PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 15 | nr 4 | 519--532
Tytuł artykułu

Consumers' Preferences as to Product Delivery Methods on the E-Commerce Market

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Preferencje konsumentów odnośnie sposobów dostaw produktów na rynku e-commerce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Subject and purpose of work: The article's goal was to discuss consumers' preferences as to product delivery methods on the e-commerce market. Detailed goals were to identify the delivery methods chosen most often, and to indicate factors determining such decisions and their associations with selected variables. Materials and methods: An on-line questionnaire survey was conducted among 302 respondents. The questionnaire served as a measurement tool. Associations between variables were studied in a series of analyses employing Pearson's χ2 tests, and comparative analysis was made using Mann- Whitney U tests. Results: InPost parcel lockers proved to be the most popular method to deliver products purchased online. Among the factors determining the choice of the delivery method, those valued most included delivery price, parcel collection flexibility, and no need to wait for a courier at home. Statistical associations were noted between the place of residence and frequency of online shopping, and the delivery methods chosen most often. Conclusions: The study results are useful for companies offering deliveries on the e-commerce market. They provide valuable information concerning popularity of particular methods, as well as factors determining decisions to choose various delivery methods on the e-commerce market(original abstract)
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu było omówienie preferencji konsumentów odnośnie sposobów dostaw produktów na rynku e-commerce. Cele szczegółowe sprowadzały się do zidentyfikowania najczęściej wybieranych sposobów dostaw oraz wskazania czynników determinujących te wybory oraz ich związków z wybranymi zmiennymi. Materiały i metody: Przeprowadzono badanie ankietowe przy użyciu techniki ankiety internetowej wśród 302 respondentów. Narzędziem pomiarowym był kwestionariusz ankiety. Do zbadania związków pomiędzy zmiennymi wykonano serię analiz testami χ2 Pearsona, a także dokonano analizy porównawczej testami U Manna- Whitney'a. Wyniki: Najczęściej wybieranym sposobem dostawy produktów zakupionych online są paczko- maty InPost. Spośród czynników determinujących wybór sposobów dostaw najwyżej oceniona została cena dostawy, elastyczność pod względem odbioru paczki, czas dostawy oraz brak konieczności czekania w domu na kuriera. Wykazano statystyczne zależności pomiędzy miejscem zamieszkania i częstotliwością zakupów online a najczęściej wybieranymi sposobami dostaw. Wnioski: Wyniki przeprowadzonych badań są użyteczne dla firm świadczących dostawy na rynku e-commerce. Dostarczają cennych informacji co do popularności sposobów, a także ważności czynników determinujących wybory różnych sposobów dostaw na rynku e-commerce(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
15
Numer
Strony
519--532
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University of Life Sciences, Poland
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Cellary, W. (2000). Elektroniczny biznes. Bezpieczna gospodarka elektroniczna. Net Forum. WydanieSpecjalne.
  • Chodak, G. (2014). Wybrane zagadnienia logistyki w sklepach internetowych - modele, badania rynku. Wro-cław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
  • Ciesielski M. (2020). E-Commerce i Fintechy. System naczyń połączonych. Pobrane z: https://sta- tic.300gospodarka.pl/media/2020/11/Raport_-Ecommerce-i-fintechy_System-naczy%C5%84-po- %C5%82%C4%85czonych_2020-r.pdf (dostęp: 18.11.2022).
  • Digital 2022. (2022). Global Overview Report. Pobrane z: https://datareportal.com/reports/digital- -2022-global-overview-report, (dostęp 18.11.2023).
  • Haber, E. (2016). Zakupy elektroniczne stają się stylem życia. TSLbiznes, nr 11, 6-11.
  • Gemius, (2022). E-commerce w Polsce 2022. Raport opracowany przy współpracy z Polskie Badania Inter-netu, IAB Polska.
  • GUS. (2022). Pojęcia stosowane w statystyce publicznej - Handel elektroniczny. Pobrane z: https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html (dostęp:20.11.2022).
  • Hanson, W.A., Kalyanam, K. (2020). Internet marketing and e-commerce. United States: Thomson South-Western.
  • https://inpost.pl/aktualnosci-grupa-inpost-w-iii-kwartale-z-rekordowym-wynikiem. (dostęp: 18.11.2022)
  • https://media.poczta-polska.pl/pr/695027/juz-ponad-16-tys-punktow-odbioru-przesylek-poczty- polskiej-co-5-paczka-odbierana-jest-w-pocztowych-punktach-partnerskich, (dostep: 18.11.2022).
  • Izba Gospodarki Elektronicznej (2021). Płatności cyfrowe 2020, Warszawa.
  • Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
  • Lewicki M. (2012). Instrumenty tworzenia wartości dla klienta w handlu elektronicznym. Rozprawa ska, Poznań: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Manzor, A. (2010). E-commerce. An Introduction.Germany. LAP Lambert Academic Publishing.
  • Mazur-Wierzbicka E. (2015). Kompetencje pokolenia Y - wybrane aspekty. Studia i Prace Wydziału NaukEkonomicznych i Zarządzania 39(3), 307-320.
  • Mohapatra, S. (2013). E-Commerce Strategy. Series: Springer Texts in Business and Economics. In: E-Com-merce Strategy, edition 127. Boston, MA: Springer, 155-171. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4142-7_7.
  • OECD (2013). Electronic and mobile commerce. Pobrane z : http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DSTI/ICCP/IE/IIS(2012)1/FINAL&docLanguage=En, (dostęp: 20.11.2022).
  • Trochimowicz, W. Historia e-Commerce w Polsce i na świecie. Pobrane z https://trochimowicz.com/histo-ria-ecommerce/(dostęp 18.11.2022).
  • Wagner, G., Schramm-Klein, H., Steinmann, S. (2020). Online retailing across e-channels and e-channel touchpoints: Empirical studies of consumer behavior in the multichannel e-commerce environment. Journal of Business Research 107, 256-270, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.048.
  • Wesołowska, E. (2022). Coraz więcej sklepów internetowych w Polsce. Najszybciej rozwijają się te z branży spożywczej. Pobrane z https://www.bankier.pl/wiadomosc/Coraz-wiecej-sklepow-internetowych-w-Polsce-Najszybciej-rozwijaja-sie-te-z-branzy-spozywczej-8374515.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171659270

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.