PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 11 | 17--25
Tytuł artykułu

Potrzeba i prawne możliwości interwencji państwa w zakresie kolejowych przewozów rozproszonych

Warianty tytułu
The Need and Legal Possibilities of State Intervention in the Field of Railway Single Wagonload Traffic
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sektor kolejowych przewozów towarowych został w Polsce szybko i skutecznie zliberalizowany. Rzeczywista liberalizacja rynku transportu kolejowego została zapoczątkowana przez uchwalenie ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. W bardzo krótkim czasie powstało wielu nowych przewoźników towarowych. Jednakże w tym samym czasie przewozy rozproszone uległy drastycznemu zmniejszeniu. Przewozy rozproszone to jeden z rodzajów kolejowych przewozów towarowych. Przewozy rozproszone oznaczają przemieszczanie ładunków w ilości mniejszej niż konieczna do uruchomienia całego składu pociągu, które wymagają prac rozrządczych oraz manewrowych na stacji nadania, przeznaczenia oraz na stacjach pośrednich. Ten typ kolejowego transportu towarowego znajduje się w niekorzystnym położeniu w stosunku do drogowego transportu towarowego, ze względu na wyższe koszty prowadzenia działalności wynikające z charakteru systemu transportu kolejowego. Celem niniejszego artykułu jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: czy obecna sytuacja w zakresie kolejowych przewozów rozproszonych jest zgodna z polską i unijną polityką transportową oraz jakie są prawne możliwości wspierania rozwoju kolejowych towarowych przewozów rozproszonych?(abstrakt oryginalny)
EN
The freight rail sector in Poland was subject to quick and successful liberalization. The actual liberalization of railway market in Poland was introduced by the Act of 28 march 2003 on railway transport. Many new railway freight undertakings was established in a very short period of time. However at the same time single wagonload traffic declined drastically. Single wagonload traffic is one of the production form of freight rail transport. Single wagonload traffic refers to consignments smaller than the quantity of a full train that require the switching or shunting of wagons at departure or destination stations and at any intermediate stations. This type of rail freight transport is at a disadvantage as compared to road freight traffic, due to higher production costs inherent to the railway system. The aim of the article is to answer to the following questions: is the current situation in the single wagonload business in line with polish and EU transport policy and what are the legal possibilities of promoting the growth of single wagon traffic in the freight rail sector?(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
17--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • Brodecki, Z. (red.). (2004). Infrastruktura. Warszawa: Lexis Nexis.
  • Collucci, A. (2008). Transport. W: W. Mederer, N. Pesaresi, M. Van Hoof (red.), European Competition Law. State Aid (tom IV, 1459-1510). Wyd. Claseys & Casteels.
  • Heydenreich, T., Lahrmann, M. (2010). How to save wagonload freight. Railway Gazette International, (10), 126-129.
  • Jarecki, S. (2014). Pomoc de minimis dla przedsiębiorstw świadczących usługi w ogólnym interesie gospodarczym. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, (1), 17-26.
  • Neider, J. (2010). Transport w Polsce. Logistyka, (1), 9-13.
  • Nicolaides, P. (2006). The economics of services of general economic interest. W: M. Sanchez Rydelski (red.), The EC state aid regime - Distortive effects of State Aid on competition and trade (575-589). Londyn: Cameron May Ltd.
  • Santa Maria, A. (red.). (2007). Competition and State Aid - An Analysis of the EC Practice. The Netherlands: Kluwer Law International.
  • Zalewski, P., Siedlecki, P., Drewnowski, A. (2004). Technologia transportu kolejowego. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.
  • Zielaskiewicz, H. (2013). Przewozy rozproszone - kłopotliwy segment czy szansa rywalizacji o klienta? Infrastruktura Transportu, (1), 58-61.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171660530

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.