PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 52 (2) Pedagogika, zarządzanie i inżyniernia zarządzania wobec wyzwań współczesności : relacje i interdyscyplinarność wyzwaniem współczesności | 267--282
Tytuł artykułu

Kluczowe zmiany w standardzie ISO 9001:2015

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Key Changes in ISO 9001:2015 Standard
Języki publikacji
PL
Abstrakty
System zarządzania jakością zgodny z normami ISO 9001 jest najczęściej wdrażanym i certyfikowanym system zarządzania na świecie. Może być wprowadzony i funkcjonować w dowolnej organizacji bez względu na jej wielkość i rodzaj. Wdrożenie systemu zarządzania jakością przynosi organizacji wiele korzyści i stąd tak wielkie zainteresowanie tą problematyką. W omawianym systemie zarządzania jakością wprowadzane są okresowo zmiany wynikające z rozwoju nauki, technologii oraz techniki. W artykule zwrócono szczególną uwagę na zmiany wprowadzone w 2015 roku dotyczące: zakresu stosowania normy ISO 9001:2015, zasad zarządzania jakością, przywództwa, podejścia opartego na ryzyku, wymagań dotyczących dokumentacji, potrzeby określenia kontekstu organizacji, pozyskiwania i rozwój wiedzy, zarządzania zmianami, oraz potrzeby systematycznego i ciągłego doskonalenia. (abstrakt oryginalny)
EN
The quality management system in conformity with ISO 9001 standards is the most frequently implemented and certified management system in the world. It can be introduced and operate in any organization, regardless of its size and type. The implementation of a quality management system brings many benefits to the organization and hence such great interest in these issues. The discussed quality management system is subject to periodic changes resulting from the development of science, technology and engineering. The article focuses on the changes introduced in 2015 regarding: the scope of application of the ISO 9001: 2015 standard, the principles of quality management, leadership, risk-based approach, documentation requirements, the need to define the context of the organization, acquiring and developing knowledge, change management, and the need for systematic and continuous improvement. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu
Bibliografia
  • [1] Brajer-Marczak R., Doskonalenie zarządzania jakością procesów i produktów w organizacjach, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2015.
  • [2] Łunarski J., Systemy zarządzania w znormalizowanym świecie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2020.
  • [3] Mateuszak-Fejszman A., Zarządzanie jakością, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2022.
  • [4] Mroczko F., Ryzyko w działalności współczesnych organizacji, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości Nr 49 (1) 2020. ISSN 2450-3878. Wałbrzych 2020.
  • [5] Mroczko F., Zarządzanie jakością, Pace Naukowe WSZiP, wydanie specjalne, Wałbrzych 2012.
  • [6] Najważniejsze zmiany wprowadzone w ISO 9001:2015 Quality management systems - Requirements, [https://wiedza.pkn.pl/web/wiedza-normalizacyjn a/najwazniejsze-zmiany-wprowadzone-w-iso-9001-2015].
  • [7] Nowicki P., Kafel P., Wybrane zagadnienia zarządzania jakością. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2020.
  • [8] PN-EN- ISO 9000:2015, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, PKN, Warszawa 2016.
  • [9] PN-EN ISO 9001:2015, Systemy zarządzania jakością, Wymagania, PKN, Warszawa 2015.
  • [10] Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171661414

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.