PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 1 | 29--42
Tytuł artykułu

Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na rozwój sektora kolejowego w krajach Unii Europejskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Impact of Infrastructural Investments on the Development of the Railway Sector in the European Union Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Identyfikacja transportu kolejowego, jako kluczowego dla funkcjonowania zrównoważonego i efektywnego systemu transportowego, skutkuje wskazaniem na poziomie polityki zarówno Unii Europejskiej (UE), jak i poszczególnych państw członkowskich konieczności zwiększania roli tego środka transportu. Polityka ta przekłada się na silne wsparcie finansowe alokowane w sektorze transportu, m.in. w formie finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Podejmowanie takich działań rodzi pytanie o efektywność wsparcia i jego wpływ na stan sektora transportu. W przeprowadzonym badaniu przeanalizowano wpływ wsparcia publicznego na transport kolejowy w odniesieniu do szeregu wskaźników, opisujących stan tego sektora. Analiza objęła ocenę wpływu wsparcia inwestycji infrastrukturalnych. Wyniki wskazują na znaczne zróżnicowanie efektów pomiędzy poszczególnymi państwami, wykazując niejednorodny wpływ zmiennej na wskaźniki odnoszące się do pracy przewozowej (pasażero-kilometry i tono-kilometry). Kraje silniej wspierające inwestycje infrastrukturalne co do zasady charakteryzują się lepszymi wynikami w zakresie opisywanych wskaźników. Niemniej siła wpływu inwestycji na pracę przewozową jest mocno zróżnicowana, co wskazuje na konieczność zwiększania efektywności tej formy wsparcia sektora kolejowego w poszczególnych krajach. (abstrakt oryginalny)
EN
Identification of railway transport as a key element of sustainable and effective transport showcases the necessity of strengthening the role it plays, both on the EU policy level as well as in the EU Member States. The consequence of such a policy is strong financial support allocated to the railway sector, e.g. in the form of infrastructural investments. This leads to questions on the efficiency of such support and its influence on the railway sector. In this respect, the analysis of the public support impact on railway transport in relation to variables describing the condition of this sector has been conducted. The analysis was focused on the evaluation of the impact of railway infrastructure investments. The results indicate significant differences in the effects among particular countries, illustrating the heterogeneous impact of an independent variable on measures concerning transport performance in passenger and freight services (passenger-kilometre and tonne-kilometre). Countries with higher support for infrastructure investments, in general, achieve better results in respect to the above-mentioned measures. Nevertheless, the strength of this impact is highly differential, which indicates the necessity of increasing the efficiency of infrastructural investments in the railway sector in particular countries. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
29--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Aschauer, D.A. (1989). Is public expenditure productive? Journal of monetary economics, 23(2), 177- 200. http://dx.doi.org/10.1016/0304-3932(89)90047-0.
  • Banister, D. (2012). Transport and economic development: reviewing the evidence. Transport Reviews, 32(1), 1-2. http://dx.doi.org/10.1080/01441647.2011.603283.
  • Bhatta, S.D. & Drennan, M.P. (2003). The Economic Benefits of Public Investment in Transportation. Journal of Planning Education and Research, 22(3), 288-296. http://dx.doi.org/10.1177/0739456X02250317.
  • Canning, D. & Fay, M. (1993). The Effects of Transportation Networks on Economic Growth (Department of Economics Discussion Papers, 653a). Columbia University. https://doi.org/10.7916/D80K2H4N.
  • Catalano, G., Daraio, C., Diana, M., Gregori, M. &b Matteucci, G. (2019). Efficiency, effectiveness and impacts assessment in the rail sector: a state-of-the-art critical analysis of current research. Interna-tional Transactions in Operational Research, 26(1), 5-40. http://dx.doi.org/10.1111/itor.12551.
  • Cahill, M. (2010). Transport, Environment and Society. Open University Press.
  • Chapman, L. (2007). Transport and climate change: a review. Journal of Transport Geography, 15(5), 354-367. http://dx.doi.org/10.1016/j.jtran-geo.2006.11.008.
  • Demetriades, P.O. & Mamudes, T.P. (2000). Inertemporal output and employment effects of public infrastructure capital: evidence from 12 OECD economies. The Economic Journal, 110(465), 687- 712. https://doi.org/10.1111/1468-0297.00561.
  • Easterly, W. & Rebelo, S. (1993). Fiscal Policy and Economic Growth: an Empirical Investigation. Journal of Monetary Economics, 32(3), 417-458. http://dx.doi.org/10.1016/0304-3932(93)90025-B.
  • Eddington, R. (2006). The Eddington Transport Study. Main Report: Transport's Role in Sustaining the UK's Productivity and Competitiveness. Department for Transport Technologies.
  • Esposito, G., Cicatiello, L. & Ercolano, S. (2020). Reforming railways in the EU: An empirical assessment of liberalisation policies in the European rail freight market, Transportation Research Part A: Policy and Practice, Elsevier, 132(C), 606-613. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.11.026
  • Eurostat (2022), General government expenditure by function (COFOG) (gov_10a_exp). https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/product/view/gov_10a_exp?lang=en
  • Franc-Dąbrowska, J. (2009). Praktyczne zastosowanie wybranych modeli panelowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw rolniczych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (76), 31-40.
  • Gherghina, Ş., Onofrei, M., Vintilă, G., & Armeanu,b D. (2018). Empirical Evidence from EU-28 Countries on Resilient Transport Infrastructure Systems and Sustainable Economic Growth. Sustainability, 10(8), 2900. https://doi.org/10.3390/su10082900
  • Hoyle, B.S. (Red.). (1973). Transport and Development. Palgrave Macmillan London. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-349-15506-4.
  • Gherghina, Ş., Onofrei, M., Vintilă, G. & Armeanu, D. (2018). Empirical Evidence from EU-28 Countries on Resilient Transport Infrastructure Systems and Sustainable Economic Growth. Sustainability, 10(8), 1-34. http://dx.doi.org/10.3390/su10082900.
  • Kocherlakota, N.R. & Yi, K.-M. (1997). Is there endogenous long-run growth? Evidence from the United States and the United Kingdom. Journal of Money, Credit and Banking, 29(2), 235-262. https://doi.org/10.2307/2953677.
  • Lipscy, P.Y. & Schipper, L. (2013). Energy efficiency in the Japanese transport sector. Energy Policy, 56, 248-258, http://dx.doi.org/10.1016/j.enpol.2012.12.045.
  • Mayeres, I., Ochelen, S. & Proost, S. (1996). The marginal external costs of urban transport. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 1(2), 111-130. http://dx.doi.org/10.1016/S1361-9209(96)00006-5.
  • Nijkamp, P. & Poot, J. (2004). Meta-analysis of the effect of fiscal policies on long-run growth. European Journal of Political Economy, 20(1), 91-124. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2003.10.001.
  • OECD (2019), Passenger transport (indicator). http://doi.org/10.1787/463da4d1-en.
  • OECD (2019), Passenger transport (indicator). http://doi.org/10.1787/b06ce3ad-en.
  • O'Fallon, C. (2003). Linkages between infrastructure and economic growth. Pinnacle Research.
  • Pomykaïa, A. (2018). Effectiveness of urban transport modes. MATEC Web of Conferences, 180. http://dx.doi.org/10.1051/matecconf/201818003003.
  • Saboori, B., Sapri, M. & Baba, M. (2014). Economic growth, energy consumption and CO2 emissions in oecd's transport sector: A fully modified bi-directional relationship approach. Energy, 66, 150-161. https://doi.org/10.1016/j.energy.2013.12.048.
  • Schmidheiny, K., Siegloch, S., & Siegloch, S. (2020) On Event Studies and Distributed-Lags in Two-Way Fixed Effects Models: Identification, Equivalence, and Generalization. ZEW - Centre for European Economic Research Discussion Paper Nr. 20-017. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3571164.
  • Schroten, A., van Essen, H., van Wijngaarden, L., Sutter, D. & Andrew, E. (2019). Sustainable Transport Infrastructure Charging and Internalisation of Transport Externalities: Main Findings. European Commission. https://doi.org/10.2832/246834.
  • Thompson, L.S. (2003). Changing railway structure and ownership: is anything working? Transport Reviews, 23(3), 311-355. http://dx.doi.org/10.1080/0144164032000101201.
  • Vierth, I. & Merkel, A. (2020) Internalization of external and infrastructure costs related to maritime transport in Sweden, Research in Transportation Business & Management, https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100580.
  • Yu, M.-M., Lin, E.T.J. (2008). Efficiency and effectiveness in railway performance using ab multi-activity network DEA model. OMEGA, 36(6), 1005- 1017. https://doi.org/10.1016/j.omega.2007.06.003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171661220

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.