PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2 | 58--69
Tytuł artykułu

Język obcy zawodowy na poziomie B1, B2 w szkole średniej zawodowej - problemy i wyzwania

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od czasu wprowadzenia nowej podstawy programowej w szkołach średnich technicznych obowiązkowym przedmiotem stał się język obcy zawodowy, w związku z czym zwiększyło się zapotrzebowanie na prowadzenie zajęć w wielu językach w technikach i szkołach branżowych. Nauczyciele języków obcych (głownie jest to język angielski) muszą się zmierzyć z wieloma problemami, wynikającymi z faktu, że to właśnie oni, a nie nauczyciele przedmiotów zawodowych, uczą języka obcego zawodowego, począwszy od zupełnie nowych dla nich treści programowych, a skończywszy na realiach, w których dany nauczyciel staje przed koniecznością uczenia kilku języków. Zgodnie z nową podstawą programową od roku 2019 język obcy zawodowy stał się częścią kwalifikacji, czyli jego elementy znajdują się na egzaminie zawodowym. Wzrasta przez to waga tego przedmiotu, ale jednocześnie wiąże się to z poważnym wyzwaniem dla uczących, tym bardziej że uczniowie znajdują się na bardzo różnych poziomach językowych, co dodatkowo utrudnia pracę z już wymagającym językiem specjalistycznym. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Katowickie Centrum Edukacji Zawodowej - Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
Bibliografia
  • Będkowska-Obłąk, M. (2013). Zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe i jego efektywność w Polsce. Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych.
  • Centralna Komisja Egzaminacyjna. Egzamin maturalny od 2015 r. Sprawozdanie, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2021/sprawozdanie/EM_Og lne_sprawozdanie_2021.pdf (dostęp: 10.03.2022).
  • Egis. Język zawodowy, https://egis.com.pl/pl/katalog/jezykzawodowy (dostęp: 10.03.2022).
  • Gajewska, E. (2016). Nauczyciel języka zawodowego tworzy własne dialogi dydaktyczne: od teorii do praktyki. Języki Obce w Szkole, 3, s. 12-18.
  • Gałązka, A., Gębka-Suska, A., Suska, C. (2017a). Autonomia ucznia. Z. 1. Teoria w pigułce. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Gałązka, A., Gębka-Suska, A., Suska, C. (2017b). Autonomia ucznia. Z. 2. Poradnik mentora. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Gębal, P. (2019). Dydaktyka języków obcych: wprowadzenie. Warszawa: WN PWN.
  • Kic-Drgas, J. (2016). Gry symulacyjne na zajęciach języka specjalistycznego. Języki Obce w Szkole, 3, s. 39-42.
  • Lewowicki, T., Siemieniecki, B., red. (2009). Współczesne problemy kształcenia na odległość. Toruń: Adam Marszałek.
  • Magnowski, T. (2021). Informator o zawodach szkolnictwa branżowego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji (2019). Projekty programów nauczania zawodu 2019, https://www.ore.edu.pl/2019/08/programy-nauczania-zawodu-2019/ (dostęp: 10.03.2022).
  • Pietrzykowska, A. (2019). Autonomia ucznia w praktyce. Języki Obce w Szkole, 2, s. 21-24.
  • Redecker, Ch., Ala-Mutka, K., Bacigalupo, M., Ferrari, A., Punie, Y. (2009). Learning 2.0: The Internet of Web 2.0. Innovations on education and training in Europe. Institute of Perspective Technological Studies. European Commission, https://www.researchgate.net/publication/256461823_Learning_20_The_Impact_of_Web_20_Innovations_on_Education_and_Training_in_Europe_Final_Report (dostęp: 8.01.2011).
  • Smyrnova-Trybulska, E., red. (2015). IT tools - good practice of effective use in education. Katowice: Studio Noa, Uniwersytet Śląski.
  • Smyrnova-Trybulska, E., red. (2016). E-learning methodology - implementation and evaluation. Katowice-Cieszyn: Studio Noa, Uniwersytet Śląski.
  • Szabłowski, S. (2011). E-learning dla nauczycieli. Rzeszów: Fosze.
  • Zioło-Pużuk, K. (2019). Kształtowanie autonomii i umiejętności samooceny uczniów na lekcjach języka obcego. Języki Obce w Szkole, 2, s. 25-30.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171663646

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.