Warianty tytułu
Alcohol Expenses as Deductible Expenses
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie oraz krytyczna ocena praktyki organów podatkowych i orzecznictwa odnośnie do kwalifikowania wydatków na alkohol jako kosztów uzyskania przychodów w podatkach dochodowych. Wydatki te bezsprzecznie stanowią element obrotu gospodarczego i są ponoszone przez podatników w różnych okolicznościach i celach. Konsekwentnie odmawia im się jednak miana kosztów podatkowych. Rozstrzygnięcia w tej kwestii są uzasadniane przez brak istnienia związku przyczynowego z przychodami, przypisywanie wydatkom na alkohol charakteru kosztów reprezentacyjnych czy też powoływanie się na etykę i moralność. Artykuł omawia ugruntowane schematy interpretacyjne organów podatkowych oraz sądów i wskazuje ich niekonsekwencję oraz niedociągnięcia metodologiczne. Przeprowadzona analiza uwidacznia wadliwość praktyki stosowania prawa w odniesieniu do wydatków na alkohol, która narusza reguły wykładni prawa podatkowego oraz zasady konstytucyjne, wpływając przy tym niekorzystnie na interesy podatników.(abstrakt oryginalny)
The purpose of this article is to present and critically assess the practice of tax authorities and case law regarding the classification of alcohol expenses as deductible expenses for income taxes. These expenses are undeniably part of the economic practice and are incurred by taxpayers in various circumstances and for various purposes. However, they are consistently denied to be treated as deductible expenses. Determinations in this area are justified by lack of a causal link to revenue, by treatment of alcohol expenses as entertainment expenses or by invoking of ethics and morality. The article discusses the well-established interpretative patterns of tax authorities and courts, pointing out the inconsistencies between them and methodological shortcomings. The analysis highlights the defectiveness of the practice of applying the law to alcohol expenses, which practice violates the principles of interpretation of tax law and constitutional principles, adversely affecting the interests of taxpayers.(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
- Bielska-Brodziak A., Jastrzębska B., Zagadnienie reprezentacji i reklamy w prawie podatkowym [w:] Wykładnia i stosowanie prawa podatkowego. Węzłowe problemy, red. B. Brzeziński, Warszawa 2013.
- Gomułowicz A., Prawna formuła kosztu podatkowego, Warszawa 2016.
- Gomułowicz A., Mączyński D., Podatki i prawo podatkowe, Warszawa 2016.
- Pietrasz P., Koszty uzyskania przychodów a wydatki nielegalne i niemoralne, "Glosa" 2003/8.
- Pietrasz P., Nieważność czynności prawnej a przychody, "Glosa" 2002/5.
- Radzikowski K., Pojęcie kosztu uzyskania przychodów w ustawach o podatkach dochodowych, "Przegląd Prawa Publicznego" 2009/10.
- Sarna A., Możliwość uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków na bankiet. Glosa do wyroku NSA z dnia 4 kwietnia 2012 r., II FSK 1789/10, "Przegląd Podatkowy" 2012/12.
- Słysz A., Czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Ograniczenie przedmiotowego zakresu opodatkowania, Warszawa 2017.
- Strzelec D., Glosa do wyroku WSA z 13 lutego 2007 r., III SA/Wa 4283/06, "Prawo i Podatki" 2007/2.
- Strzelec D., Promocja i reklama - wątpliwości terminologiczne - konieczność zrewidowania znaczenia pojęć, "Przegląd Podatkowy" 2008/5.
- Tuleja P. [w:] P. Czarny, M. Florczak-Wątor, B. Naleziński, P. Radziewicz, P. Tuleja, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX/el. 2021, komentarz do art. 32.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171660260