Warianty tytułu
Reception of the Marketing Communication Function in the Light of Enterprise Research
Języki publikacji
Abstrakty
The aim of the article is an attempt at empirical verification of the function of marketing communication. The objective formulated in this way aims to assess the content that companies attribute in their strategies to the basic functions of marketing communication. Thus, it defines an interesting problem of the reception of communication functions by enterprises in the practice of promotional activities. This assessment was made possible by empirical research on a sample of 103 companies. Their selection was random and quota-based with the use of controls due to the industry and the size of employment. The study employed open interviews based on the CATI methodology. The structure of the presented consideration is presented in Figure 1. The work consists of two parts. The first part considers the morphology of marketing communication. It focuses on the structure of the function of marketing communication, and it identifies its three major functions. The second part refers to the results of empirical research and presents its empirical assessment. It aims to identify the actual objectives of communication in the context of its informative function and the principles and value of communicated messages-the forms of persuasion and influence exerted on consumers as well as the role of communication as a company's competitive strategy in the sector. (original abstract)
Celem artykułu jest próba empirycznej weryfikacji funkcji komunikacji marketingowej. Tak sformułowany cel zmierza do oceny treści, jaką przedsiębiorstwa nadają w swoich strategiach podstawowym funkcjom komunikacji marketingowej: informacyjnej, perswazyjnej i konkurencyjnej. Określa więc interesujący problem recepcji funkcji komunikacji przez przedsiębiorstwa w praktyce działań promocyjnych. Artykuł ma dwie części. Przedmiotem rozważań w pierwszej części jest morfologia komunikacji marketingowej. Koncentrują się one na strukturze funkcji komunikacji marketingowej i ich syntetycznej charakterystyce. W części drugiej w nawiązaniu do wyników badań empirycznych - przedstawiono ocenę recepcji funkcji komunikacji przez przedsiębiorstwa. Zmierzała ona do identyfikacji rzeczywistych celów komunikacji - w aspekcie funkcji informacyjnej, zasad i wartości przekazu - jako form perswazji i wywierania wpływu na konsumentów oraz roli komunikacji jako strategii rywalizacji przedsiębiorstwa w sektorze. Podstawą oceny były badania empiryczne na próbie 103 firm. Dobór przedsiębiorstw był losowo-kwotowy, z wykorzystaniem kontroli ze względu na branżę i wielkość zatrudnienia. Badania zostały zrealizowane w formie wywiadu opartego o metodykę CATI. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
75--92
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- Batra, R., & Keller, K.L. (2016). Integrating marketing communication: New findings, new lessons, and new ideas. Journal of Marketing, 80(6), 122-145.
- Bruhn, M. (2013). Kommunikationspolitik, Systematischer Einsatz der Kommunikation für Unternehmen. München, Germany: Verlag Franz Vahlen.
- Castells, M. (2010). Społeczeństwo sieci. Warszawa, Poland: PWN.
- Cialdini, R. (2008). Influence: Science and practice. Boston, MA: Allyn & Bacon.
- Danciu, V. (2014). Manipulative marketing: Persuasion and manipulation of the consumer through advertising. Theoretical and Applied Economics, 21(2), 19-34.
- De Pelsmacker, P., Geuens, M., & Van den Bergh, J. (2013). Marketing communications: A European perspective. Harlow, England: Pearson Education.
- Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Poland: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Doliński, D., & Gamian-Wilk, M. (Eds.). (2014). Przestrzenie manipulacji społecznej. Warszawa, Poland: PWN.
- Duffy, M., & Thorson, E. (Eds.). (2016). Persuasion ethics today. New York, NY: Routledge.
- Dyduch, W. (2013). Twórcza strategia organizacji. Katowice, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- Eagle, L., Dahl, S., Czarnecka, B., & Lloyd, J. (2014). Marketing communications. London, England: Routledge.
- Gregor, B., & Kaczorowska-Spychalska, D. (Eds.). (2018). Marketing w erze technologii cyfrowych. Warszawa, Poland: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Hajduk, G. (2019). Zarządzanie komunikacją marketingową. Intregracja, nowe media, outsourcing. Warszawa, Poland: Poltext.
- Janiszewska, K., & Kall, J. (2012). Strategia reklamowa. Warszawa, Poland: PWE.
- Juska, M.J. (2017). Integrated marketing communication: Advertising and promotion in a digital world. New York, NY: Routledge.
- Kaleta, A. (2013). Realizacja strategii. Warszawa, Poland: PWE.
- Keer, G., & Richards, J. (2021). Redefining advertising in research and practice. International Journal of Advertising, 40(2), pp. 175-198. doi:10.1080/ 02650487.2020.1769407
- Kliatchko, J. (2005). Towards a new definition of integrated marketing communications (IMC). International Journal of Advertising, 24(1), 7-34.
- Kotler, Ph., Armstrong, G., Saundres, J.A., & Wong, V. (2003). Principles of marketing. European edition: Pearson Education.
- Kotler, Ph., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0. technology for humanity. John Wiley & Sons.
- Kotler, Ph., & Keller, K.L. (2012). Marketing. Poznań, Poland: Rebis.
- Maráková, V. (2016). Marketingová komunikácia v cestovnom ruchu. Bratislava, Slovakia: Wolters Kluwer.
- Mazurek, G., & Tkaczyk, J. (Eds.). (2016). The impact of the digital world on management and marketing. Warszawa, Poland: Poltext.
- Mazurek-Łopacińska, K. (Ed.). (2016). Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku. Warszawa, Poland: PWN.
- Percy, L. (2014). Strategic integrated marketing communications. London, England: Routledge.
- Perloff, R.M. (2017). The dynamics of persuasion: Communication and attitudes in the twenty-first century. London, England: Routledge.
- Porter, M.E. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York, NY: Free Press.
- Porter, M.E. (2001). Strategy and the internet. Harvard Business Review, 03, 2-19.
- Reeves, R. (1991). Reality in advertising. Harvard: Widener Classics.
- Rodgers, S., & Thorson, E. (Ed.). (2017). Digital advertising: Theory and research. New York, NY: Routledge.
- Smith, P.R., & Zook, Z. (2016). Marketing communications: Offline and offline integration, engagement and analytics. Kogan Page.
- Sojkin, B. (2009). Informacyjne podstawy decyzji marketingowych. Warszawa, Poland: PWE.
- Szymoniuk, B. (2019). Komunikacja marketingowa w klastrach i uwarunkowania jej skuteczności. Lublin, Poland: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
- Tokarz, M. (2010). Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk, Poland: GWP.
- Wiktor, J.W. (2013). Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu. Warszawa, Poland: PWN.
- Wiktor, J.W., & Sanak-Kosmowska, K. (2021). Information asymmetry in online advertising. London, England: Routledge.
- Wrzosek, W. (Ed.). (2012). Strategie marketingowe. Warszawa, Poland: PWE.
- Zakrzewska-Bielawska, A. (2022). Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Warszawa, Poland: PWE.
- Zatwarnicka-Madura, B. (2019). Modele komunikacji a postacie w przekazie reklamowym. Rzeszów, Poland: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171660466