.15503/onis2012-443-457
  • Vilchinsky, N., Findler, L., & Werner, S. (2010). Attitudes toward people with disabilities: the perspective of attachment theory. Rehabilitation Psychology, 55(3), 298-306.
  • Wiliński, W., Świercze, R., & Wieczorek, M. (2013). Postawy studentów AWF we Wrocławiu wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40, 49-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171658196

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.