PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 12 | 2--8
Tytuł artykułu

Proliferencja umów modelu "Otwartego Nieba" - uwarunkowania liberalizacji sektora transportu lotniczego w Unii Europejskiej

Warianty tytułu
Proliferation of "Open Skies" Type Agreements - Determinants of Air Transport Liberalization in the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasadniczy model ładu rynkowego w transporcie lotniczym oparty był tradycyjnie na protekcjonistycznym paradygmacie, gdzie krajowe rynki chronione były przed oddziaływaniem sił rynkowych. Polityczne i strategiczne znaczenie lotnictwa spowodowało, że państwa uznały, że pełna kontrola nad sektorem konstytuuje rację stanu. Procesy globalizacyjne, rozwój technologii aeronautycznych w połączeniu z relatywnym uspokojeniem sytuacji politycznej sprawiły, że konieczne stało się odejście od merkantylistycznego modelu regulacji, czego narzędziem była właśnie quasi-deregulacyjna doktryna "Otwartego Nieba", która wyznaczyła model liberalizacji transportu lotniczego. Artykuł przedstawia prawne aspekty związane w implementacja i proliferacją umów opartych na wzorcu "Otwartego Nieba". Porozumienia te stanowią kluczowe komponenty budowy wspólnej europejskiej przestrzeni lotniczej oraz prowadzą do funkcjonalnego zespolenia rynków państw trzecich z rynkiem wewnętrznym UE. Jak dokonać liberalizacji transportu lotniczego poruszając się w ramach istniejących międzynarodowoprawnych rozwiązań? Jaki jest zakres kompetencji Unii Europejskiej do zawierania umów międzynarodowych regulujących przedmiotową sferę? Jakie wobec tego istnieją relacje między globalnym a europejskim modelem zarządzania gospodarczego w opisywanym sektorze? Te zagadnienia poddane zostaną analizie.(abstrakt oryginalny)
EN
The general model of global market order of the air transport sector is based on the protectionist paradigm, where State's markets are insulated from the full impact of the market forces. Political and strategic significance of aviation caused that States' recognized a full control over the sector as an element of raison d'etat. Globalization, development of aeronautic technologies coupled with relative improvement of the political situation has forced the departure from the mercantilist regulatory model and turn into more liberal, quasi-deregulatory doctrine of "Open Skies" which in turn set standard for future liberalization. This paper presents legal aspects of implementation and proliferation of "Open Skies" based international agreements. These agreements are a crucial tool in the creation in the Common European Aviation Area which also leads to functional linking of third countries aviation sectors with the EU's internal market. How to liberalize air transport sector within the limits of current international regulatory regime? What is the extent of EU's competences to conclude international agreements in the sector concerned? And thus, what is the relationship between the global and European economic governance regimes in the discussed sphere? These issues will be further examined.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
2--8
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Abeyratne, R. (2003). The Decision of the European Court of Justice on Open Skies and Competition Cases, World Competition, 26(3), (336-352).
  • Bartlik, M. (2007). The Impact of EU Law on the Regulation of International Air Transportation. Aldershot: Ashgate.
  • Button, K. (1991). Airline Deregulation, International Experiences. London: David Fulton Publishers.
  • Bourgeois, J.H.J. (1998). External Relations Powers of the European Community. Fordham International Law Journal, 22(6), 149-173.
  • Dashwood, A. (1996). The Limits of European Community Powers. European Law Review, 21(2), 113-128.
  • Dashwood, A. (2000). The Attribution of External Relations Powers. W: A. Dashwood, C. Hillion (red.), The General Law of E.C. External Relations. London: Sweet & Maxwell.
  • Dashwood, A. Heliskoski, J. (2000). The Classic Authorities Revisited. W: A. Dashwood, C. Hillion (red.), The General Law of E.C. External Relations. London: Sweet & Maxwell.
  • Diedriks-Verschoor, I.H. Butler, M.A. (2006). An Introduction to Air Law, 8 th Reviewed Edition. Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International.
  • Havel, B.F. (2009). Beyond Open Skies. A New Regime for International Aviation. Alphen an den Rijn: Wolters Kluwer Law & Business.
  • Heffernan, L. McAuliffe, C. (2003). External Relations in the Air Transport Sector: The Court of Justice and the Open Skies. European Law Review, 28(5), 601-619.
  • Holdgaard, R. (2003). The European Community's Implied External Competence after the Open Skies Cases. European Foreign Affairs Review, 8(3), 224-233.
  • Hyett, S. (1996). The External Relations of the European Communities. Oxford: Oxford University Press.
  • Jönsson, C. (1987). International Aviation and the Politics of Regime Change. New York: St. Martin.
  • Macleod, I. Hendry, I.D. Hyett, S. (1996). The External Relations of the European Communities. Oxford: Oxford University Press.
  • Stainland, M. (2008). A Europe of the Air' The Airline Industry and European Integration. Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers.
  • van Houtte, B. (1993). Community Competition Law in Air Transport Sector (I). Air & Space Law, 18(2), 61-70.
  • Vasigh, B. Tacker, T. Fleming, K. (2013). Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Applications. Aldershot: Ashgate.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171660584

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.