PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | 25 | z. 1 | 235--249
Tytuł artykułu

Corporate Social Responsibility in the Opinion of Managers of Small and Medium-Sized Enterprises in the Food Industry from the Warmińsko-Mazurskie Province in Poland

Warianty tytułu
Społeczna odpowiedzialność biznesu w opinii menadżerów małych i średnich przedsiębiorstw branży spożywczej województwa warmińsko-mazurskiego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this article is to present the assumptions underlying the corporate social responsibility concept, and to evaluate its perception by managers of small and medium-sized enterprises in the food industry in the Warmińsko-Mazurskie Province in Poland. Contemporary managers face the challenges arising from operating in an unpredictable and high volatile environment. Changes are often revolutionary in character, creating completely new conditions for business activities. Corporate social responsibility (CSR) has enriched the world of management with other than economic values. It promotes building a new type of relations with key stakeholders of an organisation. The implementation of actual CSR in an organisation is a difficult, time-consuming and risk-prone process. To a large extent, it depends on the level of awareness of its importance among the managerial staff. The research object consisted of decision-making persons employed in the analysed SMEs. The study was conducted in 2019 and in 2022, using a customised survey. The companies included in the survey focus on internal stakeholders, where the activities undertaken are mostly proactive in character. Regarding external stakeholders, such activities do not typically go beyond the legal norms. Most of the CSR-related activities tend to have an informal character. The importance of socially responsible values according to the surveyed managers working in the food industry is higher than the average value assigned by the sector of small and medium-sized enterprises.(original abstract)
Celem artykułu jest prezentacja założeń społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ocena jej postrzegania przez menadżerów małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych branży spożywczej województwa warmińsko-mazurskiego. Współcześni menadżerowie mierzą się z wyzwaniami związanymi z funkcjonowaniem w nieprzewidywalnym i wysoce zmiennym otoczeniu. Zmiany mają często rewolucyjny charakter, kreują całkowicie nowe warunki działania. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) wprowadziła w świat zarządzania wartości inne niż tylko ekonomiczne - promuje budowę nowego typu relacji z kluczowymi interesariuszami organizacji. Proces wdrożenia realnego CSR w organizacji jest jednak procesem trudnym, czasochłonnym i narażonym na wiele niebezpieczeństw. W dużej mierze zależy od poziomu świadomości jego znaczenia wśród kadry zarządzającej. Podmiotem badania były osoby decyzyjne w badanych MSP. Badania przeprowadzono w latach 2019 i 2022, z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza badawczego. Bada- ne przedsiębiorstwa w głównej mierze koncentrują się na interesariuszach wewnętrznych, gdzie podejmowane działania mają proaktywny charakter. W odniesieniu do interesariuszy zewnętrznych działania raczej nie wykraczają poza normy prawne. Większość wykazanych działań w zakresie CSR ma charakter nieformalny. Znaczenie wartości społecznie odpowiedzialnych dla badanych przedsiębiorstw branży spożywczej jest wyższe niż średnia dla sek- tora MSP.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
25
Numer
Strony
235--249
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Bibliografia
  • 1. Baden Denise. 2016. A reconstruction of Carroll's pyramid of corporate social responsibility for the 21st century. International Journal of Corporate Social Responsibility 1 (8): 1-15. DOI: 10.1186/s40991-016-0008-2.
  • 2. Bonnafous-Boucher Maria, Jacob Dahl Rendtorff. 2016. Stakeholder theory: a model for strategic management. Switzerland: Springer.
  • 3. Britel Zineb, Abdelghani Cherkaoui. 2022. Measuring an organization's change readiness regarding the implementation of corporate social responsibility. International Journal of Management and Sustainability 11 (1): 1-20. DOI: 10.18488/11.v11i1.2916.
  • 4. Brewer Gene A. 2006. All measures of performance are subjective. [In] Public service performance: perspectives on measurement and management, eds. G.A. Boyne, K.J. Meier, L.J. O'Toole, R.M. Walker, 35-54. Cambridge, UK: Cambridge University Press: DOI: 10.1017/cbo9780511488511.003.
  • 5. Camilleri Mark A. 2021. Strategic attributions of corporate social responsibility and environmental management: The business case for doing well by doing good! Sustainable Development 30 (3): 409-422. DOI: 10.1002/sd.2256.
  • 6. Cantele Silvia, Alessandro Zardini. 2020. What drives small and medium enterprises towards sustainability? Role of interactions between pressures, barriers, and benefits. Corporate Social Responsibility and Environmental Management 27 (1): 126-136. DOI: 10.1002/csr.1778.
  • 7. Carroll Archie B. 1979. A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Journal 4 (4): 497-505. DOI: 10.5465/amr.1979.4498296.
  • 8. Carroll Archie B. 1991. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons 34 (4): 39-48. DOI: 10.1016/0007-6813(91)90005-G.
  • 9. Carroll Archie B. 2016. Carroll's pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility 3: 1-8. DOI: 10.1186/s40991-016-0004-6.
  • 10. Chaffee Eric C. 2017. The origins of corporate social responsibility. University of Cincinnati Law Review 85: 347-373.
  • 11. Da Silva Annor Junior, Priscilla de Oliveira Martins-Silva, Vitor Daher Coelho, Anderson Fioresi de Sousa. 2022. The corporate social responsibility pyramid: its evolution and the proposal of the spinner, a theoretical refinement. Social Responsibility Journal (head-of-print). DOI: 10.1108/srj-05-2021-0180.
  • 12. Dmytriyev Sergiy D., Edward R. Freeman, Jacob Hörisch. 2021. The relationship between Stakeholder theory and corporate social responsibility: differences, similarities, and implications for social issues in management. Journal of Management Studies 58 (6): 1441-1470. DOI: 10.1111/joms.12684.
  • 13. Fitjar Rune Dahl. 2011. Little big firms? Corporate social responsibility in small businesses that do not compete against big ones, Business Ethics. A European Review 20 (1): 30-44. DOI: 10.1111/j.1467-8608.2010.01610.x.
  • 14. Garriga Elisabet, Domènec Melé. 2004. Corporate Social Responsibility Theories: mapping the territory. Journal of Business Ethics 53 (1/2): 51-71. DOI: 10.1023/b:busi.0000039399.90587.34.
  • 15. González-González José María, Francisco D. Bretones, Rocío González-Martínez, Pedro Francés-Gómez. 2019. "The future of an illusion": a paradoxes of CSR. Journal of Organizational Change Management 32 (1): 2-14. DOI: 10.1108/jocm-01-2018-0018.
  • 16. Halme Minna, Juha Laurila. 2009. Philanthropy, integration or innovation? Exploring the financial and societal outcomes of different types of corporate social responsibility. Journal of Business Ethics 84 (3): 325-339. DOI: 10.1007/s10551-008-9712-5.
  • 17. Hetzner Candace. 1987. Why we mean what we say: the history and use of "Corporate Social Responsibility". Business & Professional Ethics Journal 6 (3): 23-37. DOI: 10.5840/bpej19876322.
  • 18. Hsu Jui-Ling, Meng-Cheng Cheng. 2012. What prompts small and medium enterprises to engage in corporate social responsibility? A Study from Taiwan. Corporate Social Responsibility and Environmental Management 19 (5): 288-305. DOI: 10.1002/csr.276.
  • 19. Jenkins Heledd. 2006. Small business champions for Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics 67 (3): 241-256. DOI: 10.1007/s10551-006-9182-6.
  • 20. Koh Kevin, Heather Li, Yen H. Tong. 2022. Corporate social responsibility (CSR) performanceand stakeholder engagement: Evidence from the quantityand quality of CSR disclosures. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. DOI: 10.1002/csr.2370.
  • 21. Krzysztofek Anna. 2017. Strategia społecznej odpowiedzialności na przykładzie Grupy Kapitałowej Lotos S.A (Social Responsibility Strategy as exemplified by the Lotos SA Group). Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu 73 (2): 149-165.
  • 22. Leoński Wojciech. 2015. Koncepcja CSR w polskim sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (Corporate social responsibility in the Polish sme sector). Studia Ekonomiczne 229: 92-102.
  • 23. Liu Hefu, Weiling Ke, Kwok Kee Wei, Jibao Gu, Huaping Chen. 2010. The role of institutional pressures and organizational culture in the firm's intention to adopt internet-enabled supply chain management systems, Journal of Operations Management 28 (5): 372-384. DOI: 0.1016/j.jom.2009.11.010.
  • 24. Mazur-Wierzbicka Ewa. 2012. CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności (CSR in education or how to teach students about social responsibility). Szczecin: Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina.
  • 25. Pasmore William, Stu Winby, Susan Albers Mohrman, Rick Vanasse. 2019. Reflections: sociotechnical systems design and organization change. Journal of Change Management 19 (2): 67-85. DOI: 10.1080/14697017.2018.1553761.
  • 26. Russo Angeloantonio, Francesco Perrini. 2010. Investigating Stakeholder theory and social capital: CSR in large firms and SMEs. Journal of Business Ethic 91 (2): 207-221. DOI: 10.1007/s10551-009-0079-z.
  • 27. Shah Muhammad Umair, Paul D. Guild. 2022. Stakeholder engagement strategy of technology firms: A review and applied view of stakeholder theory. Technovation 114 (C): 1-12. DOI: 10.1016/j.technovation.2022.102460.
  • 28. Siemiński Marek, Ewa Wędrowska, Krzysztof Krukowski. 2020. Cultural aspect of social responsibility implementation in SMEs. European Research Studies Journal XXII (3): 68-84. DOI: 10.35808/ersj/1625.
  • 29. Siemiński Marek. 2020. Kulturowe uwarunkowania społecznej odpowiedzialności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (Cultural determinants of social responsibility of micro, small and medium-sized enterprises). Olsztyn: Wydawnictwo UWM w Olsztynie.
  • 30. Sikora Ewa. 2019. Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa (Corporate Social Responsibility as an element of building a competitive advantage of an enterprise). Zarządzanie i Finanse 17 (1): 50-59.
  • 31. Skowrońska Anna, Anna Tarnawa (ed.). 2022. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (Report on the condition of the small and medium-sized enterprise sector in Poland). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • 32. Soundararajan Vivek, Dima Jamali, Laura J. Spence. 2018. Small Business Social Responsibility: a critical multilevel review, synthesis and research agenda. International Journal of Management Reviews 20: 934-956. DOI: 10.1111/ijmr.12171.
  • 33. Stawicka Ewa. 2014. Strategia społecznej odpowiedzialności w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie projektu "Zwiększanie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu" (The strategy of social responsibility in the sector of small and medium-sized enterprises on the example of the project "Increasing the competitiveness of regions through corporate social responsibility"). Turystyka i Rozwój Regionalny 2: 91-98. DOI: 10.22630/TIRR.2014.2.24.
  • 34. Vázquez-Carrasco Rosario, Eugenia López-Pérez. 2013. Small & medium-sized enterprises and Corporate Social Responsibility: a systematic review of the literature. Quality & Quantity 47 (6): 3205-3218. DOI: 10.1007/s11135-012-9713-4.
  • 35. Wan Saiful Wan-Jan. 2006. Defining corporate social responsibility. Journal of Public Affair 6 (3-4): 1746-184. DOI: 10.1002/pa.227.
  • 36. Wysocka Magdalena. 2017. Etyczny wymiar zachowań społecznie odpowiedzialnych (The ethical dimension of Socially Responsible behaviour). Marketing i Rynek 11 (CD): 721-732.
  • 37. Yevdokimova Maria, Victor Zamlynskyi, Eduard Kuznietsov, Olena Sakovska, Hatsko Anatolii. 2018. Evolution of Social Responsibility applied to the concept of sustainable development: mainstream of the 20th century. Journal of Security & Sustainability Issues 8 (1): 69-78. DOI: 10.9770/jssi.2018.8.1(6).
  • 38. Zastempowski Maciej, Szymon Cyfert. 2021. Social responsibility of SMEs from the perspective of their innovativeness: Evidence from Poland. Journal of Cleaner Production 317: 1-14. DOI: 10.1016/j.jclepro.2021.128400.
  • 39. Zhang Qian, Bee Lan Oo, Benson Teck Heng Lim. 2022. Linking corporate social responsibility (CSR) practices and organizational performance in the construction industry: A resource collaboration network. Resources, Conservation and Recycling 179: 1-13. DOI: 10.1016/j.resconrec.2021.106113.
  • 40. Żychlewicz Maja. 2015. Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia prowadzenia działalności polskich przedsiębiorstw (Corporate Social Responsibility as a business strategy Polish enterprises). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne 11: 281-289. DOI: 10.18276/wpe.2015.11-26.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171663540

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.