PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 1 | 101--113
Tytuł artykułu

Kultura różnorodności i kreatywności czy monotonia procesów i kultura służebności? Analiza charakterystycznych cech kultury organizacyjnej Centrów Usług Wspólnych korporacji transnarodowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Culture of Diversity and Creativity or the Monotony of Processes and the Culture of Servitude? The Analysis of the Characteristic Features of the Organizational Culture of the Shared Service Centers of Transnational Corporations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polska jest europejskim centrum specjalistycznych, outsourcowanych kompetencji i usług, czego przykładem jest rosnąca liczba Centrów Usług Wspólnych (CUW) filii korporacji transnarodowych w Polsce. Jednym z czynników wpływających na jakość i charakter pracy w CUW jest ich kultura organizacyjna. Celem artykułu jest poznanie charakterystycznych cech i przejawów kultury organizacyjnej Centrów Usług Wspólnych, co ma istotne znaczenie dla zrozumienia specyfiki pracy w CUW. Artykuł ma charakter teoretyczno-praktyczny. Z uwagi na wieloaspektowość i złożoność definicyjną kultury organizacyjnej w części teoretycznej zaproponowano uporządkowanie teorii przez podział analizy kultury organizacyjnej na cztery obszary. W części praktycznej, na podstawie zrealizowanego badania empirycznego, przeprowadzono analizę kultury organizacyjnej, jej cech specyficznych, znaczenia oraz relacji pomiędzy kulturą organizacyjną CUW, a kulturą centrali korporacji macierzystej. (abstrakt oryginalny)
EN
Poland is the European center of specialized, outsourced competences and services, an example of which is the growing number of Shared Service Center (SSC) of transnational corporations in Poland. One of the factors that influence the quality and nature of the work in SSCs is their organizational culture. The objective of the article is to get to know the characteristic features and manifestations of SSC organizational culture, which is crucial to understanding the specificity of the work in SSCs. The article is theoretical and practical. Due to the multifaceted and definitional complexity of the organizational culture, the theory in the theoretical part was organized in such a way that four areas of its analysis were defined. In the practical part, the analysis of the characteristic features and manifestations of the organizational culture of Shared Service Centers, as well as its relationship with the parent company (headquarters), was carried out on the basis of the conducted empirical research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
101--113
Opis fizyczny
Twórcy
  • Veolia Energy Contracting Polska
Bibliografia
  • ABSL. (2022). Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2021. https://shop-absl.pl/Business-Services-Sector-in-Poland-2022-p118?force=1.
  • Alvesson, M. & Willmott, H. (1992). Critical Management Studies. SAGE Publications Ltd.
  • Bjørge, A.K., Sandvik, A.M. & Whittaker, S. (2017). The recontextualisation of values in the multilingual workplace. Corporate Communications: An International Journal, 22(3), 401-416. http://dx.doi.org/10.1108/CCIJ-09-2016-0062.
  • Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bukłaha, E. (2018). Outsourcing w opiece zdrowotnej. Wydawnictwo CeDeWu.
  • Burrell, G. & Morgan, G. (1979). Sociological paradigms and organizational analysis. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315242804.
  • Czainska, K. (2013). Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa wielonarodowych. Wydawnictwo Naukowe UAM. https://cor.sgh.waw.pl/handle/20.500.12182/347.
  • Deal, T.E. & Kennedy, A.A. (1982). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Perseus Publishing.
  • Dhir, K.S. (2005). The value of language: concept, perspectives, and policies. Corporate Communications: An International Journal, 10(4), 358-382. http://dx.doi.org/10.1108/13563280510630151.
  • Fryzeł, B. (2005). Kultura korporacyjna. Poglądy, teorie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Hall, E.T. (1978). Ukryty Wymiar. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hatch, M.J. (2002). Teoria Organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hofstede, G. (1984). Culture's Consequences International Differences in Work-Related Values. SAGE Publications.
  • Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. (2011). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu (wyd.b3). Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • International Monetary Fund. (2003). Foreign Direct Investment Statistics. How Countries Measure. http://www.imf.org/external/pubs/ft/fdis/2003/fdistat.pdf.
  • Jacques, E. (1952). The Changing Culture of Factory. Tavistock Publications.
  • Kearney (2021). The 2021 Kearney Global Services Location Index: Toward a global network of digital hubs. https://www.kearney.com/digital/article/-/insights/the-2021-kearney-global-services-location-index.
  • Kostera, M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kostera, M. (2008). Współczesne koncepcje zarządzania. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Kotter, J.P. & Heskett J.L. (1992). Corporte Culture and Performance. Free Press.
  • Kroeber, A.L. & Parsons, T. (1958). The Concepts of Culture and of Social Systems. The American Sociological Review, 23(1). https://ucalgary.primo.exlibris-group.com/discovery/fulldisplay?vid=01UCALG_INST:UCALGARY&tab=QuickSearch&docid=proquest1289810021&context=PC&search_scope=EVERYTHING&lang=en.
  • Modrzyński, P., Gawłowski, R. & Modrzyńska J. (2018). Samorządowe centra usług wspólnych: założenia i praktyka. Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Quinn, B., Cooke, R. & Kris, A. (2000). Shared Services: Mining for Corporate Gold. Financial Times Prentice Hall.
  • Richter, P. (2021). Shared services: configurations, dynamics and performance. Baltic Journal of Management, 16(4), 501-518. https://doi.org/10.1108/BJM-12-2020-0462.
  • Schein, E.H. (1985). Organisational Culture and Leadership. A Dynamic View. Jossey-Bass.
  • Shimoni, B. (2011). Rethinking cultural control in global corporations: from personal socialization to cultural hybridizations. International Journal of Organization Theory and Behavior, 14(3), 404-431. http://dx.doi.org/10.1108/IJOTB-14-03-2011-B005.
  • Sikorski, C. (2014). Kierunki zmian w kulturach organizacyjnych. W Ł. Sułkowski & C. Sikorski (Red.), Metody zarządzania kulturą organizacyjną (s. 29-55). Wydawnictwo Difin.
  • Sikorski, C. (1990). Kultura organizacyjna w instytucji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Smircich, L. (1983). Concepts of Culture and Organisational Analysis. Administrative Science Quaterly, 28(3), 339-358. https://doi.org/10.2307/2392246.
  • Sułkowski, Ł. (2012). Kulturowe procesy zarządzania. Wydawnictwo Difin.
  • Tange, H. & Lauring, J. (2009). Language management and social interaction within the multilingual workplace. Journal of Communication Management, 13(3), 218-232. http://dx.doi.org/10.1108/13632540910976671.
  • Wang, H. (2021). Performance Predictive Analytics for Operations Management of Shared Services. Journal of International Business and Management, 4(1). 1-13. https://doi.org/10.37227/JIBM-2020-03-18.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171661398

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.