Warianty tytułu
The Role of Leadership in Addressing Burnout in a Medical Institution
Języki publikacji
Abstrakty
Wypalenie zawodowe w placówce medycznej, szczególnie na pierwszej linii świadczenia usługi medycznej i po trudnym czasie pandemii COVID-19, jest pilnym wyzwaniem, które przywódcy powinni zrozumieć i bezpośrednio rozwiązać. Celami artykułu są: 1) poznanie przyczyn oraz wpływu zmęczenia i wypalenia zawodowego na człowieka; 2) określenie roli przywództwa w tworzeniu kultury organizacyjnej opartej na angażowaniu zespołów i promującej dobre samopoczucie pracowników w placówce medycznej oraz 3) zaproponowanie strategii budowania atmosfery wzajemnego wsparcia oraz zapobiegania zmęczeniu i wypaleniu zawodowemu. Metodą badawczą są przegląd i analiza literatury branżowej, w tym artykułów w międzynarodowych czasopismach oraz materiałów ze szkoleń. W literaturze przedmiotu istnieje wiele definicji zjawiska wypalenia zawodowego. Jest to zespół wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i obniżonego poczucia dokonań osobistych. W przypadku personelu medycznego depersonalizacja pacjentów może początkowo wyrażać się w tendencji do unikania osób chorych i skracania czasu spędzanego z nimi. Czynnikami pierwotnymi wpływającymi na występowanie wypalenia zawodowego są brak uczciwości i wzajemnego szacunku, obciążenia, którymi nie można zarządzać, brak jasności ról, słaba komunikacja lub brak wsparcia ze strony przełożonego, nieuzasadniona presja czasu i brak ludzi do pracy, brak znaczących relacji międzyludzkich. Czynnikami, które pojawiły się w czasie pandemii, są rosnące zaległości, oczekiwanie na oddelegowanie do innej pracy oraz tak zwany koszt emocjonalny. Kluczową rolą liderów na różnych szczeblach w hierarchii jednostki jest tworzenie kultury szacunku i ciągłego doskonalenia, która integruje członków zespołu we wzajemnym wspieraniu się w najtrudniejszych momentach pracy zawodowej. Niezwykle ważne jest wdrażanie strategii promujących budowanie i utrzymywanie dobrego samopoczucia i odporności pracowników na stres. Strategie te powinni indywidualnie do swoich potrzeb tworzyć ludzie, którzy doświadczają syndromu wypalenia. W zespołach medycznych warto zastanowić się, co personel medyczny zawdzięcza pacjentom, i ponownie dokonać oceny wartości, zbudować ich hierarchię i przemyśleć, co w życiu jest prawdziwe i cenne. Aby dojść do tak ważnych wniosków, niejednokrotnie trzeba omówić sprawy trudne i bolesne(abstrakt oryginalny)
Burnout in a medical institution, especially in the frontline of medical service and following the diffi cult time of the SARS-CoV-2 pandemic, is an urgent challenge that leaders need to understand and address directly. The aims of the article are: 1. getting to know the causes of fatigue and burnout as well as the impact they have on a person; 2. defi ning the role of leadership in creating an organizational culture based on team involvement and promoting the well-being of employees in a medical institution; 3. proposing a strategy for building an atmosphere of mutual support as well as preventing fatigue and burnout. The research method was the review and analysis of professional literature, including articles in international journals and training materials. There are many defi nitions of the phenomenon of burnout in the literature on the subject. It is a syndrome of emotional exhaustion, depersonalization, and a lowered sense of personal achievement. In the case of healthcare professionals, the depersonalization of patients may initially be expressed in a tendency to avoid patients and shorten the time spent with them. Primary factors infl uencing the occurrence of burnout are: lack of fairness and mutual respect, unmanageable workloads, lack of role clarity, poor communication or support from the manager, unreasonable time pressures and poor workfl ows, lack of meaningful connections. Factors that emerged during the pandemic are: growing backlogs, expectations to work outside areas of expertise, and the so-called emotional toll. The key role of leaders is to create a culture of respect and continuous improvement that integrates team members and helps them support one another in the most diffi cult moments of their professional work. It is extremely important to implement strategies which promote building and maintaining employees' well-being and resilience to stress. These strategies should be individually developed by people who experience burnout. In medical teams, it is worth considering what the medical staff owes to patients and reassessing their values, building their hierarchy, and rethinking what is real and valuable in life. In order to reach such important conclusions, it is often necessary to discuss diffi cult and painful matters.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
111--131
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wielkopolskie Centrum Onkologii
Bibliografia
- Anczewska, M., Świtaj, P., Roszczyńska, J. (2005). Wypalenie zawodowe. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 14 (2), 67-77.
- Dubale, B.W., Friedman, L.E., Chemali, Z., Denninger, J.W., Mehta, D.H., Alem, A., Fricchione, G.L., Dossett, M.L., Gelaye, B. (2019). Systematic review of burnout among healthcare providers in sub-Saharan Africa. BMC Public Health, 19, 1247. DOI: 10.1186/s12889-019-7566-7.
- Edú -Valsania, S., Laguí a, A., Moriano, J.A. (2022). Burnout: A Review of Theory and Measurement. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (3), 1780. DOI: 10.3390/ ijerph19031780.
- Fainstad, T., Mann, A., Suresh, K., Shah, P., Dieujuste, N., Thurmon, K., Jones, Ch.D. (2022). Effect of a Novel Online Group-Coaching Program to Reduce Burnout in Female Resident Physicians. A Randomized Clinical Trial. JAMA Network Open, 5 (5), e2210752. DOI: 10.1001/ jamanetworkopen.2022.10752.
- Fengler, J. (2000). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Gołąb, D. (2022). Wypalenie zawodowe. Kurier Onkologii, 21 (1), 8-9.
- Jeske, A. (2018). Kompetencje w świecie VUCA. Dostęp: 12.10.2020, https://taptalent.eu/kompe tencje-w-swiecie-vuca/.
- Kornakiewicz, B., Krupa, S., Widenka, K. (2019). Czynniki wpływające na wypalenie zawodowe pielęgniarek w środowisku szpitalnym. Pielęgniarstwo w Anestezjologii i Intensywnej Opiece, 5 (3), 83-89.
- Laschinger, H., Montgomery, A. (2014). Burnout and HealthCare - Editorial. Burnout Research, 1 (2), 57-58. DOI: 10.1016/j.burn.2014.08.002.
- Maslach, Ch. (1994). Wypalenie się: utrata troski o człowieka. W: Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J., Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Maslach, Ch., Banks, C.G. (2017). Psychological connections with work. W: Cooper, C.L., Leiter, M.P. (red.), The Routledge Companion to Wellbeing at Work. London: Taylor and Francis. DOI: 10.4324/9781315665979-4.
- Maslach, Ch., Leiter, M.P., Schaufeli, W. (2009). Measuring burnout. W: Cartwright, S., Cooper, C.L. (red.), Organizational well-being. New York: Oxford University Press.
- Mattei, A., Fiasca, F., Mazzei, M., Necozione, S., Bianchini, V. (2017). Stress and Burnout in Health- -Care Workers after the 2009 L'Aquila Earthquake: A Cross-Sectional Observational Study. Frontiers in Psychiatry, 8, 98. DOI: 10.3389/fpsyt.2017.00098.
- Nakamuro, J. (2016). Redefi ning Respect for People: Disagree to Agree. Dostęp: 14.10.2017, https:// www.linkedin.com/pulse/redefi ning-respect-people-disagree-agree-jun-nakamuro.
- Oe, M., Ishida, T., Favrod, C., Martin-Soelch, C., Horsch, A. (2018). Burnout, Psychological Symptoms, and Secondary Traumatic Stress Among Midwives Working on Perinatal Wards: A Cross-Cultural Study Between Japan and Switzerland. Frontiers in Psychiatry, 9, 387. DOI: 10.3389/fpsyt.2018.00387.
- Ogińska, J., Żuralska, R. (2010). Wypalenie zawodowe wśród pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologicznych. Problemy Pielęgniarstwa, 18 (4), 435-442.
- Shields, S., Powell, S. (2022). The Role of Leadership in Addressing Burnout on the Frontline: A Systems Approach. Virginia Mason Institute, 31.03.2022, Virtual event via Zoom®.
- Ulfa, M., Azuma, M., Steiner, A. (2022). Burnout status of healthcare workers in the world during the peak period of the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychiatry, 13, 952783. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.952783.
- Xiao, Y., Zhang, H., Li, Q., Xiao, S., Dai, T., Guo, J., Yu, Y. (2022) Role Stress and Psychological Distress Among Chinese Nurses During the COVID-19 Pandemic: A Moderated Mediation Model of Social Support and Burnout. Frontiers in Psychiatry, 13, 812929. DOI: 10.3389/fpsyt.2022.812929
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171661454