PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 4 | 107--120
Tytuł artykułu

Strategie biznesowe w warunkach niepewności - działania przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19

Autorzy
Warianty tytułu
Business Strategies in Conditions of Uncertainty - Activities of Enterprises during the COVID-19 Pandemic
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Otoczenie biznesowe, w którym funkcjonują przedsiębiorstwa, zmienia się nieustannie i - w związku z tym - stale mamy do czynienia z niepewnością gospodarczą. Firmy starają się jak najlepiej funkcjonować w takich warunkach i aby to osiągnąć, wdrażają odpowiednie strategie biznesowe. Aktualnie, ze względu na pandemię, stopień niepewności jest ekstremalnie wysoki, więc i strategie przedsiębiorstw muszą być dostosowane do niespotykanego dotąd tempa zmian. Celem tego opracowania jest identyfikacja możliwych zachowań strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnej sytuacji epidemiologicznej. Na podstawie krytycznego przeglądu literatury, a także obserwacji i analizy źródeł wtórnych ustalono, jakie strategie biznesowe powinny być stosowane w warunkach niepewności, a także które z nich są najbardziej odpowiednie w czasie aktualnego kryzysu. Podjęta została również próba sformułowania wytycznych dla menadżerów, w związku z bieżącą sytuacją pandemiczną. (abstrakt oryginalny)
EN
The business environment in which enterprises operate is constantly changing, and thus they constantly deal with economic uncertainty. Companies try their best to function in such conditions and to achieve this they implement appropriate business strategies. Currently, due to the pandemic, the degree of uncertainty is extremely high, so corporate strategies must also be adapted to an unprecedented pace of change. The aim of this study is to identify possible strategic behaviors of enterprises under conditions of uncertainty, with particular emphasis on the current epidemiological situation. Based on a critical literature review, as well as observation and analysis of secondary sources, it was determined which business strategies should be used in conditions of uncertainty, and which of them are most appropriate in the current crisis. An attempt was also made to formulate guidelines for managers in connection with the current pandemic situation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
107--120
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Altig D., Baker S., Barrero J.M., Bloom N., Bunn P., Chen S., Davis S.J., Leather J., Meyer B., Mihaylov E., Mizen P., Parker N., Renault T., Smietanka P., Thwaites G., Economic uncertainty before and during the COVID-19 pandemic, "Journal of Public Economics" 2020, t. 191, nr 104274.
  • Andrews K.R., The concept of corporate strategy, Irwin, Homewood 1987.
  • Bratnicki M., Kształtowanie przedsiębiorczego rozwoju organizacji w warunkach nieprzewidywalności zmian, [w:] J. Rokita (red.), Zarządzanie w warunkach nieprzewidywalności zmian, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice 2009.
  • Danneels E., Second-order competences and Schumpeterian rents, "Strategic Entrepreneurship Journal" 2012, nr 6.
  • De Wit B., Meyer R., Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez analizowanie paradoksów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Eisenhardt K.M., Martin J.A., Dynamic capabilities: what are they?, "Strategic Management Journal" 2000, t. 21, nr 10/11.
  • Głodowska A., Pera B., Wach K., International strategy as the facilitator of the speed, scope, and scale of firms' internationalization, "Central European Management Journal" 2019, t. 27, nr 3.
  • Hine D., Parker R., Pregelj L., Verreynne M., Deconstructing and reconstructing the capability hierarchy, "Industrial and Corporate Change" 2014, t. 23, nr 5.
  • Hoffman F.O., Hammonds J.S., Propagation of uncertainty in risk assessments: The need to distinguish between uncertainty due to lack of knowledge and uncertainty due to variability, "Risk Analysis" 1994, t. 14, nr 5.
  • Huff A.S., Floyd S.W., Sherman H.D., Terjesen S., Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
  • Jabłoński M., Zastosowanie podejścia scenariuszowego do projektowania i modyfikacji modeli biznesu, [w:] M. Jabłoński (red.), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach niepewności, zmienności i nieprzewidywalności. Strategie - Finanse - Kompetencje, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2016.
  • Lynch R., Strategic management, Pearson, Harlow 2015.
  • Mintzberg H., Zarządzanie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
  • Mintzberg H., Lampel J., Quinn J.B., Ghoshal S., The strategy process: Concepts, contexts, cases, Pearson Education, Edinburgh, Harlow, Essex 2002.
  • Mitręga M., Dynamic marketing capability - refining the concept and applying it to company innovations, "Journal of Business & Industrial Marketing" 2019, t. 35, nr 2.
  • Moore A., Measuring economic uncertainty and its effects, "Economic Record" 2017, t. 93, nr 303.
  • Nogalski B., Paradoks strategii jako propozycja operacjonalizacji paradygmatu rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach niepewności i zmian, [w:] J. Rokita (red.), Zarządzanie w warunkach nieprzewidywalności zmian, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice 2009.
  • Nag R., Hambrick D.C., Chen M.-J., What is strategic management really? Inductive derivation of a consensus definition of the field, "Strategic Management Journal" 2007, nr 28.
  • Quinn J.B., Strategies for change: Logical incrementalism, Irwin, Homewood 1980.
  • Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
  • Schilke O., Second-order dynamic capabilities: How do they matter?, "Academy of Management Perspectives" 2014, t. 28, nr 4.
  • Simon H.A., Działanie administracji: proces podejmowania decyzji w organizacjach administracyjnych, PWN, Warszawa 1976.
  • Sopińska A., Planowanie strategiczne w warunkach niepewności, [w:] R. Krupski (red.), Planowanie strategiczne w warunkach niepewności, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2007.
  • Teece D.J., Pisano G., Shuen A., Dynamic capabilities and strategic management, "Strategic Management Journal" 1997, t. 18, nr 7.
  • Teece D.J., Explicating dynamic capabilities: The nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance, "Strategic Management Journal" 2007, nr 28.
  • Verreynne M.L., Hine D., Coote L., Parker R., Building a scale for dynamic learning capabilities: The role of resources, learning, competitive intent and routine patterning, "Journal of Business Research" 2016, t. 69, nr 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171659100

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.