PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 25(3) | 92--94
Tytuł artykułu

Recenzja: M. Połom - Przemiany funkcjonowania komunikacji trolejbusowej w Polsce w latach 1989-2013, Wydawnictwo "Bernardinum", Gdańsk-Pelplin, 2019; 283 ss.

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Choć transport miejski w Polsce (nazywany też komunikacją miejską) stanowił zawsze dość wdzięczny obiekt badań przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych to problematyka jego gałęzi obsługiwanej przez trolejbusy nie cieszyła się zbytnią popularnością - brakowało niewątpliwie holistycznych prac na ten temat. Tę lukę badawczą dostrzegł M. Połom, a następnie wypełnił ją dysertacją doktorską obronioną na Uniwersytecie Gdańskim. Jej pokłosiem jest recenzowana poniżej książka pt. Przemiany funkcjonowania komunikacji trolejbusowej w Polsce w latach 1989-2013. Na 283 stronach wydanej przez Wydawnictwo "Bernardinum" pracy autor zamieścił standardowy wstęp, siedem rozdziałów merytorycznych oraz podsumowanie, a także osiem załączników. Co ważne, M. Połom jest nie tylko teoretykiem, ale także praktykiem wykorzystującym wiedzę i doświadczenie nabyte w ciągu kilku lat pracy w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Zaowocowało to Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG 2022, 25(3), 92-94 unikatowym niewątpliwie kompendium wiedzy, godnym uwagi każdego polskiego geografa transportu. Wstęp ma charakter bardzo ogólny i bez uszczerbku dla całości mógłby być włączony jako wprowadzenie do rozdziału pierwszego pt. Przedmiot, cele i metody pracy. W tej części przedstawiono dokładnie, jaki problem autor badał oraz określono zakres przestrzenny i czasowy badań. Wyartykułowano także cele pracy. Były nimi: zbadanie funkcjonowania transportu trolejbusowego w naszym kraju oraz identyfikacja i analiza wpływu zmian organizacyjno-prawnych, ekonomicznych i technologicznych zaistniałych w okresie transformacji gospodarczej oraz akcesji Polski do UE na jego funkcjonowanie. Zaprezentowana została tu też teza główna i pięć tez pomocniczych. W rozdziale pierwszym M. Połom dokonał też przeglądu materiałów źródłowych. Co warte podkreślenia, oparł się nie tylko na dostępnych publicznie statystykach, ale również na niepublikowanych materiałach pozyskanych od przewoźników i organizatorów transportu oraz pochodzących z wywiadów eksperckich. Godne pochwały jest, że autor swobodnie posługiwał się nie tylko źródłami krajowymi, ale również zagranicznymi, zwłaszcza z krajów sąsiednich. W przedmiotowym rozdziale omówione zostały także metody badawcze, ze szczególnym naciskiem na mało znaną u nas technikę TOPSIS. W końcowej części rozdziału znalazło się również streszczenie struktury pracy. Efektem tytanicznej pracy autora książki jest rozdział drugi Komunikacja miejska jako przedmiot badań geografii transportu. Już na wstępie M. Połom podjął w nim cenną dyskusję dotyczącą używanej terminologii, podkreślając pomijane często - nawet w dyskursie naukowym - różnice znaczeniowe pomiędzy terminami transport a komunikacja. Na podstawie literatury wykonał autor przegląd klasyfikacji odnoszących się do transportu miejskiego. Dużo miejsca poświęcił także dorobkowi i kierunkom badań polskich naukowców zajmujących się geografią transportu. Najwartościowszym elementem omawianej części pracy jest jednak imponujący przegląd publikacji nie tylko naukowych, ale także popularno-naukowych dotyczących transportu trolejbusowego w Polsce i poza jej granicami. M. Połom słusznie konstatuje tu, że dorobek ten tak w skali krajowej, jak i międzynarodowej jest wciąż zbyt skromny(fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
92--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego PAN
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171660410

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.